Pagina 1 van 1

Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: di okt 20, 2009 12:14
door De Block
Net een verse koppakking. Na 1000 km kop nagtrokken. Nou schijnt het verstandig te zijn de distributieketting te "herspannen". Kan me niet voorstellen dat dit een lastig klusje is, maar zijn er nog aanwijzingen? (Ben onderweg en heb helaas "de bijbel" niet bij me.

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: di okt 20, 2009 14:07
door Gordon
Uit mijn hoofd zegt de Haynes manual dat je het toerental 1.000 moet zetten en dan de spannermoer loshalen en na een paar seconden weer vast. Volgens mij niks over aanhaalmomenten.

Ik zal het vanavond nog eens nakijken als er verder niemand iets met zekerheid kan vertellen.

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: di okt 20, 2009 14:34
door marcel12
[b]Zet hem niet te strak, een beejtje helpen met een grote schroevendraaier en verder niet. Als de motor warm is zet het blok iets uit door de temperatuur en dat kan verlieizen geven bij een te strak gespannen ketting. [/b]

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: di okt 20, 2009 22:22
door Gordon
Volgens Haynes:
- Motor op bedrijfstemperatuur laten komen
- Toerental constant zetten op 1.000 tot 1.200 RPM
- Spannermoer langzaam lossen
- Spannermoer weer vastdraaien

Geen voorgeschreven aanhaalmoment.

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: di okt 20, 2009 23:20
door Berlina addicted
wat ik altijd doe is het volgende:
Zet je Bertone in de 5e versnelling, draai de bout die de kettingspanner vasthoud (sleutel 14) los, duw de auto een meter vooruit en draai dan de bout van de kettingspanner weer vast. Zorg wel dat de auto als de kettingspanner los is NIET achteruit rolt!!

Mvg. Richard www.berlina.nl

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: di okt 20, 2009 23:50
door marcel12
De Ketting spanner veer doet zijn werk niet volledig, je moet hem echt "iets" helpen.en inderdaad altijd een richting op blijven draaien, rechtsom" :D kijk uit ,met sleutel 14 iets losdraaien, te veel houd in dat je niet meer met het puntje in het plaatje zit. Heb hele gekke dingen meegemaakt, dat de bout op de veer zat ipv op het plaatje :(

Re: RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: wo okt 21, 2009 00:24
door Berlina addicted
De Ketting spanner veer doet zijn werk niet volledig, je moet hem echt "iets" helpen.en inderdaad altijd een richting op blijven draaien, rechtsom" :D kijk uit ,met sleutel 14 iets losdraaien, te veel houd in dat je niet meer met het puntje in het plaatje zit. Heb hele gekke dingen meegemaakt, dat de bout op de veer zat ipv op het plaatje :(


Dat laatste is idd. een goede tip, heb in het verleden ook een keer zoiets meegemaakt,

Mvg. Richard www.berlina.nl

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: wo okt 21, 2009 01:14
door marcel12
Ik heb even op je site gekeken, interessant en informatief, je hebt gelijk de Berlina is een onder gewaadeerde auto, maar hij zijdt zo fijn en makkelijk, de Giulia en Bertone zijn veel " trickier" als de Berlina, dit komt door de langere wielbasis van de BERLINA wat hem wat makkelijker maakt in vergelijking met de Juul en Bertone :D

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: wo okt 21, 2009 09:56
door marcel12
kijk een beetje uit met Haynes, staan fouten in!!!!, zoals dat er merktekens staan op het onderste kettingtandwiel en het grote tussen tandwiel, klopt niet!!! en heeft ook geen enkele toegevoegde waarde. :)

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: wo okt 21, 2009 10:26
door Atte
Kan ik ervan uitgaan dat we het hier hebben over de Haynes no. 531 voor de Alfetta 1973 - 1987? Bij mijn weten heeft Haynes nooit een boek uitgebracht voor de Giulia/Berlina.

Atte Roskam

RE: Aandraai moment distributieketting Nord 2 liter

Geplaatst: wo okt 21, 2009 12:08
door marcel12
Atte, ik heb geen idee, heb het heel lang geleden gehad en door gelezen Ik gebruik deze boeken niet meer omdat voor mij dit verder niet interessant is. Het gaat niet over Tuning. Ik gebruik Alfa "Fishes" en het oude originele boek van Alfa waarin exploded vieuws staan van alles, Bak, motor, differenrieel etc :) overigens is er mbt de motor weining verschil tussen Alfetta en Nord motoren, je kan kijken naar de afbeelding van deze tandwielen maar welke motor het ook is het maakt niet uit.

groeten Marcel