Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Olieverbruik

vr jan 07, 2005 21:50

klopt het dat in de winter het olieverbruik groter is dan in warme perioden :?
156

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

vr jan 07, 2005 22:24

Ja dat zou kunnen. Koudere motor verbruikt iets meer olie.
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Andretti Molletti

RE: Olieverbruik

za jan 08, 2005 15:48

OW??

Koudere olie is dikker en dus is er minder verbruik?

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 08, 2005 17:07

@andretti

toelichting :?:
156

Andretti Molletti

za jan 08, 2005 17:15

Geen idee ik roep maar wat...
Ik weet niet of het olieverbruik meer is bij koude motor...

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

za jan 08, 2005 17:34

Bij koude motor is de afdichting beter, doordat de olie dikker is en treedt er minder verdamping op. Ik zou dus echt niks weten te verzinnen waardoor het olieverbruik hoger zou moeten worden. Wel is het zo dat je olie bij veel korte ritten/koude starts extra door brandstof wordt verdund. Het kan dus best zo zijn dat je dan ineens na een lange rit een (schijnbaar) hoger olieverbruik hebt. Dit komt dan alleen doordat alle vluchtige delen van de brandstof lekker in je olie rondzwommen. Bij het oliepeilen maakt je peilstok geen onderscheid tussen olie of andere zooi. :wink:
Maar NA zo'n lange rit zou het "verbruik"dan weer moeten stabiliseren, tenzij je weer lekker korte ritjes gaat maken, dan kan je oliepeil zelfs stijgen. :roll:

Edit voor Moletti... :wink:
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op za jan 08, 2005 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Andretti Molletti

za jan 08, 2005 17:36

OW?

er zit een stijgende lijn in het olieverbruik als de pijlstok meer aangeeft dus?

:shock:

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 08, 2005 18:45

dat is mooi ! hoef ik in de winter niks meer bij te vullen :mrgreen:
156

Andretti Molletti

za jan 08, 2005 18:58

Zucht...... :cry:

Huib
Guru
Guru

za jan 08, 2005 19:34

Bij een koude motor duurt het langer voordat metalen delen als zuigers en zuigerveren op temperatuur zijn. Pas bij werktemperatuur zijn deze delen in de juiste mate uitgezet en zorgen dus voor een optimale afdichting.

Ik doe maar een gooi... :-k
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Olieverbruik

za jan 08, 2005 19:41

OW?

er zit een stijgende lijn in het olieverbruik als de pijlstok meer aangeeft dus?

:shock:
Grrrr. Lezen.!!! .. Dre........ :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Lennart
Member
Member

zo jan 09, 2005 11:35

Gevoelsmatig zou ik zeggen dat het olieverbruik in de winter niet hoger zou moeten zijn.
De motor moet weliswaar langer warmdraaien, maar de olie daarentegen is weer dikker. Uiteindelijk wordt de motor en dus de olie 's zomers warmer, dus zou er dan meer verbruik moeten zijn.
Wat betreft de brandstofvernenging: in de winter heb je meer vermenging door de langere opwarmperiode en het verdampt minder snel uit de olie dan 's zomers.
1 + 1 = 2, dus het lijkt me dat je 's zomers meer verbruik hebt.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Olieverbruik

zo jan 09, 2005 11:57

="@lfa@lgra" Wel is het zo dat je olie bij veel korte ritten/koude starts extra door brandstof wordt verdund. Het kan dus best zo zijn dat je dan ineens na een lange rit een (schijnbaar) hoger olieverbruik hebt. Dit komt dan alleen doordat alle vluchtige delen van de brandstof lekker in je olie rondzwommen.
Wat te denken van condenswater. Veel mensen krijgen problemen onderweg met het oliepeil doordat ze normaliter korte stukjes rijden en dan opeens naar Zuid Frankrijk knorren zonder olieververst te hebben. Dan blijkt dat er geen olie maar hoofdzakelijk water en benzine in het carter zat. Wel iets om rekening mee te houden.

Lennart
Member
Member

zo jan 09, 2005 12:14

Helemaal waar. Er zijn zoveel mensen die zeggen, mijn auto verbruikt geen olie, ik hoef nooit iets bij te vullen. Dat laatste klopt, maar het wil niet zeggen dat de auto niets verbruikt. Vaak blijft het niveau gelijk, omdat het met brandstof en water wordt aangevuld.
Daarom is het ook zo belangrijk om altijd olie te verversen op de aangegeven intervallen.
Het gebeurt nog weleens, dat mensen naar Duitsland rijden om op de Autobahn even te kijken hoe hard hij wil en bij Oberhausen de al kinderarmpjes uit de motor hebben steken. Dit niet begrijpend, want de motor verbruikt immer nooit olie. Door ineens op topsnelheid te rijden, wordt alles erg warm en wordt het water en de brandstof er binnen no-time uitgestookt en wat er over blijft is te weinig olie en ook nog eens van slechte kwaliteit...
Een aantal jaren terug reed ik een keer naar Italië met een auto die normaal gesproken nooit iets gebruikte en eenmaal aangekomen, moest er 2 liter!! bij. Het tempo lag telkens op zo'n 160km/h, dus dat is ook niet zo schokkend. Maar door het 's zomerse weer en continu de motor op temperatuur, stook je het sneller weg dan je denkt.
Als je op LPG rijdt, heb je hier trouwens nauwelijk last van. Gas vermengd namelijk niet met olie.

Romeo
Full Member
Full Member

di jan 11, 2005 08:23

Hmm, volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald.
Als een auto alleen voor korte afstanden gebruikt wordt zal dat het olieniveau beinvloeden door vocht en benzine.
Maar in de zomer door duitsland naar italie is een ander verhaal, want bij hogere motorbelasting gebruikt een motor altijd meer olie, zeker een volledig lichtmetalen door de grotere verschillen in uitzetting dan bij een geboord gietijzeren blok.
Beide effecten kunnen ook tegelijk voor komen uiteraard, maar niet noodzakelijk.
Een Ducati op een aanhanger, is dat het paard achter de wagen spannen?
SCARB-lid
Alfa 156 GTA SW '02
Lancia Astura PF '39
BMW i3s
Ducati 888 SP5

Terug naar “Algemene Technische vragen”