zo jan 09, 2005 12:14
Helemaal waar. Er zijn zoveel mensen die zeggen, mijn auto verbruikt geen olie, ik hoef nooit iets bij te vullen. Dat laatste klopt, maar het wil niet zeggen dat de auto niets verbruikt. Vaak blijft het niveau gelijk, omdat het met brandstof en water wordt aangevuld.
Daarom is het ook zo belangrijk om altijd olie te verversen op de aangegeven intervallen.
Het gebeurt nog weleens, dat mensen naar Duitsland rijden om op de Autobahn even te kijken hoe hard hij wil en bij Oberhausen de al kinderarmpjes uit de motor hebben steken. Dit niet begrijpend, want de motor verbruikt immer nooit olie. Door ineens op topsnelheid te rijden, wordt alles erg warm en wordt het water en de brandstof er binnen no-time uitgestookt en wat er over blijft is te weinig olie en ook nog eens van slechte kwaliteit...
Een aantal jaren terug reed ik een keer naar Italië met een auto die normaal gesproken nooit iets gebruikte en eenmaal aangekomen, moest er 2 liter!! bij. Het tempo lag telkens op zo'n 160km/h, dus dat is ook niet zo schokkend. Maar door het 's zomerse weer en continu de motor op temperatuur, stook je het sneller weg dan je denkt.
Als je op LPG rijdt, heb je hier trouwens nauwelijk last van. Gas vermengd namelijk niet met olie.