sludge vorming krijg je juist als je de slang erop houdt, erhalen is dus juist beter zoals topic starter ook al dacht
beetje hoge CO maakt niet uit, meestal loopt een wat ouder blok met een hoger CO beter als dat wanneer je alles gaat doen om hem lager te krijgen, meestal als je alles gaat doen krijg je problemen!
hoe waren de andere waarden??
Als je motor ontworpen is om met motorvacuum leeggezogen te worden, krijg je meer sludge omdat de dampen niet meer actief worden weggezogen. Kijk anders maar eens bij "positive carter ventilation" op google en wikipedia.
Je hebt helemaal geen apparatuur nodig om te controleren op vieze filters.
Valse lucht in je inlaattraject kan je controleren door met draaiende motor remmenreiniger te spuiten bij je inlaattraject. Als de motor dan van toerental veranderd, weet je dat er remmenreiniger naar binnen wordt gezogen en je daar dus een lek hebt..
Een katalysator kan je prima bekijken met alleen een zaklampje. Je zult hem wel onder de auto vandaan moeten schroeven. De "honingraatstructuur" moet heel zijn en je moet er doorheen kunnen kijken, dus het moet niet een grote verkoolde klomp zijn.
Een goed onderhouden motorblok met alle sensoren, bougies, bougiekabels enzovoorts in orde loopt geen haar beter op een rijker mengsel (hoger CO, is een resultaat, niet een doel waar je op mikt met afstellen) dan op de standaardafstelling van de fabriek. Dat geldt net zo goed voor een blok wat al wat langer loopt. In extreme gevallen kan je zelfs de levensduur van je motor ernstig bekorten als je rijker gaat mengen (bore wash). De benzine zal dan neerslaan op je cylinderwanden en de oliefilm die daar op zit wegspoelen. Dit zorgt voor extreem snelle slijtage van eerst je zuigerveren en vrij snel daarna ook je cylinderwanden en uiteindelijk je zuigers. Je zult dan ook een erg hoog olieverbruik krijgen en je vermogen is helemaal weg.
Ik zou eerst proberen om het op te lossen voordat je gaat lopen prutsen en rommelen "om je motor beter te laten lopen". Er is door de originele poster niet geklaagd over een slecht lopende motor, dus ik zou dat er voorlopig lekker buiten houden. De afstelling die de fabriek heeft meegegeven is voor 99,9% van de motoren goed. Ik zou er pas van uitgaan dat die fout is voor het motorblok nadat je die weer hersteld hebt en tot de conclusie bent gekomen dat het wegens slijtage van het blok of door tuning niet meer de passende afstelling is.