Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

Co gehalte van een 33 1.7 16v verlagen

wo nov 11, 2009 22:22

Hij of zij is weleens waar weer gekeurd, maar de co uitstoot was eigenlijk wat aan de hoge kant. Ik heb de carter ontluchting naar de inlaat al afgekoppeld, maar wat zou je nog meer kunnen doen?

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Co gehalte van een 33 1.7 16v verlagen

wo nov 11, 2009 22:30

Controleren waarom de CO zo hoog is. Symptoombestrijden gaat het niet oplossen, dat is alleen leuk om de APK even te halen omdat je de auto toch niet lang meer denkt te rijden, of omdat je geen zin/tijd/geld hebt om het helemaal in orde te maken voor je APK is verlopen.

Is je AFM/MAF nog goed? Zit je luchtfilter niet dicht? Heb je geen valse lucht ergens in je inlaat of uitlaatsysteem? Werkt je lambdasonde nog wel? Werkt je katalysator nog wel? Dat zijn de dingen die je na moet kijken.

Je carterontluchting afkoppelen betekent meestal dat je motorblok binnen de kortste keren vol met sludge gaat zitten, daar gaat ie hard van slijten.

Alfa33_1.7
Full Member
Full Member

do nov 12, 2009 23:57

Voor het controleren van de co uitstoot heb ik geen middelen.

En hoe je een katalysator zou kunnen controleren op zijn werking lijkt me ook vrij lasig.

Vandaar de gestelde vraag over dit onderwerp. En luchtfilter en valse lucht dat weet ik wel te voorkomen.

En hoezo sludge in de motor bij het afkoppelen van de carter ontluchting naar de inlaat? Carter ontluchting dumpt dan de eventuele rotzooi toch gewoon op straat inplaats van in de inlaat?

Overigens heb ik mijn auto's niet met de bedoeling deze voor korte tijd te behouden.

Tecky
Member
Member
Contacteer: Website

vr nov 13, 2009 01:42

Je kunt de stelschroef op de LMM gebruiken voor de APK. Zet je 'm na een evt steekproef weer op lekker stationair lopen.
Wat ook kan helpen is een goede achterdemper/middendemper gebruiken. Ik heb een set gehad die blijkbaar aardig verstopt zat. Andere uitlaat erop en ik reed weer 2km meer per liter :P
Jan
Nu: Bruine 33 1.3 type 1
Gehad: Zwarte 98'er GTV 3.0 V6, eerste in NL op LPi
Div. 33's: Zwarte 33 16v op LPG G3; 1.7IE ABS; 16v; 16v QV
Mijn 1e Alfa: Gele 33 type 2 1.3 junior (de mooiste by far!)

alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr nov 13, 2009 08:17

valse lucht in inlaat na LMM zorgt voor lagere CO (de manier van een 16V boxer is een onderdruk slangetje even loskoppelen voor de APK)
lucht in de uitlaat zorgt voor een hogere CO

sludge vorming krijg je juist als je de slang erop houdt, erhalen is dus juist beter zoals topic starter ook al dacht :wink:

CO af stellen op de LMM kan niet op elke LMM, zou ik ook niet aan gaan rommelen (je kan voor de APK je LMM een stuk verzetten door het deksel eraf te nemen en de "plaat" te verdraaien, en wat doe je dan??? :arrow: lees de eerste zin nog eens :wink: )

beetje hoge CO maakt niet uit, meestal loopt een wat ouder blok met een hoger CO beter als dat wanneer je alles gaat doen om hem lager te krijgen, meestal als je alles gaat doen krijg je problemen!
hoe waren de andere waarden??
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Co gehalte van een 33 1.7 16v verlagen

vr nov 13, 2009 09:27

sludge vorming krijg je juist als je de slang erop houdt, erhalen is dus juist beter zoals topic starter ook al dacht :wink:

beetje hoge CO maakt niet uit, meestal loopt een wat ouder blok met een hoger CO beter als dat wanneer je alles gaat doen om hem lager te krijgen, meestal als je alles gaat doen krijg je problemen!
hoe waren de andere waarden??
Als je motor ontworpen is om met motorvacuum leeggezogen te worden, krijg je meer sludge omdat de dampen niet meer actief worden weggezogen. Kijk anders maar eens bij "positive carter ventilation" op google en wikipedia.

Je hebt helemaal geen apparatuur nodig om te controleren op vieze filters.

Valse lucht in je inlaattraject kan je controleren door met draaiende motor remmenreiniger te spuiten bij je inlaattraject. Als de motor dan van toerental veranderd, weet je dat er remmenreiniger naar binnen wordt gezogen en je daar dus een lek hebt..

Een katalysator kan je prima bekijken met alleen een zaklampje. Je zult hem wel onder de auto vandaan moeten schroeven. De "honingraatstructuur" moet heel zijn en je moet er doorheen kunnen kijken, dus het moet niet een grote verkoolde klomp zijn.

Een goed onderhouden motorblok met alle sensoren, bougies, bougiekabels enzovoorts in orde loopt geen haar beter op een rijker mengsel (hoger CO, is een resultaat, niet een doel waar je op mikt met afstellen) dan op de standaardafstelling van de fabriek. Dat geldt net zo goed voor een blok wat al wat langer loopt. In extreme gevallen kan je zelfs de levensduur van je motor ernstig bekorten als je rijker gaat mengen (bore wash). De benzine zal dan neerslaan op je cylinderwanden en de oliefilm die daar op zit wegspoelen. Dit zorgt voor extreem snelle slijtage van eerst je zuigerveren en vrij snel daarna ook je cylinderwanden en uiteindelijk je zuigers. Je zult dan ook een erg hoog olieverbruik krijgen en je vermogen is helemaal weg.

Ik zou eerst proberen om het op te lossen voordat je gaat lopen prutsen en rommelen "om je motor beter te laten lopen". Er is door de originele poster niet geklaagd over een slecht lopende motor, dus ik zou dat er voorlopig lekker buiten houden. De afstelling die de fabriek heeft meegegeven is voor 99,9% van de motoren goed. Ik zou er pas van uitgaan dat die fout is voor het motorblok nadat je die weer hersteld hebt en tot de conclusie bent gekomen dat het wegens slijtage van het blok of door tuning niet meer de passende afstelling is.

Alfa33Owner
Newbie
Newbie

vr nov 13, 2009 09:30

Had met mijn 33 ook bij de keuring een te hoge CO.
En ben bij verschillende mensen langs geweest en die zeiden allemaal iets anders.

Uitlaat volledig gasdicht
Inlaat helemaal dicht
Nieuwe luchtfilter
Lambdasonde
Kat (kun je controleren of de auto nog genoeg vermogen heeft, zo ja dan is het de kat niet)
Gasklephuis schoonmaken
Nieuwe bougies

Persoonlijk heb ik een nieuw luchtfilterelement geplaats en tevens nieuwe bougies.
Maar ik heb eens gemeten en de lambda deed niet meer mee, zag ik trouwens al aan de oude bougies. Verkeerde kleur.
Nieuwe lambda erin gezet en Co zat rond de 0,3. Perfect dus.

Dus hoop dat je hier wat aan hebt.
Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

vr nov 13, 2009 09:31

Heb je geen utdraai van de Co meting??. Je hebt dan alle waarden even op een rij, want er is meer dan alleen Co. Een defect temperatursensortje van nog geen tientje kan de boek ook aardig ontregelen. Bij een viergastest was een defecte lambdasonde al zo herkend.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Alfa33Owner
Newbie
Newbie

vr nov 13, 2009 12:13

Bij de viergas meting gaf het apparaat ook aan dat de lambda het netjes deed.
Maar toen ik zelf ben gaan meten ontdekte ik dat hij niet regelde en dat de motor stationair te rijk liep.
Terwijl in het toerengebied boven stationair het mengsel te arm was.
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”