De Block
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

Olie temperatuurmeter 105 inbouwen

ma dec 07, 2009 09:29

Ik wil graag een olietemperatuurmeter in m'n Bertje. Iemand ervaring met het inbouwen daarvan? Welke meter, sensor en waar moet de sensor?
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

DB
Full Member
Full Member

RE: Olie temperatuurmeter 105 inbouwen

wo dec 09, 2009 20:51

Hallo,

Ik kan niet precies aangeven hoe het kan, maar ik kan jou misschien wel op weg helpen. Een vriend van mij heeft in 1994 een van de laatste Spiders 4 gekocht en bij Maasland in Voorburg een sensor laten aanbrengen in het carter. Ze hebben in de rechter bovenzijde van het carter (waar je op kijkt als je in de motorruimte kijkt) een gat geboord en daarin schroefdraad getapt. De sensor hing dus in de olie.

Hij heeft geen aparte meter laten monteren, maar de sensor aangesloten op de watertemperatuurmeter. Door middel van een tuimelschakelaar in het dashboard kon hij kiezen voor weergave van de temperatuur van de olie of van het water. Als ik het mij goed herinner, heeft hij in een loos gat in het dashboard (afgedekt met een dekseltje) een originele tuimelschakelaar laten monteren, maar dat is bij een Bertone minder makkelijk.

Let op: ik heb het allemaal lang geleden gezien en misschien zijn mijn herinneringen niet helemaal correct. Die vriend is overleden, dus ik kan het hem helaas niet vragen. Bovendien is misschien belangrijk om in de gaten te houden, dat olietemperatuurmeters over het algemeen een groter bereik hebben dan watertemperatuurmeters.

Een sensor en meter kan je vast bij een goede automaterialenzaak krijgen, bijvoorbeeld bij Biesheuvel.

Succes,

DB.

Blu Ollandese
Full Member
Full Member

RE: Olie temperatuurmeter 105 inbouwen

do dec 10, 2009 15:27

Mocht jouw blok een hangend oliefilter hebben, dan is er ook een bout voorzien waar je een sensor kan monteren. Zit dan op deksel van oliefilterbehuizing wat vastschroeft op je blok...
...Nothing is true, everything is permitted...

'70 Giulia 1300 ti

SCARB LID: 5280

Terug naar “Algemene Technische vragen”