Pagina 1 van 2
Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: za dec 12, 2009 22:07
door Elise Driessen
Hiep hoi, na verschillende klassiekers realiseer ik nu mijn droomauto : een echte GT Coupe uit 1970. Een motor ( en bak) zit er niet in maar volgens de papieren is het een 1300. Mijn vraag aan jullie, Alfa experts, is: welke motor is het meest geschikt voor rustig dagelijks gebruik ( ca. 8000 km per jaar)? We hebben ons laten vertellen dat in principe elke motor erin kan ( 1300, 1600, 1750 en 2000) en hebben niets dus we kunnen kiezen op Marktplaats.
Is voor rustig door-rommelen de 1300 voldoende? Ik was een paar jaar terug een echte Fiat Spider freak maar met de kleine 1400 bijvoorbeeld bleef ik tanken, met de 1800 netzo maar de 2000 die ik uiteindelijk had reed gewoon 1:10, werd niet warm en was ook niet zo nerveus.
Dank voor reakties, groet Elise
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: za dec 12, 2009 23:58
door Andretti Molletti
De SR20DET is de beste motor voor deze automobiel
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: zo dec 13, 2009 09:21
door WhizzMan
In principe (als het inderdaad past, zoals Dre al aangeeft) kan je met elke motor "rustig" rijden. Je ervaring met de fiatjes geeft aan dat jullie kennelijk toch wat harder doortrappen dan wat sommige andere mensen als "rustig" beschouwen. In stadsverkeer zal je ook wat meer verbruik hebben dan op een 80 km N weg.
Ik ben zelf een voorstander van origineel opbouwen, als de auto daarna er ook "goed" uit ziet en het ook echt af is. Er zijn relatief veel bertones maar er zijn erg weinig echt originele. Je kan er voor kiezen om geen 1300 maar een 1600 in te bouwen, dat is wat minder origineel, maar in ieder geval een motorblok wat in jullie auto is geleverd. Voordeel van deze beide opties is dat de 1300 en in mindere mate de 1600 motorblokken redelijk goed verkrijgbaar zijn.
Mocht je groter willen gaan inbouwen, houdt er dan rekening mee dat je remmen eigenlijk niet bemeten zijn op de snelheden die je met je auto kan halen, dat je eigenlijk ook een andere achteras/differentieel wilt om niet zo hoog in de toeren te rijden de hele tijd enzovoorts enzovoorts. Het kan wel hoor, gewoon een 2 liter er in en de rest 1300 of 1600 laten, maar het rijdt toch fijner met "alles" 2 liter.
Gaan jullie zelf sleutelen, of hebben jullie al een idee waar je het (gedeeltelijk) gaat laten uitvoeren?
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: zo dec 13, 2009 10:25
door vV
bj 1970, dus dan neem ik aan hydraulische koppeling, Aangezien de keuze voor de motor gelijk gevolgen heeft voor de uitlaat (spruitstukken), laat eens goed informeren door een specialist. persoonlijk zou ik er een 1750 of 2 liter in willen, maar dat is zoals gezegd persoonlijk. een ander wil hem origineel, tot de laatste schroef, kan ook. Alles kan, iets bouwen naar eigen smaak is leuk en doet niets af aan de waarde denk ik, voor dit bouwjaar.
Maar hangt heel erg van budget af...
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: ma dec 14, 2009 15:22
door De Block
More power by more cubic inches!
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: ma dec 14, 2009 15:43
door Bou79
Zelf heb ik uiteindelijk (met beperkte kennis) voor een 2000 gekozen. Overweging: zeker een 1300 heeft toch wat weinig power om ook op snelweg e.d. relaxed te kunnen rijden -> je moet dan toch al flink doorhalen in de versnellingen. De 2,0 liter heeft veel meer koppel bij een lager toerental, zodat je veel rustiger kunt rijden.
Als betrouwbaarheid ook een overweging is, zou je misschien van een 2000 af moeten zien. Doordat het oorspronkelijke 1600 blok zover is opgeboord, zijn wanden in het blok dunner, waardoor scheurtjes en lekkages eerder voorkomen dan bij de andere versies.
Maar misschien weten anderen daar meer van...
De 1750 wordt volgens mij van de serie het best gewaardeerd, om zijn power en mooie loop. Dus als je daarvan een mooi blok kunt vinden...
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: ma dec 14, 2009 18:37
door giuliettaevo
Volgens mij is de 1600 toch echt een heel ander blok als de 2000.
het is niet simpelweg een andere krukas en grotere bussen monteren geweest voor Alfa Romeo.
Budget is idd belangrijk om te weten... 2000 blokjes vind je ook niet meer op elke straathoek.
1600 is wellicht een leuke goedkopere keus.
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: ma dec 14, 2009 18:44
door Roebar
Ik weet ergens nog een beter dan nieuw gereviseerde 1750.................
best duur maar dan heb je ook wat..............
Re: RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: ma dec 14, 2009 18:45
door Andretti Molletti
Woow
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: vr dec 18, 2009 16:59
door m.brandon
Als ik het voor het kiezen had, dan deed ik een 1750. Een 2.0 is te zwaar vind ik en een 1750 loopt juist zo lekker soepel en wil ook graag lekker toeren maken.
Wil je origineel, dan zou ik hem ook echt origineel houden, dan dus ook geen 1600 (dan kun je net zo goed een 1750 doen).
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: za dec 19, 2009 07:41
door aso69
een TS
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: za dec 19, 2009 12:21
door alfaguzzt
Heb wat (rij)ervaring met ;allerlei motoren in allerlei Giulia's, berline of GT (sinds 67 met die van pa begonnen en nooit meer gestopt). Minst leuk was een (originele GTV 2OOO '73): rauwe loop, oliezuipertje en evenmin zuinig met benzine. Niet echt sneller in dagelijks gebruik door onwillig in toeren. Heb momenteel een Giulia Super 16OO ('71). Inderdaad super in de berline, op alle vlakken. Snel, koppel, beresterk (tegenover 'breekbaar' gevoel met 2 lter, in tegenstelling wat de meesten 'denken'). De ideale combinatie. Heb nu ook een héél originele GTJ 13OO '68 (scalino dus). Liep eerst wat stram door weinig gebruik door vorige eigenaars (staat nu 67OOOkm op, wat aan alles te zien is). Maar komt stilaan los en heeft sinds een paar maanden een flinke trap in het mooie kontje gekregen door montage van 123ignition. Loopt nu als een trein(tje). Heel leuk op bochtige en kleinere weggetjes. Maar wie koopt nu een Bertone voor autobahnbrennen??? Doe er dan maar een 75TS blok in. Of beter: schaf dan maar een complete 75 aan, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. Is natuurlijk ook ultiem, een frisse 75 met Squadra chip, geeft maximaal rij (en flitspaal)genoegen. Wacht even: ga de GT niet verlagen, levert niks op. Monteer gewoon Bilstein B4'tjes en je stuurt super zonder talloze drempels te betimmeren. En staat veel mooier. Krijg krampen van al die Johnnykarretjes met fake circuitlook. Trouwens, echte Giuliaracers in bvb klassieke races als Coupe Légende staan ook niet verlaagd. Moest me even van het hart.
RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: za dec 19, 2009 13:41
door Andretti Molletti
maar hier dedenwe techniek.... en nu niets meer .
Re: RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: za dec 19, 2009 14:17
door ErwinV6
Heb wat (rij)ervaring met ;allerlei motoren in allerlei Giulia's, berline of GT (sinds 67 met die van pa begonnen en nooit meer gestopt). Minst leuk was een (originele GTV 2OOO '73): rauwe loop, oliezuipertje en evenmin zuinig met benzine. Niet echt sneller in dagelijks gebruik door onwillig in toeren. Heb momenteel een Giulia Super 16OO ('71). Inderdaad super in de berline, op alle vlakken. Snel, koppel, beresterk (tegenover 'breekbaar' gevoel met 2 lter, in tegenstelling wat de meesten 'denken'). De ideale combinatie. Heb nu ook een héél originele GTJ 13OO '68 (scalino dus). Liep eerst wat stram door weinig gebruik door vorige eigenaars (staat nu 67OOOkm op, wat aan alles te zien is). Maar komt stilaan los en heeft sinds een paar maanden een flinke trap in het mooie kontje gekregen door montage van 123ignition. Loopt nu als een trein(tje). Heel leuk op bochtige en kleinere weggetjes. Maar wie koopt nu een Bertone voor autobahnbrennen??? Doe er dan maar een 75TS blok in. Of beter: schaf dan maar een complete 75 aan, wat ik uiteindelijk ook gedaan heb. Is natuurlijk ook ultiem, een frisse 75 met Squadra chip, geeft maximaal rij (en flitspaal)genoegen. Wacht even: ga de GT niet verlagen, levert niks op.Monteer gewoon Bilstein B4'tjes en je stuurt super zonder talloze drempels te betimmeren. En staat veel mooier. Krijg krampen van al die Johnnykarretjes met fake circuitlook. Trouwens, echte Giuliaracers in bvb klassieke races als Coupe Légende staan ook niet verlaagd. Moest me even van het hart.
Soms lees ik verhalen dat ik denk wat moet ik ermee, nou dit is er 1 van
Wat een onzin
Re: RE: Welke motor in m'n Bertone
Geplaatst: za dec 19, 2009 14:37
door GiuliaReis
De rest van de tekst die over billenstein dempers en flitspalen gaat zie ik als pure spam en internet vervuiling.
Daarvoor hebben we de totaal zinloze rubriek Cafe... daar mag bijna alles, maar hier doen we techniek.... en niets meer of minder.
Kon het niet beter verwoorden, serieuze vraag en dan krijg je dit...