Pagina 1 van 1

Alfa 156 GTA Selespeed (2003) probleem

Geplaatst: di dec 15, 2009 14:49
door Timmerklits
Hallo,

Ik had een probleem met een Selespeed GTA van 2003 (alfa 156 SW)), wanneer hij naar 4de versnelling schakelde zat deze er niet volledig in.
Het kraakte een beetje en er was totaal geen overbrenging, alle andere versnellingen (1 2 3 5 6 + R) gingen zonder probleem.

Dit hebben we eerst bij een Alfa dealer met examiner onderzocht, maar geen problemen gevonden.
Na vele testen besloten om de versnellingsbak open te doen.

Het probleem hadden we snel gevonden, de schakelvork van de 3de en 4de versnelling had beschadigingen.
De schakelvork zit in een schakelring en wordt op de 2 uiteinden van de schakelvork bediend, hier zit een koper kleurige schoen op.
Deze was aan ene kant afgebroken, (het blijkt maar gewoon plastic of zoiets te zijn)
Met als gevolg dat wanneer de selespeed schakelde, de vork wel ver genoeg bewoon maar de schakelring niet doordat de kapotte schoen zoveel speling veroorzaakte, naar de andere richting zat er wel nog dat stuk koper op, daarom ging de derde versnelling wel nog zonder problemen.
Gevolg hiervan was dat ook de schakeltanden in de schakelring en op het tandwiel van de 4de versnelling fel beschadigd waren.

Alles vervangen wat nodig was, V bak terug tegen de motor. => volgend probleem :).

Heel afentoe gaan maar een paar versnellingen en ge hoort dat er lucht in het systeem zit.
Het probleem hier is, alle info die ik vind op internet, in manuals en zelfs bij de alfa dealer gaat over de oudere selespeed systemen, zo een oud systeem is 1 unit waar de koppeling mee bedient wordt en ook voor een stuk in de versnellingsbak steekt enzo de schakelassen bedient.

Ons systeem op de GTA, is hetzelfde als deze op een GT selespeed hebben we gevonden, hier zit een hydraulische blok aan de voorkant van de motor/bak, hier vertrekt een leiding naar een apart koppelingspompke (op dezelfde plaats als bij een manuele bak), en 3 leidingen naar de schakelrobot.

Bij de uitleg van de andere selespeed is er een schroef op de unit die je moet gebruiken om deze te ontluchten, zorgen dat de pomp draait en dan de schroef lossen totdat er geen lucht meer inzit. Daarna met Examiner koppeling ontluchten doen, en daarna de fijnafstelling doen.

Maar bij dit nieuw systeem staat er nergens een schroef op de hydraulische eenheid of op de robot, alleen op het koppelingspompke staat een onltuchtingsnippel.
Deze hebben we al geprobeerd te ontluchten samen met de examiner, maar in de unit blijft steeds lucht zitten.
Het probleem is dat ik tot nu toe nog nergens info gevonden heb wat de procedure is na het vervangen van alles van selespeed, om het te ontluchten, installeren .....
De info is steeds over de oude versies.

Kan iemand mij hier mee verder helpen.

Alvast Bedankt

mvg,

Nick

RE: Alfa 156 GTA Selespeed (2003) probleem

Geplaatst: di dec 15, 2009 17:24
door therealjefke
Het gaat over mijn alfa:

Afbeelding

RE: Alfa 156 GTA Selespeed (2003) probleem

Geplaatst: di dec 15, 2009 23:54
door stopie
de selespeed is een complex systeem waar je wel bij moeten weten waar je mee bezig bent.

Het ontluchten van de gta kan je als volgt doen;
slangetjes van nippel op de koppelingscilinder en die weer het reservoir in van de selespeedolie (wel de juiste olie hier in!! Verkeerde olie veroorzaakt ook problemen).
Via de examinor de selespeed laten rondpompen/ontluchten. Je ziet door de slang de belletjes komen. Geen belletjes meer, dan nippel dicht en deze procedure is klaar.
Dan moet je de koppelingpen laten afstellen
en daarna opnieuw inleren versnellingen enz.
(weet niet precies de volgorde, examinor wijst het vanzelf volgens mij).

De examinor geeft ook aan waar het misgaat, dus je moet een heel end komen.

RE: Alfa 156 GTA Selespeed (2003) probleem

Geplaatst: vr dec 18, 2009 21:10
door HAAK28
Ontluchten koppeling gaat idd via de koppelingsnippel en het slangetje terug in het potje.

De lucht die er verder in het systeem zit moet er vanzelf uitgaan, tijdens het schakelen, de vloeistof wordt namelijk steeds rondgepompt(behalve bij de koppeling).
Afhankelijk van wat er allemaal los geweest is gaat dit sneller of langzamer.

Met behulp van de examiner kan ook een eindelijnscontrole uitgevoerd worden, dan gaat de meeste lucht er ook uit, omdat er ook een schakeltest uitgevoerd wordt.

Het systeem van de GTA is grotendeels gelijk aan dat van de fiat Stilo, een alfa/fiat dealer moet dan ook de benodigde kennis in huis hebben.