Alfa 156 GTA Selespeed (2003) probleem
Geplaatst: di dec 15, 2009 14:49
Hallo,
Ik had een probleem met een Selespeed GTA van 2003 (alfa 156 SW)), wanneer hij naar 4de versnelling schakelde zat deze er niet volledig in.
Het kraakte een beetje en er was totaal geen overbrenging, alle andere versnellingen (1 2 3 5 6 + R) gingen zonder probleem.
Dit hebben we eerst bij een Alfa dealer met examiner onderzocht, maar geen problemen gevonden.
Na vele testen besloten om de versnellingsbak open te doen.
Het probleem hadden we snel gevonden, de schakelvork van de 3de en 4de versnelling had beschadigingen.
De schakelvork zit in een schakelring en wordt op de 2 uiteinden van de schakelvork bediend, hier zit een koper kleurige schoen op.
Deze was aan ene kant afgebroken, (het blijkt maar gewoon plastic of zoiets te zijn)
Met als gevolg dat wanneer de selespeed schakelde, de vork wel ver genoeg bewoon maar de schakelring niet doordat de kapotte schoen zoveel speling veroorzaakte, naar de andere richting zat er wel nog dat stuk koper op, daarom ging de derde versnelling wel nog zonder problemen.
Gevolg hiervan was dat ook de schakeltanden in de schakelring en op het tandwiel van de 4de versnelling fel beschadigd waren.
Alles vervangen wat nodig was, V bak terug tegen de motor. => volgend probleem .
Heel afentoe gaan maar een paar versnellingen en ge hoort dat er lucht in het systeem zit.
Het probleem hier is, alle info die ik vind op internet, in manuals en zelfs bij de alfa dealer gaat over de oudere selespeed systemen, zo een oud systeem is 1 unit waar de koppeling mee bedient wordt en ook voor een stuk in de versnellingsbak steekt enzo de schakelassen bedient.
Ons systeem op de GTA, is hetzelfde als deze op een GT selespeed hebben we gevonden, hier zit een hydraulische blok aan de voorkant van de motor/bak, hier vertrekt een leiding naar een apart koppelingspompke (op dezelfde plaats als bij een manuele bak), en 3 leidingen naar de schakelrobot.
Bij de uitleg van de andere selespeed is er een schroef op de unit die je moet gebruiken om deze te ontluchten, zorgen dat de pomp draait en dan de schroef lossen totdat er geen lucht meer inzit. Daarna met Examiner koppeling ontluchten doen, en daarna de fijnafstelling doen.
Maar bij dit nieuw systeem staat er nergens een schroef op de hydraulische eenheid of op de robot, alleen op het koppelingspompke staat een onltuchtingsnippel.
Deze hebben we al geprobeerd te ontluchten samen met de examiner, maar in de unit blijft steeds lucht zitten.
Het probleem is dat ik tot nu toe nog nergens info gevonden heb wat de procedure is na het vervangen van alles van selespeed, om het te ontluchten, installeren .....
De info is steeds over de oude versies.
Kan iemand mij hier mee verder helpen.
Alvast Bedankt
mvg,
Nick
Ik had een probleem met een Selespeed GTA van 2003 (alfa 156 SW)), wanneer hij naar 4de versnelling schakelde zat deze er niet volledig in.
Het kraakte een beetje en er was totaal geen overbrenging, alle andere versnellingen (1 2 3 5 6 + R) gingen zonder probleem.
Dit hebben we eerst bij een Alfa dealer met examiner onderzocht, maar geen problemen gevonden.
Na vele testen besloten om de versnellingsbak open te doen.
Het probleem hadden we snel gevonden, de schakelvork van de 3de en 4de versnelling had beschadigingen.
De schakelvork zit in een schakelring en wordt op de 2 uiteinden van de schakelvork bediend, hier zit een koper kleurige schoen op.
Deze was aan ene kant afgebroken, (het blijkt maar gewoon plastic of zoiets te zijn)
Met als gevolg dat wanneer de selespeed schakelde, de vork wel ver genoeg bewoon maar de schakelring niet doordat de kapotte schoen zoveel speling veroorzaakte, naar de andere richting zat er wel nog dat stuk koper op, daarom ging de derde versnelling wel nog zonder problemen.
Gevolg hiervan was dat ook de schakeltanden in de schakelring en op het tandwiel van de 4de versnelling fel beschadigd waren.
Alles vervangen wat nodig was, V bak terug tegen de motor. => volgend probleem .
Heel afentoe gaan maar een paar versnellingen en ge hoort dat er lucht in het systeem zit.
Het probleem hier is, alle info die ik vind op internet, in manuals en zelfs bij de alfa dealer gaat over de oudere selespeed systemen, zo een oud systeem is 1 unit waar de koppeling mee bedient wordt en ook voor een stuk in de versnellingsbak steekt enzo de schakelassen bedient.
Ons systeem op de GTA, is hetzelfde als deze op een GT selespeed hebben we gevonden, hier zit een hydraulische blok aan de voorkant van de motor/bak, hier vertrekt een leiding naar een apart koppelingspompke (op dezelfde plaats als bij een manuele bak), en 3 leidingen naar de schakelrobot.
Bij de uitleg van de andere selespeed is er een schroef op de unit die je moet gebruiken om deze te ontluchten, zorgen dat de pomp draait en dan de schroef lossen totdat er geen lucht meer inzit. Daarna met Examiner koppeling ontluchten doen, en daarna de fijnafstelling doen.
Maar bij dit nieuw systeem staat er nergens een schroef op de hydraulische eenheid of op de robot, alleen op het koppelingspompke staat een onltuchtingsnippel.
Deze hebben we al geprobeerd te ontluchten samen met de examiner, maar in de unit blijft steeds lucht zitten.
Het probleem is dat ik tot nu toe nog nergens info gevonden heb wat de procedure is na het vervangen van alles van selespeed, om het te ontluchten, installeren .....
De info is steeds over de oude versies.
Kan iemand mij hier mee verder helpen.
Alvast Bedankt
mvg,
Nick