Gebruikersavatar
ICEFARMER
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 00:56
Locatie: Roeselare-Belgie

motortemperatuur bij 147

zo dec 20, 2009 01:18

Al een tijdje duurt het wat langer voor mijn motor warm word.
Voorheen stond de meter altijd mooi in het midden.

Nu zakt hij steeds toto op 75 a 80 graden wanneer ik gewoon rij of aan de lichten uitbol.
Wanneer ik echter goe gas geef zoas bij een inhaalmaveuver stijgt de temperattur weer naar de 90 graden,om daarna weer terg te lopen.

Uit dingen die ik reed gelezen heb meen ik af te lijden dar de termostta waarschijnlijk blijft openstaan.
Kunnen juie raad geven,is dit makkelijk te herstellen en wat kost het.

Gebruikersavatar
Yvo
Guru
Guru
Berichten: 1566
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:39
Locatie: Enschede
Contacteer: Website

RE: motortemperatuur bij 147

zo dec 20, 2009 11:31

De motor van 156 lijkt ook nooit warmer dan zo'n 70 graden te worden, maar dat heeft, naar ik begreep, met de airco te maken.
De ventilator draait dan altijd.

Ik dacht ook aan de thermostaat......

Nu het kouder dan 3 graden is, werkt de airco niet en loopt de temperatuur van de motor wel op.
Zet de airco eens uit en kijk wat er gebeurt.
- Alfa Spider 3.0 V6 1999 nero
- Giulia Super 2020 nero volcano
Bertone modellen verzamelaar.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: motortemperatuur bij 147

zo dec 20, 2009 12:28

Yvo, ook de 156 moet een bedrijfstemperatuur van in de 80 graden hebben....Met of zonder airco doet daar niet veel aan af.

Ik mag zeggen dat ik veel thermostaten versleutel - ze gaan niet bijster lang mee....
@ijsboer: kijk eens onder de kap en je ziet het tussen de accu en de motor zitten. Een garagist mag daar niet meer dan een uurtje voor rekenen...(het is geen JTD toch?)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: motortemperatuur bij 147

zo dec 20, 2009 15:29

Het is een Jtd 16v en daarvan gaan de thermostaten aanzienlijk langer mee.

Als je met dit weer 80 graden haalt dan is er niets mis met je thermostaat, sensoren wijken zo ie zo heel veel af.
100 graden op de meter is 100 graden ECU, 80 graden op de meter is 88 tot 90 graden in de ECU.
Zo heb ik het in ieder geval met mijn 16v Jtd, vorig jaar een nieuwe thermostaat + sensor geplaatst na een jaar rijden geeft ie dezelfde afwijking als met de 1e montage sensor.

Dus uitlezen geeft de uitkomst.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: motortemperatuur bij 147

zo dec 20, 2009 21:48

Thermostaten zijn wel van dezelfde hersteller, kwaliteit is gelijk. Als zo'n thermostaat na 4 jaar vervangen dient te worden dan vind ik dat vrij vroeg.

Bij JTD's zit er een sigaarvormige buis van de drukleiding tussen turbo en inlaatspruitstuk, en dat is best wat langer sleutelen voor vervanging dan bij een benzinemotor, ik denk dat de thermostaat van de topicstarter niet echt het begeven heeft. De Sensor is ook los te vervangen en zal grotendeels debet zijn aan het euvel. :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: motortemperatuur bij 147

zo dec 20, 2009 22:20

Thermostaten zijn wel van dezelfde hersteller, kwaliteit is gelijk. Als zo'n thermostaat na 4 jaar vervangen dient te worden dan vind ik dat vrij vroeg.

Bij JTD's zit er een sigaarvormige buis van de drukleiding tussen turbo en inlaatspruitstuk, en dat is best wat langer sleutelen voor vervanging dan bij een benzinemotor, ik denk dat de thermostaat van de topicstarter niet echt het begeven heeft. De Sensor is ook los te vervangen en zal grotendeels debet zijn aan het euvel. :wink:
Die drukleiding is de EGR koeler.

Mijn 1e thermostaat heb ik vervangen compleet met sensor bij 200dkm en 5 jaar oud, achteraf was het enkel de sensor die de lagere temp gaf.
Die van de TS en eerste Jtd's gaan niet zo lang mee, mijn oude thermostaat ligt nu als reserve op de plank. :wink:

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: motortemperatuur bij 147

zo dec 20, 2009 22:32

Dank je voor de info...maar als jij het over de egr koeler gaat hebben als de topic starter overweegt zelf zijn thermostaat te gaan vervangen, denk je dat ie dan naar de juiste plek kijkt? :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ICEFARMER
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: vr apr 06, 2007 00:56
Locatie: Roeselare-Belgie

RE: motortemperatuur bij 147

zo dec 20, 2009 23:45

@Guilia-tom,het is inderdaad een JTD 16V,bij een lokale handelaar in autoonderdelen prijs gevraagt,iets van 135€ zonder BTW.Vrij duur thesmostaatje als je het mij vraagt.

Blijkbaar met een volledig huis.

Afbeelding

Als ik het goed begrijp ka ik beter eerst eens doe sensor laten bekijken,waar zit die dan?

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: motortemperatuur bij 147

ma dec 21, 2009 05:34

De sensor zit links in het midden van je foto.
Ga eerst eens uitlezen voor je een sensor of thermostaat gaat vervangen!
Als je ECU wel juiste waarden krijgt dan is er niets aan de hand.
Zoals al gezegd, mijn jaar oude thermostaat en sensor die het gewoon goed doen word ook niet warmer dan 80 graden, enkel op de snelweg kom ik net aan de 90.

Een originele thermostaat bij tuynder kost net zoveel. (meen dat ik ook zoiets betaald heb vorig jaar compleet met sensor)

Terug naar “Algemene Technische vragen”