Pagina 1 van 1

motortemperatuur bij 147

Geplaatst: zo dec 20, 2009 01:18
door ICEFARMER
Al een tijdje duurt het wat langer voor mijn motor warm word.
Voorheen stond de meter altijd mooi in het midden.

Nu zakt hij steeds toto op 75 a 80 graden wanneer ik gewoon rij of aan de lichten uitbol.
Wanneer ik echter goe gas geef zoas bij een inhaalmaveuver stijgt de temperattur weer naar de 90 graden,om daarna weer terg te lopen.

Uit dingen die ik reed gelezen heb meen ik af te lijden dar de termostta waarschijnlijk blijft openstaan.
Kunnen juie raad geven,is dit makkelijk te herstellen en wat kost het.

RE: motortemperatuur bij 147

Geplaatst: zo dec 20, 2009 11:31
door Yvo
De motor van 156 lijkt ook nooit warmer dan zo'n 70 graden te worden, maar dat heeft, naar ik begreep, met de airco te maken.
De ventilator draait dan altijd.

Ik dacht ook aan de thermostaat......

Nu het kouder dan 3 graden is, werkt de airco niet en loopt de temperatuur van de motor wel op.
Zet de airco eens uit en kijk wat er gebeurt.

RE: motortemperatuur bij 147

Geplaatst: zo dec 20, 2009 12:28
door giulia-tom
Yvo, ook de 156 moet een bedrijfstemperatuur van in de 80 graden hebben....Met of zonder airco doet daar niet veel aan af.

Ik mag zeggen dat ik veel thermostaten versleutel - ze gaan niet bijster lang mee....
@ijsboer: kijk eens onder de kap en je ziet het tussen de accu en de motor zitten. Een garagist mag daar niet meer dan een uurtje voor rekenen...(het is geen JTD toch?)

RE: motortemperatuur bij 147

Geplaatst: zo dec 20, 2009 15:29
door Gtv4
Het is een Jtd 16v en daarvan gaan de thermostaten aanzienlijk langer mee.

Als je met dit weer 80 graden haalt dan is er niets mis met je thermostaat, sensoren wijken zo ie zo heel veel af.
100 graden op de meter is 100 graden ECU, 80 graden op de meter is 88 tot 90 graden in de ECU.
Zo heb ik het in ieder geval met mijn 16v Jtd, vorig jaar een nieuwe thermostaat + sensor geplaatst na een jaar rijden geeft ie dezelfde afwijking als met de 1e montage sensor.

Dus uitlezen geeft de uitkomst.

RE: motortemperatuur bij 147

Geplaatst: zo dec 20, 2009 21:48
door giulia-tom
Thermostaten zijn wel van dezelfde hersteller, kwaliteit is gelijk. Als zo'n thermostaat na 4 jaar vervangen dient te worden dan vind ik dat vrij vroeg.

Bij JTD's zit er een sigaarvormige buis van de drukleiding tussen turbo en inlaatspruitstuk, en dat is best wat langer sleutelen voor vervanging dan bij een benzinemotor, ik denk dat de thermostaat van de topicstarter niet echt het begeven heeft. De Sensor is ook los te vervangen en zal grotendeels debet zijn aan het euvel. :wink:

Re: RE: motortemperatuur bij 147

Geplaatst: zo dec 20, 2009 22:20
door Gtv4
Thermostaten zijn wel van dezelfde hersteller, kwaliteit is gelijk. Als zo'n thermostaat na 4 jaar vervangen dient te worden dan vind ik dat vrij vroeg.

Bij JTD's zit er een sigaarvormige buis van de drukleiding tussen turbo en inlaatspruitstuk, en dat is best wat langer sleutelen voor vervanging dan bij een benzinemotor, ik denk dat de thermostaat van de topicstarter niet echt het begeven heeft. De Sensor is ook los te vervangen en zal grotendeels debet zijn aan het euvel. :wink:
Die drukleiding is de EGR koeler.

Mijn 1e thermostaat heb ik vervangen compleet met sensor bij 200dkm en 5 jaar oud, achteraf was het enkel de sensor die de lagere temp gaf.
Die van de TS en eerste Jtd's gaan niet zo lang mee, mijn oude thermostaat ligt nu als reserve op de plank. :wink:

RE: motortemperatuur bij 147

Geplaatst: zo dec 20, 2009 22:32
door giulia-tom
Dank je voor de info...maar als jij het over de egr koeler gaat hebben als de topic starter overweegt zelf zijn thermostaat te gaan vervangen, denk je dat ie dan naar de juiste plek kijkt? :wink:

RE: motortemperatuur bij 147

Geplaatst: zo dec 20, 2009 23:45
door ICEFARMER
@Guilia-tom,het is inderdaad een JTD 16V,bij een lokale handelaar in autoonderdelen prijs gevraagt,iets van 135€ zonder BTW.Vrij duur thesmostaatje als je het mij vraagt.

Blijkbaar met een volledig huis.

Afbeelding

Als ik het goed begrijp ka ik beter eerst eens doe sensor laten bekijken,waar zit die dan?

RE: motortemperatuur bij 147

Geplaatst: ma dec 21, 2009 05:34
door Gtv4
De sensor zit links in het midden van je foto.
Ga eerst eens uitlezen voor je een sensor of thermostaat gaat vervangen!
Als je ECU wel juiste waarden krijgt dan is er niets aan de hand.
Zoals al gezegd, mijn jaar oude thermostaat en sensor die het gewoon goed doen word ook niet warmer dan 80 graden, enkel op de snelweg kom ik net aan de 90.

Een originele thermostaat bij tuynder kost net zoveel. (meen dat ik ook zoiets betaald heb vorig jaar compleet met sensor)