Mobster

Vermogensbankmetingen 33 16V

wo jul 13, 2005 18:58

Naar aanleiding van mijn bericht op 16Vee in de tuning sectie..

Mijn 33 16V van 1991 met 170K op de teller:
Dit met:
- Squadra chip
- zonder katalysator & emissierelais.
- Vernieuwde onsteking (20.000 Km geleden)
- K&N open luchtfilter + 'airbox' met luchttoevoerslangen via bumper

Vermogen op de testbank: 135 pK, terwijl dit theoretisch 150 zou moeten zijn



Zijn er nog personen die een vermogensmeting hebben laten uitvoeren en wat zijn jullie bevindingen? Wat zou de reden kunnen zijn van het verlaagde vermogen (

p.s.
Wel heeft de auto voor ie op de testbank moest een tijdje (10 min.) stationair gedraaid en is de inlaatluchttemp gestegen daar de airbox niet 100 % dicht is.
Zou de ECU daardoor zijn ontsteking aangepast kunnen hebben dit i.v.m. pingelen en dus een lager motorvermogen gemeten is?)


De uitdraai heb ik nog niet kunnen inscannen, maar komt nog...
De gereviseerde met de carbs heb ik nog niet kunnen testen, maar deze zal vermoedelijk wel een hoger vermogen hebben.

Gebruikersavatar
Kosta
Guru
Guru
Berichten: 1442
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:40
Locatie: Vlaardingen

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

wo jul 13, 2005 21:25

135 pk op de wielen is helemaal niet slecht natuurlijk maar je bedoelt natuurlijk het blokkie zelf. Tja, dat kan wel heel veel oorzaken hebben. Is de compressie goed?
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

wo jul 13, 2005 21:30

een fris blok die al 170k heeft gelopen en dan met die kleine aanpassingen nog steeds de 135 pk haalt is zeker wel goed!!!

wil de mijne ook graag eens op een rollenbank!
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Mobster

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

wo jul 13, 2005 23:03

Over het blok:
De compressie op elke cilinder ok (allemaal tussen 12 & 15 bar met pedaal volgas)
Kleppenlektest gedaan, geen lekkage.
Nokkenassen tikken niet en ook geen noemenswaardig olieverbruik.


Is het mogelijk dat de de rollenbank verkeerd gemeten heeft?

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

wo jul 13, 2005 23:11

welke maat velgen had je onder je auto en hoe hard stonden je banden?

Standaard frabriek opgave was wel met 14 inch met 1,9 bar. Maar de fabriek had het wel relatief ruim genomen kwa vermogen heb ik gehoord uit verschillende hoeken.....
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Mobster

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

wo jul 13, 2005 23:13

de banden zijn 14", bandendruk was 2 bar, en de auto was perfect uitgelijnd.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 09:03

Hoe kom je aan die 150pk? Volgens opgave van Squadra zit je met chip aan 140pk. De vermogenswinst van het verwijderen van de kat en emissieblokje kun je daar niet nog eens bij optellen.

Ik neem aan dat de 135pk wel berekend krukasvermogen is, geen gemeten vermogen (koppel eigenlijk, vermogen kun je niet meten) aan de wielen.

Ik vind het niet zo'n slechte waarde eerlijk gezegd.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Mobster

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 10:24

Huib,
de 33 16V zonder kat. heeft standaard 138 pK, een met kat 132 pk, dus je gaat mij niet vertellen dat dit geen invloed heeft.

Stephan wist me te vertellen dat er een pK of 10 bijkomt, laat ons dan stellen 148 pK.

Dus waarom zit de gemeten waarde dan onder de 138 pK, zelfs met de chip?


Van een vermogensmeting ken ik echter niet zo veel, maar ik veronderstel dat via meten van het koppel aan de wielen rekening houdend met de standaard rendementsverliezen in de auto het berekend krukasvermogen aangeduid wordt.


p.s. Natuurlijk is er wel een duidelijk verschil in koppelverloop tussen 3000 en 4000 toeren met de chip.[/code]

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 11:06

Ten eerste heeft de motor 170.000 gelopen en bijna geen nieuwe fabrieksmotor levert
het opgegeven vermogen.

Je kan wellicht vraagtekens zetten bij de meting. In welke versnelling meet men het maximum
wielvermogen??

Als je motor maar goed loopt hoe a-technisch het ook moge klinken.

Mobster

Re: RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 11:39

Ten eerste heeft de motor 170.000 gelopen en bijna geen nieuwe fabrieksmotor levert het opgegeven vermogen.
Idd Bert, op papier is alles snel gezegd, daarom dat ik het wel eens correct wilde weten.
Het max. vermogen werd gemeten in 4e versnelling.

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 12:05

de 33 16V zonder kat. heeft standaard 138 pK, een met kat 132 pk, dus je gaat mij niet vertellen dat dit geen invloed heeft.
Ik zeg niet dat het helemaal geen invloed heeft, maar ik denk niet dat je alle vermeende vermogenswinsten bij elkaar op kan tellen. Sommigen 'overlappen' elkaar.

Ik dacht dat een katloze 16v 137pk levert (detail). Is het enige verschil tussen die twee blokken het ontbreken van de kat of zijn er meer verschillen? Ik heb het daar wel eens met Stephan (squadra) over gehad en hij had het (als ik het me goed herinner) ook over andere nokkenassen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 12:40

Heb je hem ook wel eens voor de chip en er na op de rollenbank gehad????

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Mobster

Re: RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 12:44

Heb je hem ook wel eens voor de chip en er na op de rollenbank gehad????

Rens
Dat zou ik eigenlijk eens moeten doen om het écht te weten, maar het is 32€ :shock: om effe op de vermogensbank te staan.

Wanneer ik met de carbs in België ben zal ik deze ook eens laten meten op dezelfde bank. Ben benieuwd want dat is wel een héél andere auto qua vermogen...

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 13:19

32 euro.. das voor niks
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Vermogensbankmetingen 33 16V

do jul 14, 2005 22:00

32 euro is inderdaad niets, mooie plek voor een meeting dacht ik zo..........

en met welk vermogens verlies percentage rekenen ze? Bij madeno heb je altijd meer als dat er eigenlijk inzit omdat ze een afwijkend percentage gebruiken.....
(niks tegen madeno, want ze laten wel goed het verschil zien, en dat is eigenlijk het enige wat interessant is.........)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Terug naar “Algemene Technische vragen”