Pagina 1 van 1

2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 12:04
door kdh039
Hoi Iedereen !

Ik sta op het punt een 166 2.4 jtd over te nemen van een kennis.
Het is een 2003/4 10v ....=> deze ZOU 150pk producere met de standaard ECU(EEprom) (de laatste met de vorige neus veronderstel ik)

NU, de vraag is: hoeverre verschillen de latere phases van motoren? en dan bedoel ik de
159-blokken, die momenteel +- 200pk produceren...
Verschillen de motoren inwendig? (Kruk., Nok., Cil.Kop., etc....) of zit het puut in de randapparaten (Elctr, ECU, etcetc...)

De 166 die ik overneem heeft DB-schade gelopen, en ga ik hoe dan ook herstellen... MAAR aangezien het dan mss interessant is om
hem dan in een keer volledig open te leggen, en hem dan te voorzien van de latere updates...

Dus, hierbij, een oproep aan de JTD-kenners, die de blokken al open gehad hebben, naast elkaar... niet allen uit geruchten...
want heb geen zin om zelf te gaan experimenteren.... het moet gewoon een goeie koppel-krachtige daily worden...

gr. Kristof

RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 12:26
door Rainier155
http://www.squadra-tuning.nl

Genoeg info te vinden.
Volgens mij kun je niet zomaar van een 150 pk JTD een 210pk JTDm maken.
Huidig blok opnieuw opbouwen of vervangen voor ruil/revisie blok met een chip erbij geeft 180 pk, is makkelijkst en goedkoopste.

RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 12:39
door kdh039
Hoi (Lang geleden Rainier),

Inderdaad mooie uitleg en dergelijke...

Maar wat ik nodig heb is, een lijstje zeg maar, van onderdelen die na de eerste tot de laatste versies van de 20v veranderd zijn.

Bv; 1) Injectiesystem bij mijn 166 = Bosh AR blabla => bij de 159 = Bosh AR Blablabla...
2) Cilinderkop bij mijn 166 = die grootte van kanaal => bij dde 159 = groter, al dan niet...
3) Kruas, lichter, zwaarder... ? Draagpunten ? lagering op andere plaatst? en dus ook ander onderblok ja of nee?
ENzoverder, enzoverder...

OF zijn de blokken kwa maten, gewoon allemaal hetzelfde gebleven? en zijn er hier en daar wat bewichten en materialen veranderd...

gr. Kristof

RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 12:41
door Harry Tijssen
Stel je vraag ook even hier Kristof, www.alfa166club.nl

Re: RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 12:42
door kdh039
Stel je vraag ook even hier Kristof, www.alfa166club.nl
Ja, idd ! Ed, had me al een keer vernoemd enkele maanden terug...

gr. Kristof

RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 15:12
door kdh039
Ter duidelijkheid, de auto die ik ga overnemen is dus de laatste versie van de 10v's ...

RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 19:39
door giuliettaevo
www.tuynder.nl

Kun je alle onderdelen op nummer/ uiterlijk vergelijken... Maar aangezien de ene motor een 10v is en de andere een 20v zal er niet heel veel hetzelfde zijn. spruitstukken passen in ieder geval niet.

RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 22:27
door Paco166
Je kan de vraag beter op het forum van de 166 club stellen:
http://com2.runboard.com/balfaromeo166clubforum

Is het niet zo dat het 2.4 blok uit de 159 van origine een GM blok is?

RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: di feb 02, 2010 22:35
door giuliettaevo
Ik mag toch hopen dat het gewoon een doorontwikkeld Fiat blok is... Fiat maakt de moderne diesels, GM gebruikt ze alleen maar. :wink:

Re: RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: wo feb 03, 2010 06:24
door kdh039
www.tuynder.nl

Kun je alle onderdelen op nummer/ uiterlijk vergelijken... Maar aangezien de ene motor een 10v is en de andere een 20v zal er niet heel veel hetzelfde zijn. spruitstukken passen in ieder geval niet.
JA, kijk, het gaat mij er vooral om; stel dat de bak en onderblok hetzelfde zijn.... dan is de rest een fluitje van een cent... en op enkele ure/dag
overgezet... WANT het type ophanging van de 164's - 166's (staande ipv hangende motoren) ben ik niet echt FAN van als het op sleutelen
aankomt.... wat wegligging/stugheid/confort - verhouding voor mij danwel weer beter is ....

Maar dus bij deze bijvoorbeeld: Ik bouw 10v kop eraf met in en uitlaatdelen, samen met inspuiting en kabelboom... en monteer 20v met al zijn
apparaten.... blokken kosten in beide gevallen heel weinig geld... en dan heb ik met 200+pk .... EN nog steeds het nodig koppel om dat mollige
gevalletjes voort te trekken..

(Ik post het ook een keer op 166 club... maar op 2 fora te gelijkertijd;;; word het ingewikkeld...)

gr. Kristof

RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: wo feb 03, 2010 23:00
door giuliettaevo
Weet niet of de JTD zuigers klepuitsparingen hebben? kan me voorstellen dat het daar mis op gaat. Onderblok zou wel eens grotendeels hetzelfde kunnen zijn. dat de bak te wisselen is weet ik eigenljk wel voor 99% zeker.

koppakkingen van 10 en 20v vergelijken om te kijken waar de kanalen allemaal zitten kan je misschien ook verder helpen.

Elektronisch ga je ook nog het een en ander tegenkomen aan verschillen. Je zit in ieder geval met een codesleutel... En volgens mij heeft de 20v al een moderner managementsysteem dat met nog hogere drukken werkt.

Gewoon een 10v teruginbouwen en langs Squadra gaan is waarschijnlijk het snelste klaar en het goedkoopste. Als je perse een 20v wilt kun je beter een andere auto kopen denk ik.

P.s. wat gaan ze in Belgie met de keuring zeggen? Jullie mogen daar toch nauwelijks iets wijzigen? :?

Re: RE: 2.4 JTD motoren (Phases)

Geplaatst: do feb 04, 2010 07:46
door kdh039
Weet niet of de JTD zuigers klepuitsparingen hebben? kan me voorstellen dat het daar mis op gaat.
=> Uitsparingen bij een TD blok zijn in 99.9% van de gevallen weg te frezen... (althans de opstaande kanten... heb nog geen JTD uitegebreid bestudeerd, maar dus neit dat dit het geval ....)

Onderblok zou wel eens grotendeels hetzelfde kunnen zijn. dat de bak te wisselen is weet ik eigenljk wel voor 99% zeker.
99% or 101% ?

koppakkingen van 10 en 20v vergelijken om te kijken waar de kanalen allemaal zitten kan je misschien ook verder helpen.

Elektronisch ga je ook nog het een en ander tegenkomen aan verschillen. Je zit in ieder geval met een codesleutel... En volgens mij heeft de 20v al een moderner managementsysteem dat met nog hogere drukken werkt.

Gewoon een 10v teruginbouwen en langs Squadra gaan is waarschijnlijk het snelste klaar en het goedkoopste. Als je perse een 20v wilt kun je beter een andere auto kopen denk ik.
=> Ik heb een donor 20v van een kennis, die kwa kas helemaal uit elkaar gereden is... maar elctro en Blok zijn perfect !! ALLEEN heb de auto nog niet
bij mij staan... vandaar de vragen... EN tenslotte, techniek is techniek, of het nu moeilijk is of niet... wat motorisch betreft, heb ik alle materialen e.d. om dit te doen, aleen niet de tijd om het blok (wat lastig zit bij de tipe4 chassis) eruit te halen (volledig)...
maar er zal blijkbaar niet veel anders opzitten dan alles naast elkaar gooien, en alles zelf te gaan opmeten.....


P.s. wat gaan ze in Belgie met de keuring zeggen? Jullie mogen daar toch nauwelijks iets wijzigen? :?
Nee, dat klopt, in Belgie mag je alleen met Kalashnikovs (of hoe die russische geweren ook heten) op de politie schieten,
Maar, OWEE als je een 20v in je 10v 166'er legt... NU, ik wijt er niet te ver over uit, maar keuren in het noorden, en keuren in het zuiden
is toch nog altijd een verschil, je begrijpt me wel ;)