Pagina 1 van 2

koelvloeistof aftappen

Geplaatst: di jul 19, 2005 08:50
door Steven 33
Hey,

Ik heb laatst radiatoreiniger aan mijn koelsysteem toegevoegd, en wil nu het geheel aftappen. Ik kan de aftapplug uit de vraagbaak bij mijn 33 niet vinden( :oops: :oops: :oops: ). Zit er bij die aftapplug ook een ring net zoals bij de carterplug? Nu zei een kennis dat het via de onderste radiatorslang kan. Echter, mijn oom zegt dat de bevestigingspunten van de radiator van kunstof zijn en dat deze wel eens broos kunnen worden, waardoor ze afbreken als je de slang eraf wilt halen....(sta je met meer in je hand dan je zou willen :jumping: )

Iemand hier een mening over?

Caio,

Steven

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: di jul 19, 2005 09:32
door AlfettaOwner
Ach, met beleid losrukken mot geen probleem zijn lijkt me.
Tenzij je erg veel weerstand ondervindt.

Oja, weer monteren met een weinig vaseline :!:

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: di jul 19, 2005 10:23
door reijnaje
Bij mijn 33 doe ik het ook altijd door de onderste radiator slang los te halen, nooit wat afgebroken.

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: di jul 19, 2005 10:27
door Steven 33
@ AlfettaOwner:

ALs ik vaseline tussen de slang en de radiator stop, kan de slang dan ondangs de de klemring niet losschuiven? Kan ik dan beter wd40 gebruiken, dat zou dan verdampen, of gebeurd dat met de vaseline door de warmte ook?

Re: RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: di jul 19, 2005 15:13
door AlfettaOwner
@ AlfettaOwner:

ALs ik vaseline tussen de slang en de radiator stop, kan de slang dan ondangs de de klemring niet losschuiven? Kan ik dan beter wd40 gebruiken, dat zou dan verdampen, of gebeurd dat met de vaseline door de warmte ook?
Het passtuk waar de slang overheen valt is normaliter voorzien van een verdikking :wink:

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: di jul 19, 2005 17:50
door TURBODELTA-116
Bij een 33 ( trouwens iedere boxer in alfaland) kan je heel simpel de koelvloeistof aftappen. Via de onderzijde van de motor, onderaan het gietijzeren deel van je cilinderwanden, dus vanaf de voorzijde gezien bij de achterste uitlaat poorten zit een bout met een koperen ring ik meen maat 17, ( let op er zitten er twee) deze draai je los en de koelvloeistof loopt uit het linker gedeelte van de motor en radiateur, als je de verkeerd hebt dan komt er een drupje olie, maar niets aan de hand gewoon weer terug plaatsen en aandraaien. Aan de rechterzijde zit deze bout midden in het steuntje wat vanaf de motor naar de rechterzijde van de carrosserie loopt ( dit steuntje zit in rubbers en probeert het kantelen van het motorblok tegen te gaan.) Als je deze los draait dan loopt de rechterzijde van het blok leeg. Vergeet niet de kachel op warm te zetten, anders loopt de kachel radiateur niet leeg. Deze acties niet met een warme motor uitvoeren!! Vuldop van de koelvloeistof reservoir pas opendraaien wanneer alles zo goed als leeg is, ander stroomt het veel te hard uit de pluggen.
Volgens mij staat deze procedure precies beschreven in een vraagbaak bij het hoofdstuk koelsysteem ??? maar dat weet ik niet zeker. :wink:

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: di jul 19, 2005 19:26
door Steven 33
Die procedure staat er zeker in maar ik kon die aftappluggen niet vinden ](*,) , vandaar dat ik de mening over de radiator-variant wil weten. Maar ik ga nu zeker opzoek naar die pluggen! Kan de koperen ring worden hergebruikt of kan je die beter vervangen?

Welke variant verdient volgens de kenners de aanbeveling?

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: di jul 19, 2005 19:46
door Alessandro
Tja, ik heb geen voorkeur. Nou ja, misschien wel. Aftapplug loshalen en weer vastzetten is makkelijker (en makkelijker op te vangen) en makkelijker weer dicht te krijgen.
Met nieuwe koperen ring of anders een likje vloeibare pakking als je de ring vergeten bent te kopen. :wink:

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: zo jul 24, 2005 18:16
door Steven 33
Ja, vandaag dus eindelijk de goede pluggen gevonden, en de vloeistof afgetapt, maar :shock: : wat een ontzettende stinkende roestbruine troep kwam daar uit zeg!

Echter:
1) ik heb in totaal maar iets meer dan 5 liter afgetapt ( en niet 7,8 zoals verwacht, volume van de radiator 7,8 - 5,2=2,6 ??) terwijl de kachel open stond, en de dop van het expansievat verwijderd is na het verwijderen van de pluggen. Hoe lang duurt het leeglopen van het complete systeem? Ik heb 30 minuten gewacht per plug.

2) Ik heb bij beide pluggen geen koperen ring kunnen zien/voelen. Kan dat kwaad? :roll:

3)Ik hoor nu een zeer licht tikkend geluid, ik vermoed vanuit de waterpomp.

Ik vermoed dat de radiator niet is leeg gelopen, omdat de vloeistof in het expasnsievat weer vrijwel die roeskleur heeft. Dat tikken van de pomp gooi ik op lucht in het systeem.

Dus:
Ik ben van plan volgende week wederom de koelvloeistof te vervangen, maar nu ook de inhoud van de raditor eruit te krijgen.

Hoe doe ik dat zonder de onderste slang ervan te demonteren, en wat is een geschikte manier om te ontluchten na bijvullen??

Alvast bedankt (testrit ging trouwens prima!)

Een NewBie

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: zo jul 24, 2005 18:27
door Luc33
Tuinslang op het reservior en spoelen maar ( wel opvangen natuurlijk )

V.w.b. die ring. Ik heb verschillende 33's onder handen gehad maar nog nooit een ring gezien dusseeeh, tja zeg het maar. :roll:

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: zo jul 24, 2005 18:27
door Remco S
Wat je volgens mij het beste kan doen, omdat je roestbruin koelwater hebt, is eerst bij de oude koelvloeistof een reiniger te doen (bv van Forté goede ervaringen mee) Als je de reiniger erbij hebt gedaan de motor ongeveer 30 minuten laten lopen (volg aanwijzing op de verpakking) Als je dat hebt gedaan het systeem nog even goed naspoelen met 1 a 2 gieters heet water (zodat de thermostaat open blijft staan) en dan wederom weer aftappen.

De radiateur zal je nooit helemaal leeg krijgen zonder de onderste waterslang los te nemen op de radiateur (slang loopt in een bocht omhoog)

Succes

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: zo jul 24, 2005 20:04
door Steven 33
Hi,

Even ter info:
Ik heb een tijd terug al gezien dat het koelwater zeer bruin was. Ik heb toen een radiator-cleaner (Bars leak op aanraden van Brezan) aan het koelsysteem toegevoegd, om de roest los te krijgen. Je moest daar dan tussen de 4-24 uren mee rijden (Misschien heeft het flushmiddel juist goed gewerkt en is het koelwater daarom nu extra bruin :roll: ?)

@Luc:
ik had dat ook al bedacht maar een kennis raadde mij het juist af. Omdat het zo bruin was raad hij mij aan omk volgende week gewoon weer de boel af te tappen en te vervangen. TurboDelta begon over de koperen ringen, en de man van brezan kende ze ook...dus :?:

Vandaar mijn plan:
Ik voeg weer een flushmiddel toe, om de boel toch goed schoon te krijgen. (Het zal lukken :!: ). Na een week rijden tap ik de vloeistof weer af via de pluggen, en giet gedestileerd water door zowel op de radiator (toch maar proberen :? ) als het gehele systeem.

Maar waarom tap ik vandaag 2,6 liter te weinig af? Staat de thermostaatkraan dan dicht en loopt de radiator dan niet leeg?

Ciao.

Re: RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: zo jul 24, 2005 20:15
door Raimon
V.w.b. die ring. Ik heb verschillende 33's onder handen gehad maar nog nooit een ring gezien dusseeeh, tja zeg het maar. :roll:
Er zit inderdaad 100% zeker geen ring tussen... Geen reden voor paniek dus!

Re: RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: ma jul 25, 2005 09:52
door Huib
Maar waarom tap ik vandaag 2,6 liter te weinig af? Staat de thermostaatkraan dan dicht en loopt de radiator dan niet leeg?
Je krijgt hem nooit helemaal leeg. Zeker in de radiator blijft nog aardig wat zitten, en ik denk ook in de kachel.

RE: koelvloeistof aftappen

Geplaatst: ma jul 25, 2005 13:41
door Luc33
Ik heb ook ooit een 33 gehad met vreselijk bruine vloeistof en heb er gewoon een tuinslang op gezet. Af en toe de motor heel even aanzetten, dan criculeerd het water wat zodat alles een beetje doorspoelt ( weet niet of het helpt maar die theorie had ik bedacht :D )

Dit alles een paar keer achter elkaar uitvoeren. Nieuwe koelvloeistof erin en gaan. Ik ben daarna met die bewuste 33 naar Italie gegaan en geen centje pijn.