Rockcity
Advanced Member
Advanced Member

uitlijnen verlaagde 147

za mar 20, 2010 13:38

Onlangs zijn bij AST Suspension de schokdempers onder de 147 uit geweest voor wat aanpassingen/reparaties (zwaardere en langere voorveren, topmounts van de achterschokdempers vastzetten).
Nou komen er eind van de maand nieuwe voorbandjes onder en wil ik de auto opnieuw laten uitlijnen omdat de schokdempers er onderuit zijn geweest.
De auto is flink verlaagd mbv een schroefset. Ik vraag me af of de auto uitgelijnd moet worden volgens de fabrieks specificaties of dat er iets aangepast moet worden. Wie weet hierop het antwoord?
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002
Ducati Monster 1200 R 2016

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: uitlijnen verlaagde 147

za mar 20, 2010 14:02

aangepast!

tja, hier zijn niet echt getallen voor te noemen. het komt hier voornamelijk aan op het inzicht van de "uitlijner".
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za mar 20, 2010 15:28

Aangepast zal waarschijnlijk fijner rijden. Op zich zal je nog steeds geen toespoor/uitspoor willen, in ieder geval niet heel veel. Meer uitspoor betekent grager een bocht in willen, maar minder stabiel rechtdoor. Toespoor geeft het tegenovergestelde. Je kan er voor kiezen om iets negatief camber te laten zetten als dat mogelijk is met de stelmogelijkheden van je schroefset. Je zult dan aan de binnenkant wat meer slijtage op je banden hebben, maar meer grip in de bochten. Als je extremer negatief camber gaat zetten, zal dat de remweg negatief beinvloeden. Als ik het goed heb is aan de caster weinig stelbaars, mocht die afwijken kan je nog met je subframe gaan schuiven om hem in ieder geval gelijk te krijgen voor beide voorwielen.

Blijf in ieder geval subtiel met je experimenten, net even een hint meer of minder dan de fabrieksafstelling geeft meestal al een duidelijk merkbaar verschil en meer afwijken geeft meestal een compromis wat niet goed blijkt te functioneren op straat.

Rockcity
Advanced Member
Advanced Member

za mar 20, 2010 19:47

In principe mag het van mij redelijk neutraal staan, ben zeer tevreden met het bochtengedrag en de rechtuitstabiliteit zoals die is (was).
De bandenslijtage valt ook mee, alleen de voorbanden gaan nogal hard (maar slijten wel recht af, heeft dus denk ik niets met uitlijning maar meer met de rechtervoet te maken).
Wat me wel opviel was dat 1 vd achterbanden verder is afgesleten dan de andere, maar volgens mij is deze wel recht afgesleten :?

Maar als ik het goed begrijp kan ik 'm gewoon volgens fabrieksspec uit laten lijnen?
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: uitlijnen verlaagde 147

di mar 23, 2010 13:12

Maar als ik het goed begrijp kan ik 'm gewoon volgens fabrieksspec uit laten lijnen?
kan wel, maar zelf zou ik dat niet willen.

hangt een beetje van het bedrijf af waar je het laat doen, als je twijfelt aan hun kundigheid, laat het dan lekker de fabrieks specs zijn.

zoals wizz zegt, je moet ook niet te extreem willen gaan met een straat auto.

(bij mijn 33 is de panhard verstelbaar, en wordt vooraan de camber instelbaar om dit uitlijn spelletje)
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di mar 23, 2010 13:45

De vraag is, wat bieden de nieuwe dempers en veren voor extra stelmogelijkheden? Bij mijn weten is er eigenlijk alleen de sporing stelbaar op de 147. Voor 0 graden 18 minuten uitspoor (bijna neutraal dus), achter ietsje insporen, 0 graden 27 minuten is standaard voor zover ik kan vinden. Ik zou daar niet te hard mee gaan rommelen. Zodra je meer stelmogelijkheden hebt zoals camber en caster kan je kijken of je die wat sportiever wilt zetten dan wat de statische fabrieksafstelling is.

Als er niemand is die een 147 met meer afstelmogelijkheden heeft die al van alles geprobeerd heeft en info wil delen, is zelf proberen een dure hobby. Elke keer net wat anders stellen, rondje rijden, nog een keer uitlijnen. Het loopt aardig in de papieren voor je iets hebt wat voor je gevoel lekkerder rijdt. Wellicht dat je met dit vraagstuk naar AST kan gaan, die mensen kunnen vast meer dan alleen maar dempers maken, ze weten vast ook hoe je er gebruik van moet maken. :) Wellicht dat er met hun een deal te maken is dat er uitgebreid getest wordt met jou er bij en dat je daar een fixed price voor betaalt? Zij hebben vast een uitlijnbank en mensen die precies weten wat ze voelen als ze met een aangepaste auto rijden.

serge artc3
Newbie
Newbie
Contacteer: Website

wo mar 24, 2010 10:39

Hoi Toine ,

Je kan met een straat 147,156 , gt en 166 met AST Set of andere verlagingset naar :

http://www.angelosbandenservice.nl/

In de buurt van Rotterdam/Den Haag zou je ook naar Arie van A-repair kunnen gaan.

Groetjes Serge

A-Repair
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

wo mar 24, 2010 13:40

Dank je Serge, ook voor racers trouwens, ook uitwegen. Voor een 147 sporing voor op nul zetten en achter een beetje toespoor anders wordt hij "tricky". groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

Rockcity
Advanced Member
Advanced Member

za mar 27, 2010 16:35

Iedereen bedankt voor de adviezen!
Serge bedankt voor de adresjes.
Binnenkort eens een belletje doen en de zaak laten uitlijnen.
Natuurlijk moet de 147 lekker scherp sturen, maar omdat het m'n 'werkpaard' is wil ik 'm wel enigzins neutraal hebben.
Ciao, Toine

156 2.0 JTS 2002

Terug naar “Algemene Technische vragen”