RG

Schokdempers van GTV6 achteras loskrijgen

wo jul 20, 2005 21:57

Het stuurhuis van de GTV6 is inmiddels vervangen, stuurt weer een stuk lichter dan een kromme... 8)
Ik ben nu bezig met het vervangen van de De-Dion as. De De-Watt stangen zijn eraf, anti-roll bar los, aandrijfassen los aan de kant van de remschijf, want aan de wielkant zaten de assen vast(er). Vervolgen wilde ik de schokdempers loshalen, maar als ik de moer onder probeer los te draaien, dan draait natuurlijk de schokdemper zelf mee en ik zie niet iets waardoor ik dit kan voorkomen. Zie ik iets over het hoofd? alle tips & tricks welkom!!!

HF

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

RE: Schokdempers van GTV6 achteras loskrijgen

wo jul 20, 2005 22:03

Als je de leuning van de achterbank eruithaalt, zie je de bovenkant van de dempers zitten. Daar zit altijd een mogelijkheid op om de demper vast te houden (imbus/sleuteltje 7/etc).
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

RG

wo jul 20, 2005 23:04

Zitten de onderkant en de bovenkant van een demper aan elkaar vast? Hoe dempt zo'n ding dan?

Hoe dan ook, ik zal morgen kijken of ik lenig genoeg ben om dit te doen (of misschien toch maar een hulpje zoeken... ;) )

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Schokdempers van GTV6 achteras loskrijgen

wo jul 20, 2005 23:16

Zitten de onderkant en de bovenkant van een demper aan elkaar vast? Hoe dempt zo'n ding dan?

Hoe dan ook, ik zal morgen kijken of ik lenig genoeg ben om dit te doen (of misschien toch maar een hulpje zoeken... ;) )
Je hebt helemaal gelijk! Maar onder (en boven) zitten toch twee moeren tegen elkaar. :?
Dan moet je toch gewoon met twee steeksleutels losdraaien en de laatste moer zit dan toch niet meer zo vast? En als dat wel zo is: met een griptang de onderzijde van de demper (maar wel het dikke deel, niet de schroefdraad) beetpakken om 'm tegen te houden. :idea: met een sleuteltje 6 of 7 (ik ben het even kwijt :wink: ) houd je 'm dan echt niet tegen hoor! :o

p.s. boven is gelijk aan onder
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

RG

wo jul 20, 2005 23:24

Boven zag ik idd twee moeren tegen elkaar zitten, maar onder volgens mij maar één... daarom begreep ik het ook niet. Ik zal morgen nog eens kijken, want misschien had ik al te lang op m'n rug onder de auto gelegen... :roll:

HF

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do jul 21, 2005 09:21

PS:

Als je een griptang iod gebruikt: Met beleid (vrij los) vastzetten/inklemmen en natuurlijk niet midden op de demperpijp, maar op de boven- of de onderrand of daar vlak tegenaan he.. anders kun je je dempertjes zo wel weggooien. :shock:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Dennis de Rooy
Advanced Member
Advanced Member

do jul 21, 2005 09:28

Oh ja, je kan de demper in een 116 op twee manieren monteren. Aan een van de twee draadeinden kan je de demper vastzetten zodat je de moer kan lossen (je hebt toch wel de draad schoongemaakt en met WD40 ingespoten?).

Ik haal het uit elkaar met de slagmoersleutel (lucht). Dan kan je het demperhuis(sleeve) gewoon vasthouden en op de demperstang met zuiger zit de mogelijkheid om met sleutel7 of inbus de boel vast te houden.
'81 GTV6 3.0 QV
'91 75 TS RACER
'92 164 QV

RG

do jul 21, 2005 21:35

onderaan kan ik idd de demper vasthouden met een schroevendraaier. De moer zit echter zo vast dat met een schroevendraaier tegenhouden echt niet werkt.
Ze zitten dus nog steed vast, morgen verder... :evil:

HF

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do jul 21, 2005 22:31

soms zit het mee, soms zit het tegen....... :roll: :wink:
De aanhouder wint! :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

Re: RE: Schokdempers van GTV6 achteras loskrijgen

do jul 21, 2005 23:33

onderaan kan ik idd de demper vasthouden met een schroevendraaier. De moer zit echter zo vast dat met een schroevendraaier tegenhouden echt niet werkt.
Ze zitten dus nog steed vast, morgen verder... :evil:

HF
Ff goed met de staalborstel over de schroefdraad en inspuiten met kruipolie/wd40.
En met het juiste gereedschap lospeuteren :wink:

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jul 22, 2005 00:02

En anders kun je deze ook nog gebruiken.. 8)

Afbeelding
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

RG

za jul 23, 2005 01:02

Het is vandaag eindelijk gelukt!!! :D Met een slijpschijf op de Dremel.

De De-Dion as staat inmiddels naast de GTV6. Hebben jullie nog suggesties over dingen die ik nu gelijk kan doen nu de achteras toch van de auto is? Ik ga in ieder geval de bakrubbers voor vervangen en de rubbers van de De-Watt stangen.
Kan ik de wiellagers testen? of het rubber voorin de De-Dion as?

HF

patje1100
Guru
Guru

za jul 23, 2005 08:53

Zie je, de aanhouder wint. :wink:

Wat je nu kan gaan doen ? Wat was de reden dat je je onderstel eronder vandaan heb gehaald in the first place ?

Dat rubber kun je testen door die dwarsbalk eraf te halen, een hele grote schroevendraaier door die bus te steken, beetje wringen en kijken of er geen scheuren in je rubber zitten.

Je wiellagers kun je checken op speling ( ff je wiel er weer op zetten) en op bijgeluiden.

Als je de wiellagers wilt verwijderen moet je die enorme inbus er uit draaien.( de ene kant heeft linkse en de andere kant heeft rechtse draad) Die kan wel eens verschrikkelijk vast zitten. Als je deze met een beitel en met gepast geweld niet los krijgt en met warm stoken ook niet zul je wederom met je dremel aan de gang moeten. Let er dan op dat je het draad niet beschadigd.

Jij hebt vandaag weer wat te doen :wink:

RG

za jul 23, 2005 10:40

De reden dat de achteras eraf is is omdat deze krom is. Vorige eigenaar heeft er een stoeprandje mee gepakt...
Ik ga ook nog ff de achterremmen aanpakken nu ik er toch eindelijk fatsoenlijk bij kan, dus ja, ik ben nog wel ff bezig!!!

Maar als ik in het huidige tempo door ga moet ik Spettacolo wel met gemak halen 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”