Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakking!!
Geplaatst: di apr 13, 2010 00:18
Mijn blokkie heb ik zojuist totaal gereviseerd. Het is een 105 1600 blok uit een Guilia Super als ik het serienummer naloop. Zowat alles is vernieuwd maar.... ergens is het niet goed gegaan
Ik weet zeker dat ik alle rubbertjes en pakkingen heb geplaatst maar toch zijn er twee problemen:
Even punts gewijs:
1) motor lekt intern koelwater
Na warmdraaien en controleren van olie bleek het eeder koffie te zijn. Uiteindelijk wilde ik de rotzooi snel uit mijn blok hebben en heb de olie afgetapt. Na het losmaken van de plug kwam er als eerst een kopje water en vervolgens de kofietroep? Koelwater blijft overigens netjesschoon! Na twee dagen laten staan (motor heeft dus niets anders dan stil gestaan...nog eens gecontroleerd bij de aftapplug...jawel weer water, en daarna smurrie. Mijn conclusie is dat er water lekt van de bussen naar het carter....water is zwaarder dan olie dus dat zakt wel als je het erin laat druppelen......Wat denken de specialisten op dit gebied? Wat is hier nu het probleem? Rubberringen om de bussen zijn geplaatst. rubberseals van oliekanaal ook. Moeten ook goed zitten, heb er extra op gelet en dubbel gecontroleerd. Bovenkant van bussen is bij montage gelijk gezet met een raag...en ze staken iets boven het blok uit (is gemeten)
Mijn vermoeden is dat ik een fout in de aanhaalmomenten van de cil.kop bouten heb gemaakt. In het werkplaatshandboek van de Guilia-spider (wat ik heb aangehouden) staat bij het 1600 blok een Torque van:
cold (oiled) 62Nm vervolgens warm (oiled) 65N
Echter het valt me nu pas op dat er in de alfetta workshop manual staat (bij 1600 blok):
cold (stage1) 78Nm
hot (stage2) 82Nm
cold (stage3) 87Nm
Vreemd...min of meer zelfde blok....en ff 22Nm verschil in aanhaalmoment?!
Zou dit de oorzaak zijn van de lekkage? En zo ja.....Welke aanhaalmomenten moet ik aanhouden? Hoe krijg ik mijn lek nu uit de motor, gewoon aanhalen naar stage1 en dan van voren af aan, dus alfetta waarden aanhouden? Zou dat dan een tijd mee kunnen of blijft het kwakkelen? Als het blok weer uit elkaar moet dan moet dat maar ...maar oke liever niet natuurlijk En nog een vraag hoe kom ik nu van mijn troep af die in mijn oliekanalen hangt ...ff laten draaien met goedkope olie oid?
ps. Ik heb mi een goede momentsleutel van Facom .....redelijk nieuw dus aan dat ding twijfel ik eigenlijk niet en ja ik weet hoe ik er mee moet sleutelen
2) 4de cilinder verliest af en toe bij (stationair loop) zijn onderdruk in de carb.
tenminste dat vermoed ik... ik hoor af en toe de zuiging van de carbs stoppen (lijken op pufjes). Heb de vacuummeter er ff op gehad waaruit blijkt dat het vacuum idd ff wegvalt om er vervolgens weer ineens te zijn (kwestie van een sec...langer zeker niet). Bij iets meer toeren komt het niet meer voor cq. kan ik het niet meer waarnemen. Verder loopt de motor wel netjes.... en reageert ie goed.
Wat zou dit nu kunnen zijn? Als het waar is dat het moment van de cil.kop bouten fout is kan ik me er overigens iets bij voorstellen...andere oorzaken dan zit ik aan gebroken klepveren te denken...maar dan zou ik verwachten dat ie het altijd doet. Het lijkt me overigens stug dat ie na een paar minuten lopen de klepveren breken maar oke ...zeg nooi, nooit ..ik zou dan ook verwachten dat de klep soms tegen de zuiger slaat....maar ik hoor geen vreemde geluiden. Inlaatrubbers bij carbs zijn ook nieuw, dus een lek in de rubber kan ik me niet echt voorstellen.
Overigens de kop heb ik laten reviseren (kleppen en veren zijn diegene die erin zaten. Geleiders uitgaand zijn verniewd, klepseals inlaat ook. Voor de rest is de motor op de krukas na nieuw.
I know t'is ff een tegenvaller in het project ...als het hierbij blijft valt het nog mee toch :S
Ik weet zeker dat ik alle rubbertjes en pakkingen heb geplaatst maar toch zijn er twee problemen:
Even punts gewijs:
1) motor lekt intern koelwater
Na warmdraaien en controleren van olie bleek het eeder koffie te zijn. Uiteindelijk wilde ik de rotzooi snel uit mijn blok hebben en heb de olie afgetapt. Na het losmaken van de plug kwam er als eerst een kopje water en vervolgens de kofietroep? Koelwater blijft overigens netjesschoon! Na twee dagen laten staan (motor heeft dus niets anders dan stil gestaan...nog eens gecontroleerd bij de aftapplug...jawel weer water, en daarna smurrie. Mijn conclusie is dat er water lekt van de bussen naar het carter....water is zwaarder dan olie dus dat zakt wel als je het erin laat druppelen......Wat denken de specialisten op dit gebied? Wat is hier nu het probleem? Rubberringen om de bussen zijn geplaatst. rubberseals van oliekanaal ook. Moeten ook goed zitten, heb er extra op gelet en dubbel gecontroleerd. Bovenkant van bussen is bij montage gelijk gezet met een raag...en ze staken iets boven het blok uit (is gemeten)
Mijn vermoeden is dat ik een fout in de aanhaalmomenten van de cil.kop bouten heb gemaakt. In het werkplaatshandboek van de Guilia-spider (wat ik heb aangehouden) staat bij het 1600 blok een Torque van:
cold (oiled) 62Nm vervolgens warm (oiled) 65N
Echter het valt me nu pas op dat er in de alfetta workshop manual staat (bij 1600 blok):
cold (stage1) 78Nm
hot (stage2) 82Nm
cold (stage3) 87Nm
Vreemd...min of meer zelfde blok....en ff 22Nm verschil in aanhaalmoment?!
Zou dit de oorzaak zijn van de lekkage? En zo ja.....Welke aanhaalmomenten moet ik aanhouden? Hoe krijg ik mijn lek nu uit de motor, gewoon aanhalen naar stage1 en dan van voren af aan, dus alfetta waarden aanhouden? Zou dat dan een tijd mee kunnen of blijft het kwakkelen? Als het blok weer uit elkaar moet dan moet dat maar ...maar oke liever niet natuurlijk En nog een vraag hoe kom ik nu van mijn troep af die in mijn oliekanalen hangt ...ff laten draaien met goedkope olie oid?
ps. Ik heb mi een goede momentsleutel van Facom .....redelijk nieuw dus aan dat ding twijfel ik eigenlijk niet en ja ik weet hoe ik er mee moet sleutelen
2) 4de cilinder verliest af en toe bij (stationair loop) zijn onderdruk in de carb.
tenminste dat vermoed ik... ik hoor af en toe de zuiging van de carbs stoppen (lijken op pufjes). Heb de vacuummeter er ff op gehad waaruit blijkt dat het vacuum idd ff wegvalt om er vervolgens weer ineens te zijn (kwestie van een sec...langer zeker niet). Bij iets meer toeren komt het niet meer voor cq. kan ik het niet meer waarnemen. Verder loopt de motor wel netjes.... en reageert ie goed.
Wat zou dit nu kunnen zijn? Als het waar is dat het moment van de cil.kop bouten fout is kan ik me er overigens iets bij voorstellen...andere oorzaken dan zit ik aan gebroken klepveren te denken...maar dan zou ik verwachten dat ie het altijd doet. Het lijkt me overigens stug dat ie na een paar minuten lopen de klepveren breken maar oke ...zeg nooi, nooit ..ik zou dan ook verwachten dat de klep soms tegen de zuiger slaat....maar ik hoor geen vreemde geluiden. Inlaatrubbers bij carbs zijn ook nieuw, dus een lek in de rubber kan ik me niet echt voorstellen.
Overigens de kop heb ik laten reviseren (kleppen en veren zijn diegene die erin zaten. Geleiders uitgaand zijn verniewd, klepseals inlaat ook. Voor de rest is de motor op de krukas na nieuw.
I know t'is ff een tegenvaller in het project ...als het hierbij blijft valt het nog mee toch :S