ErwinV6

Koppakking eruit 3.5 v6?

vr jul 22, 2005 14:24

Heb het vermoeden dat er een koppakking kapot is bij mijn 75 3.5. :(
Laatst was het koelvloeistofreservoir leeg en kon er zon 2 liter koelvloeistof bij doen.
Daarna gaan rijden en gecontroleerd.
Niveau was niet gezakt maar had erg veel druk en bovendien zat er sludge bij.
Motor loopt top, wordt niet heet en we hebben gemeten dat er geen uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.
Heb wel eens gehoord dat verschillende types koelvloeistof elkaar soms niet verdragen maar die sludge blijft dan vreemd natuurlijk :? Zou toch door olie moeten komen...
Koelsysteem bouwt nu niet meer overmatig veel druk meer op, dus misschien dat er teveel koelvloeistof in heeft gezeten?
Heeft iemand een idee?

ErwinV6

RE: Koppakking eruit 3.5 v6?

vr jul 22, 2005 14:27

Oja ga toch maar eens op zoek naar een koppakkingset want als het nu niet zo is dan komt het vast wel een x..
Dus als iemand iets weet hoor ik het graag :wink:

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: Koppakking eruit 3.5 v6?

zo jul 24, 2005 12:04

Koelsysteem bouwt nu niet meer overmatig veel druk meer op, dus misschien dat er teveel koelvloeistof in heeft gezeten?
Heeft iemand een idee?
Het te veel aan koelvloestof gooit ie er vanzelf wel uit, maar zeker geen twee liter! :roll:
De vermeende sludge is toevallig geen restantje radiatorstopleak of zo? :-k
Geen slang lek?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 24, 2005 17:42

Bij een 3,5l V6 (en geen echt goede aanpassingen) is de koppakking tussen bus en motorblokrand errug smal, althans, het raakvlak. Dus als daar geen aanpassingen voor gemaakt worden (kan wel overigens), dan blijft dat altijd een zwak punt van zo'n 3,5l.

Zoals je het schrijft, lijkt het me dat je alleen bij goed heetstoken er last van lijkt te hebben. Dan lijkt het (gecombineerd met de sludge) toch wel wijzen op een koppakking.

Hoe is het koelsysteem getest? Koud of Warm?
Alfa romeo: The art of the machine!

ErwinV6

ma jul 25, 2005 11:26

@Allesandro, er is geen slang lek en hij bouwt toch wel teveel druk op lijkt me...
@Marc we hebben op uitlaatgassen getest met een warme motor!
Overigens willen we de boel voor de zekerheid nog even afpersen misschien dat er dan meer duidelijkheid is.
Wat bedoel je met de mogelijkheid om het blok aan te passen zodat er meer raakvlak is?
Overigens hoor je het koppakking probleem wel vaker bij de 3.5's maardat verschilt enorm per blok.
Volgens de garage waar mijn blok onderhouden is, is er nog nooit een koppakking vervangen,dus moet wel een goed blokje zijn , maarja eens gebeurt het :cry:

marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member

ma jul 25, 2005 13:15

Als je het blok ooit (ik hoop het niet) uit elkaar moet halen, dan moet je maar eens kijken naar de koppakking en het punt waar die raakt aan de bussen en het motorblok, heeel dun raakpunt. Daar zou je iets op kunnen lassen oid, zodat er weer meer raakvlak komt.

Maarre, ik hoop gewoon dat de boel mooi dicht kan blijven!
Alfa romeo: The art of the machine!

ErwinV6

ma jul 25, 2005 19:45

Denk wel dat er gelijk maar nwe lagers inkomen als hij toch los moet,want heb nog snelle
nokkenassen liggen en lijkt me verstandig om voordat die erin komen eerst verse lagers te monteren..... :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”