zeevos
Newbie
Newbie

ALFA 156 JTD gloeiprobleem

vr apr 23, 2010 10:59

Hierbij een vraag:
van de een op de andere dag wil mijn 1.9 jtd niet meer gloeien,draaien de koelventilatoren bij stationaire draaien en koude motor en wordt er meer brandstof ingespoten want de motor rookt.
Ook is de auto niet meer met de computer uit te lezen!!!!
Ik rij er nuniet meer mee uit voorzorg , maar onder het rijden merk ik niet veel van het probleem.
Is er iemand die dit ook eens bij de hand heeft gehad gaarne een reactie.

Met Groeten,
Chris

Engine
Advanced Member
Advanced Member

RE: ALFA 156 JTD gloeiprobleem

vr apr 23, 2010 12:34

Gloeien, koelventilator en koudstartverrijking worden allemaal getriggerd door de koelvloeistof temperatuur. Is de kabel stuk/stekker los? Anders misschien sensor stuk.
De meting(en) voor koelvloeistof temperatuur zitten bij de JTD op het thermostaat huis. Even uit mijn hoofd zitten er 2; een voor het dashboard en een voor je motor ECU.
Thermostaathuis kan je zien zitten als je het sierdeksel van de motor afhaalt en dan (als je voor de auto staat) aan de rechterzijkant van de cilinderkop kijkt (volg de slang vanaf de radiateur).

Staat het inspuitlampje aan? Volgens mij zit ie in noodloop door die temperatuur sensor. Dat je niet kan uitlezen vindt ik wel heel vreemd; heeft ie dat wel altijd goed gedaan met het apparaat waar je nu mee uitleest?

Je kan ook eens goed gaan kijken naar de zekeringen. Misschien is de voeding voor het uitleesapparaat eruit geklapt. Dat hoeft niet dezelfde zekering te zijn als de motor ECU. Maar dan heb je 2 problemen die volgens mij los staan van elkaar.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Algemene Technische vragen”