Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 11:51

Dagelijks rijd ik momenteel een lelijke Volvo 460 op gas. :oops: Wordt nu niet gelijk boos op me, want ik heb hier een goede reden voor. :roll:
Mijn vorige bolide werd gestolen en ik moest accuut vervoer voor weinig, maar wel gas of diesel, want ik rij zo'n 45.000km per jaar...
Een vriend van me had deze auto staan als inruiler en daar kon ik zo lang in rijden. Ondanks dat het geen vermogen en geen wegligging heeft, gaat het verder best prima en er zit nog Airco in ook. Heb er nu al weer ruim 20.000km opzitten en nog geen drup olie bij hoeven doen en nog geen enkele storing gehad. Het is weer eens iets anders dan een Alfa! :wink: Die motoren van zo'n 10 jaar terug lopen eigenlijk prima op LPG.

Echter...
Ondanks dat dit hok objectief gezien best bevalt, zou ik mezelf toch liever dagelijks in een Alfa zien rondrijden. Ik kijk dan ook langzaam uit naar een 155 of zelf 156 met een G3-installatie. Er worden wel aardig wat aangeboden, maar volgens mij moet ik de 1.6 maar laten staan.
Gaat dit in de praktijk goed? Alfa 156 en LPG? Waar moet je op letten?
Qua motorrijtuigenbelasting is G3 verreweg het voordeligst, maar ik heb geen zin om iedere week bij de garage te staan. :(
De prijzen beginnen zo onderhand ook bereikbaarder te worden. Ik laat het afschrijven liever aan anderen over...

Gebruikersavatar
Remmie
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 18:23
Locatie: Harkema (Fr)
Contacteer: Website

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 12:42

Lennart

Ik heb zelf ervaring met een 156 2.0 ltr op gas.Dit was een Vialle LPI systeem en ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet echt tevreden over was. :cry:
Ik had daarvoor ook al diverse auto's op gas gereden en geen problemen daarmee gehad.
Ik denk dat de nieuwste techniek was gas betreft veel te gevoelig is een daardoor
regelmatig storingen vertoont.
Ik ben met de 156 bij diverse gasspecialisten geweest maar die hebben mijn probleem toendertijd niet echt opgelost.
Het kan natuurlijk zijn dat ik de enige ben die problemen heeft gehad met Lpi maar heb voor mezelf wel besloten NOOIT !!! een auto op gas weer te kopen.
Dis is natuurlijk persoonlijk maar als ik je een goede raad mag geven:Koop een diesel als je veel km gaat rijden.Veel betrouwbaarder !!
Audi A7 3.0 Tdi S line 295 pk
BMW 645 cabrio
Alfa 75 3.0 v6
Alfa 164 v6 QV Zwart
Ford Mustang 1966
Chevrolet Avalanche
en nog ca. 22 Volvo's en Scania's en Daf'


www.landtransport.nl


.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 13:07

Mijn broer rijd sinds kort met een 156 met G3 installatie wat hem tot nu toe uitstekend bevalt.
Wat mij altijd zo tegenstaat aan gas is de beperkte actieradius. Als je 45.000 kilometer per jaar rijd dan wist ik het wel. Kocht ik mooi een TD.

Koop een 145/146 met TD motor en rond de 2 ton aan kilomters en je kan weer 2 a drie jaar betrouwbaar vooruit. Die dingen zijn ook niet al te duur meer. Ik geloof dat je 7 a 800 kilometer met een tank doet. Dat is weer eens wat anders dan om de dag gas staan te tanken....

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 14:22

Ik reed eerst een Audi 80 TDI. Dat ding liep makkelijk 1200km op een tank!!! Zelfs weleens een keertje 1300km gehaald. Auto was echter duur in onderhoud (die zogenaamde duitse degelijkheid viel wel mee) en hij werd gestolen.
Nadeel vind ik de gigantische wegenbelasting, G3 is dan echt goedkoper. De Volvo die ik nu heb, rijd maar max 300km op een tank. Is maar 30 liter namelijk en dat is echt een nadeel. 500 km zou ik voor mij een enorme verbetering zijn. Je hebt natuurlijk ook nog een benzinetank, dus bij elkaar kun je makkelijk 1000km rijden, mocht het nodig zijn.
Ik heb nog altijd vrij goedkoop benzine kunnen tanken, als ik weer eens in het buitenland was (Polen, Tjechië, Luxemburg).

Blijft als enige argument voor mij over: betrouwbaarheid. Vandaar ook mijn vraag, hoe gaat het met Alfa en LPG?
Als ik mijn ervaringen met de Volvo bekijk, snap ik het geklaag niet, want het ding is 100% betrouwbaar en qua onderhoud nog niet de helft qua kosten van die Audi TDI.

Ik werk zelf bij een grote leasemij, dus ik krijg nog weleens iemand aan de lijn die klaagt overproblemen met zijn gasinstallatie. Deze mensen rijden 9 v/d 10 keer in een Renault Laguna of een Citroen C5. Heb ook wel klachten met Alfa's gehoord, maar niet buitensporig. Op het alfaclubforum moeten er vast meer ervaringen zijn.

Gebruikersavatar
alfasud1972
Guru
Guru
Berichten: 1694
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:31
Locatie: Emmen
Contacteer: Website

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 14:39

Alfa's doen het volgens mij redelijk goed op gas, maar zoals gewoonlijk is de staat van onderhoud en de rechtervoet van de vorige eigenaren behoorlijk van invloed.

Renault op lpg is echt een ramp ! Een vriend van mij werkt als verkoper bij een Renault garage. 80% van de nieuwe verkochte Renaults met een LPG instalatie krijgen ze terug met problemen...

Gebruikersavatar
wobbut
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 626
Lid geworden op: do jan 06, 2005 22:52
Locatie: 's-Hertogenbosch

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 14:51

Ik rij een 155 1.8TS 16V met G3. Sinds ik 'm kocht heb ik er zo'n 30.000km mee gereden zonder problemen aan de gasinstallatie. De vorige eigenaar heeft er ergens rond de 180.000km een nieuwe tank in laten zetten. In NL is gas echt perfect, ik haal 450 à 500 km op een tank. In het buitenland soms een beetje puzzelen waar de lpg-stations zijn. Qua vermogen heb ik absoluut geen klagen. Ik merk geen verschil tussen rijden op benzine of gas.

Ben er nog niet uit of mijn volgende auto weer G3 wordt (dealer vertelde mij laatst geen auto's met G3 meer te leveren vanwege electronische storingsgevoeligheid), of een JTD. Heb nog nooit JTD gereden. Enige argument op dit moment zou zijn de winst aan kofferruimte. Nu ligt er een gastank over de volledige breedte van de achterbank.

Gebruikersavatar
Emilio
Guru
Guru
Berichten: 1025
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:43
Locatie: Almere

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 18:08

Laat je niks wijs maken over alfa's op gas. Kijk eens goed naar een LPI installatie. Die bestaat voor een groot gedeelte uit electronica die aangesloten wordt op BOSCH sensoren en ECU's. Da's gelijk bij welke auto dan ook. Wat er overblijft is de mechanische kwaliteit van inbouwen (aansluiten op koelsysteem, etc) en de mogelijkheid van het blok om omtegaan met de hogere temperaturen.
Dat laatste zit wel snor, dat eerste zit bij gerenomeerde merken ook wel snor en de tweede, tja, een kwestie van een goede installateur zoeken.

Ik kan echt geen reden bedenken waarom een volvo 460 (relault blok?) beter zou rijden op gas dan een Alfa. Mbt de beperkte actieradius.... ach, koop je tenminste wat vaker snikkers, marsen etc. Goed voor de pomphouder en de economie.
Emilio

[s]2005 GT 1.9 JTD[/s]
1997 GTV 3.0 24V

Gebruikersavatar
Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 661
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:53
Locatie: Gaanderen
Contacteer: Website

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 19:20

Hoi,

Ik heb 100.000 km gereden met een Alfa75 2.0 carb met een tweedehands Impco LPG installatie en met m'n huidige Epoca heb ik nu 375.000 km met een Vialle LPG installatie achter de kiezen.

Bij mijn 2.0 waren de problemen:
- klepzetels konden niet tegen LPG dus elke 10.000 nieuwe klepstelplaatjes monteren en uiteindelijk een koprevisie
- af en toe tijdens starten een backfire

Bij mijn 1.8IE:
- 2x een backfire (de eerste keer door een defecte nokkenasverstelling en de tweede keer door een scheur in het inlaatgedeelte)

Verder geen problemen, wel goed de ontstekingsdelen in orde gehouden. Bij een TS motor willen de bougiekabels wel eens doorslijten op het punt waar ze onder het afdek-dekseltje gaan. Dat kun je op LPG ofwel beter niet monteren of je moet daar de kabels even extra beschermen.

Alfa motoren kunnen wat lastiger op LPG zijn omdat ze naar verhouding veel klepoverlap hebben en dat maakt de kans op backfires wat groter. Met LPI is dat probleem verholpen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Arjan
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Gebruikersavatar
Kawajapie
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: za jan 01, 2005 14:07
Locatie: Surhuisterveen

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

zo jan 09, 2005 22:12

Goeie,

Wij rijden tot volle tevredenheid een 146 met G3.Verbruik is wel wat meer dan op benzine 1 op 9 tegen 1 op 11 maar het is altijd weer lachen bij de pomp.Toen wij de auto kochten waren de LPI injectoren lek.Met koude start moet je lang doorstarten voor de auto aanslaat.Eerst moet de gelekte LPG nl weggestart worden.Vervangen is een dure grap.Bij ons is dit onder garantie vervangen en nu 50000 km verder lekken ze alweer.Dit is een kwaal bij Vialle installaties zei de gasboer.Dus dan maar even langer doorstarten.
Ook is bij ons de LPI regelunit onder garantie vervangen ook een duur ding maar komt bijna nooit voor....
Verder schijnt de pomp in de tank nogal eens kapot te gaan.Bij oude tanken van de eerste series moest dan de hele tank vervangen worden.Bij de latere tanken kunnen ze alleen de pomp vervangen.Zit een deksel op de zijkant met imbusbouten.Mij is geadviseerd om de tank niet verder dan halfleeg te rijden en dan alweer te tanken.Zo blijft de pomp voldoende smering houden.Groot nadeel is dan een nog kleinere actieradius.Prestaties zijn gelijk aan bezine voel geen verschil.
Suc6 met je keuze.

Groetnis Jaap.
Kawasaki,de enige Japanner met Karakter.

Gebruikersavatar
Ton
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:29
Locatie: Answest

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

ma jan 10, 2005 06:29

Inderdaad , wat kawajapie zegt , de pomp sneuvelt nogal eens .
Bij de latere tanks is eea los te vervangen . Deze tanks zijn te herkennen aan
de ronde appendage kast ipv zo'n langwerpige .
Toch zou ik voor de aanschaf eerst nog eens een stuk in een JTD sturen .

Gebruikersavatar
Lennart
Member
Member
Berichten: 231
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:06
Locatie: Groningen

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

ma jan 10, 2005 08:14

Mijn moeder rijd een 145 jtd, dus ik weet hoe dat rijd: Prima. Misschien kan ik die auto aan het eind van het jaar wel tegen de boekwaarde overnemen, heeft pas 90.000km gelopen.

De Volvo heeft inderdaad een Renaultmotor. De reden dat die goed op LPG loopt, is dat het ouderwetse achterhaalde techniek is mijn dito electronica. Weinig kleppen, weinig bougies, weinig vermogen.

Eric van 't Oever

RE: Alfa's op LPG advies gevraagd

ma jan 17, 2005 21:37

Ik heb een 166 2.0 TS bij 130.000km op gas gezet.(vialle LPI= origineel Alfa) Auto staat ondertussen op 270.000km zonder een enkel probleem. Prestatie verschil ten opzichte van benzine is niet waarneembaar. Hou wel rekening met de pomp in de gastank. Deze heeft niet het eeuwige leven. Gaat normaal ongeveer 100.000km mee. Veel korte afstanden met veel acceleratie laat de pomp een hoog toerental lopen. Levensduur is dan veel korter. Bij snelwegkilometers is er minder brandstof nodig en draait de pomp een lager toerental. levenduur is dan aanzienlijk langer. Dit regelsysteem zat op de eerste versies niet, deze hebben daardoor een aanzienlijk kortere levensduur.

Kortom bij normaal gebruik zeker een aanrader, en bij het tanken tenminste niet van die stinkende diesel handen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”