Pagina 1 van 2

156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: ma mei 03, 2010 23:10
door Tweak
Vervelend probleempje, de 156 van mijn oom geeft soms tijdens het gasgeven ineens een fout en dan verlies je dus veel vermogen. (noodloop?)
het gebeurd echt gewoon ineens na een aantal kilometers gereden te hebben. je geeft een beetje flink gas (zoals snelweg op) en bam fout.

Nu vertelde de Dealer dat dit waarschijnlijk de EGR is, deze is schoongemaakt etc maar nog komt het terug.

Ik reset nu continu de ECU maar dit is natuurlijk geen oplossing, met de tool van Sander krijg je deze foutcode: 0x1235

Dit zou betekenen: Turbo pressure signal

Voorheen stond deze ook erin: 0x1238 Air quantity

Zou dit gewoon een kapotte EGR zijn, of een draadbreuk of iets?

Ik hoop dat iemand een beetje weet waar te zoeken..

Re: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 02:01
door giulia-tom
Dit zou betekenen: Turbo pressure signal
Voorheen stond deze ook erin: 0x1238 Air quantity
En dus kijk je na wat er staat:
Turbodruksensor: demonteer deze eens: dichtgekoold?
Airquantity; wissel de luchthoeveelheidsmeter eens uit?

Je moet niet denken dat resetten hetzelfde is als repareren.... :wink:

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 07:06
door WhizzMan
Er zijn nog twee mogelijke oorzaken niet genoemd: Defecte MAF en een lek tussen de MAF en de inlaat.

Veel puzzelplezier.

Re: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 07:43
door Tweak

Je moet niet denken dat resetten hetzelfde is als repareren.... :wink:
Wie zegt dat ik zo denk? fout komt er niet zomaar in. en het kan bijvoorbeeld ook kabelbreuk zijn...
(zal bij deze niet hoop ik) iedergeval al bedankt voor de antwoorden :)

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 09:33
door giardinetta
Heeft die 156 toevallig een powerbox?

Re: RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 10:12
door Tweak
Heeft die 156 toevallig een powerbox?
Hmm, wat moet een powerbox voorstellen? ik weet wel dat hij helemaal nog orgineel is...

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 10:33
door ericj
Even googlen op "0x1235 jtd" en hoppla: op de Unidiag Yahoo group van Sander:
--- In UniDiag@yahoogroups.com, "wo1fy31" <wo1fy31@...> wrote:
>
> Hi, i've been getting mcsf errors for a few weeks now, once the light comes on
it stays on till i reset ecu with unidiag. i have an alfa gt 1.9 jtd and the
errors reports as 0x1235.
> if i clear error, car runs reasonably, able to rev throughout the full normal
range but with decreased power. i have already replaced egr valve which made a
little difference to low rev range but mcsf light will still trigger reasonably
often (i have to clear error everyday).
> when i get the error i get rev limited to just over 3000rpm with even more
decrease in power. egr valve value can be seen changing in unidiag in live mode.
> can anyone help me with the error code ? i've searched high and low and can't
find it
> regards
> brian
>

Hello Brian,

0x1235 = "Turbo pressure signal"

So the sensor itself is not OK, or the turbo pressure is not what is expected by
the ECU. Maybe you can check the turbo pressure "realtime".

Kind regards, Sander.
De druksensor lijkt me dus een mooi startpunt om als eerste te controleren. Normaal gesproken geven foutmeldingen zelf aan dat er sprake is van een sluiting naar aarde of open verbinding, maar dat is hier niet het geval. Ik zou dus eerder de sensor zelf verdenken dan de bekabeling.

---
Eric

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 13:05
door giulia-tom
Die druksensor zit vaak dichtgekoold - het is een soort open huisje die als het dichtzit natuurlijk geen druksignaal kan waarnemen.
Auto is orgineel dus ik heb goede hoop dat het geen andere storing is (draadbreuk spontaan komt niet gek vaak voor :wink: )

mbt de MAF - kijk eens hoe het buizenstelsel is - is het allemaal dicht en ok dan is de boerenfluitjes manier van constateren door het eens uit te wisselen met een andere...

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 13:13
door Tweak
Is de druksensor makkelijk bij te komen? even geen idee waar die ongeveer zou moeten zitten.

(ken alleen mijn 155 8V zowat uit mijn hoofd)

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 16:52
door Engine
JTD 8V toch? Sierkap er even af en dan zie je de luchtslang vanaf de intercooler op een (alu?) inlaatspruitstuk aangesloten zitten. Net aan de achterkant (dus even over het blok heen leunen) zit de druk sensor in het inlaatspruitstuk.

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 17:05
door Tweak
nee is een 16V 140 PK meen ik zo uit mijn hoofd.

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: di mei 04, 2010 17:15
door Engine
Die weet ik zo ook even niet te vinden. Maar zal niet al te veel zoekwerk zijn hoor. Gewoon het luchtpad volgen.

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: wo mei 05, 2010 18:49
door Tweak
Nou volgens mij heb ik hem gevonden?

www.max-tweak.nl/jtd/DSC_0197.jpg

Re: RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: wo mei 05, 2010 20:46
door WhizzMan
Nou volgens mij heb ik hem gevonden?

www.max-tweak.nl/jtd/DSC_0197.jpg
Moest je em gelijk opeten?

RE: 156 1.9 JTD ecu fout?

Geplaatst: wo mei 05, 2010 20:49
door Tweak
Je bedoeld dat hij er zo raar uitziet? alsof er aan gegeten is? :') nou dat was gewoon allemaal aangekoekte zooi, er zat nog maar 1 klein spleetje... we hebben hem helemaal schoongemaakt. toen zag je pas dat het een sensor is..