Pagina 1 van 2
spacers
Geplaatst: ma mei 17, 2010 16:48
door Hans33sw
ik ben van plan spacers te monteren op de 33
achter 20mm en voor 5mm.
het beste is dat ze op de naaf centreren heb ik begrepen.
moet ik verder nog ergens op letten?
ik kwam
deze tegen. de prijs verbaasde me, tot op heden kwam ik steeds €80 voor 2 tegen.
kan dit wat zijn??
RE: spacers
Geplaatst: ma mei 17, 2010 16:51
door Hans33sw
oja, voor moeten ze erop vanwege de breedte van de velg/band (7j 205) icm de et waarde (38)
ik twijfel over voor, dat zou ik ook 10mm kunnen doen.
en hoe zit dat met de uitlijning? achter maakt het geen biet uit, maar vooraan? ik heb de camber straks ingesteld op 1,5 graad extra + wat meer toespoor. moet ik dit uitlijnen mét de spacers erop of kunnen de spacers ook nadien gemonteerd worden?
RE: spacers
Geplaatst: ma mei 17, 2010 17:21
door WhizzMan
Voor camber en toespoor zullen de spacers niet uitmaken
Je wilt wel heel hard zorgen dat je goede spacers hebt met een centreerring, een hele goede kwaliteit wielbout hebben en die netjes op moment aanhalen. Je hebt ineens een veel grotere arm voor het shear-vlak op de naaf en er zit een tweede shearvlak bij tussen je spacer en je wiel. De krachten die op je wielbouten komen zijn niet misselijk als je spacers gaat zetten, dus pas goed op en denk niet te snel "het zal wel loslopen", want dat is precies wat het dan gaat doen, maar dan zonder waarschuwing.
Re: RE: spacers
Geplaatst: ma mei 17, 2010 17:32
door Hans33sw
Je wilt wel heel hard zorgen dat je goede spacers hebt met een centreerring
en wat maakt een spacer een goede spacer?
RE: spacers
Geplaatst: ma mei 17, 2010 17:35
door rally33
En eventueel kun je de wielbouten vervangen door draadeinden en moeren. Niet mooi, wel reuze effectief
Re: RE: spacers
Geplaatst: ma mei 17, 2010 17:48
door WhizzMan
Je wilt wel heel hard zorgen dat je goede spacers hebt met een centreerring
en wat maakt een spacer een goede spacer?
Precisie in de fabricage en maatvoering. Die centreerring die ook op de naaf zit moet je wiel goed centreren, anders krijg je onbalans. Het liefste heb je ook een spacer die het gewicht op die rand kan pakken, zodat je dat niet in z'n geheel op je wielbouten hebt hangen. Bij 5mm zal je nog wel wegkomen met de ring op de naaf als je geluk hebt, maar breder wil je eigenlijk niet gaan.
Alternatief is om de spacer hard op de binnenkant van je wiel vast te schroeven. De kans dat de spacer dan nog gaat werken ten opzichte van het wiel is een stuk kleiner dan. Dit vereist wel gaten boren in je wiel en daar (fijne) draad in tappen en zo. Daar moet je maar net zin in hebben en je wielen moeten zich er ook voor lenen. In de praktijk komt het er dan op neer dat je de ETwaarde van je wielen aanpast.
RE: spacers
Geplaatst: wo mei 19, 2010 00:21
door Hans33sw
whatabout 2cm spacers met naaf icm met schuifbouten?
RE: spacers
Geplaatst: wo mei 19, 2010 09:10
door WhizzMan
Je haalt steeds meer factoren weg die er voor zorgen dat die wielen niet kunnen gaan schuiven ten opzichte van de naaf of van de centreerringen. In zit geval zou ik als ik jou was echt spacers met de juiste naafdiameter geboord vast gaan schroeven op je wiel, want het wordt wel heel tricky...
RE: spacers
Geplaatst: wo mei 19, 2010 11:24
door BugAlfa
Je hebt ook spacers waarbij je de pcd kan veranderen van bvb. 4x98 naar 4x100 : de originele pcd dient dan om de spacers met bijgeleverde platte moeren vast te schroeven en je hebt dan 4 andere gaten met tapdraad in om je originele wielmoeren of draadstangen in te schroeven . Zo heb je een dubbele borging en dubbele centrering .
O.a. bratex (
www.gt2i.com) en SCC
www.Spurverbreiterung.de via Efka import leveren die systemen .
Spacers én Verzetbouten lijkt me idd. not done
RE: spacers
Geplaatst: do mei 20, 2010 14:54
door TZ3
En reken maar dat je sporing ook veranderd, theoretisch misschien niet, maar praktisch wel hoor.
Met 5 mm spacers kun je nog wel de originele bevestiging gebruiken met evt. langere bouten, maar 20mm vereist wel even een betere constructie zoals al gezegd.
Voordat je gaat rijden, dus net na montage van spacers, altijd controleren op slingering!!
RE: spacers
Geplaatst: do mei 20, 2010 16:49
door Hans33sw
maar hoe kan dat nu dan dat ik ruim een half jaar rondrijdt met 4x100 velgen op een 4x98 auto?
ik ben met monteren ook niets raars tegengekomen terwijl de wielen er wel een aantal keer op en af zijn gegaan.
RE: spacers
Geplaatst: do mei 20, 2010 17:15
door TZ3
Betreft het alu-velgen zonder inserts of mét inserts (metalen bussen in de boutgaten)?
De eerste optie heb je zo ruimer gedraaid zonder het te merken....
RE: spacers
Geplaatst: do mei 20, 2010 19:27
door Hans33sw
de velg centreerd exact op de naaf.
en de spacer weer exact op de naaf vd auto.
ik neem de gok. er komen schuifbouten op.
Re: RE: spacers
Geplaatst: do mei 20, 2010 22:26
door Hans33sw
En reken maar dat je sporing ook veranderd, theoretisch misschien niet, maar praktisch wel hoor.
Met 5 mm spacers kun je nog wel de originele bevestiging gebruiken met evt. langere bouten, maar 20mm vereist wel even een betere constructie zoals al gezegd.
Voordat je gaat rijden, dus net na montage van spacers, altijd controleren op slingering!!
klopt! maar hij moet nog worden uitgelijnd, dus dat komt helemaal goed.
RE: spacers
Geplaatst: vr mei 21, 2010 08:27
door alfaqv75
dotje kit tussen spacer en velg, velg incl spoorverbreder balanceren = kleinste kans dat het trilt...
ook makkelijk als je de velg eraf haalt dat de spoorverbreder automatisch meegaat