Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

koolaanslag > nadieselen. update: lambda wazig

do jun 17, 2010 22:23

KIJK OP PAGINA 2

zo, nóg een vraagje over de 33 :?

de laatste tijd heb ik het steeds vaker met de 33. als je het uit zet slaat hij nog een paar keer rumoerig na.
volgens mn pa komt dat doordat de temp te hoog oploopt, alleen lijkt dit niet het geval.
op de snelweg e.d. is de olie temperatuur 90 graden, bij flink trappen 95-100 graden.
de watertemperatuur is altijd 70-80 graden en bij langer stilstaan natuurlijk richting 90 graden.

het gaat om een 1.7IE (8v) uit 02-'93.

ik bemerk het pas sinds het wat warmer is de laatste tijd, en ook sinds we hebben geknutseld met de uitlaat (kat weg, na het spruitstuk 50 rond buitendiameter en een sebring einddemper).

ik dacht eerst dat het kwam doordat ik had lopen trappen, maar na een lang stuk rustig rijden had ik het ook en ook na een kort stukje (15min olie en water op temperatuur) ook.


wat is er aan het handje?

edit: ik rijdt altijd ron 98 en er zitten zgan golden lodges in
Laatst gewijzigd door Hans33sw op do jun 24, 2010 00:05, 4 keer totaal gewijzigd.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: na-roffelen 33

vr jun 18, 2010 07:18

Vervuiling in de verbrandingruimte waarschijnlijk. Een 33 heeft een verdelerloze ontsteking toch?
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
swdriver
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 06:50
Locatie: Lelystad
Contacteer: Website

Re: RE: na-roffelen 33

vr jun 18, 2010 08:04

Een 33 heeft een verdelerloze ontsteking toch?
Nee, dat heeft een 33 (althans die ik heb gehad) niet. Ik heb tweemaal een 1,7 ie 8v gehad, en heb nu een 1,5 en een 1,3 carbs.

Allemaal met verdeler (die laatste twee zijnnatuurlijk antiek, dus da's logisch).

Kan het met de lambdasonde te maken hebben?

Overigens wat bedoel je met na-roffelen? Krijg je ongewild na het afzetten nog steeds die mooie boxerroffel, of rommelt de motor bij lastwissel (meestal gas lossen denk ik dan aan)

Met mijn beperkte kennis zou ik denken aan idd vervuiling in de verbrandingsruimte, in het tweede geval iets met de ontsteking (tijdstip). Is je verdelerkap niet eens een klein beetje verdraaid bij het knutselen?

Maja, mijn kennis is zeeeer beperkt, waarschijnlijk maar een schim van je eigen kennis van techniek. 8)

Gert
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: na-roffelen 33

vr jun 18, 2010 09:28

er zijn ook 1.7 8v's met disbobines
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: na-roffelen 33

vr jun 18, 2010 09:34

er zijn ook 1.7 8v's met disbobines
en die heb ik :wink: (02-'93) motronic mp3.1.

ik denk zelf ook aan vervuiling (na wat gezocht te hebben op "nadieselen"). maar die komt er toch niet zomaar?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: na-roffelen 33

vr jun 18, 2010 10:13

Als het nadieselen is, dan staat bij een 'oud' type motor (met contactpunten en carburateurs) de ontsteking niet op tijd of staan de carburateurs te arm afgesteld.
Bij nieuwere motoren is de oorzaak het draaien met een arm mengsel (lekkage in het inlaatgedeelte), een lambdasensor die niet (meer) juist functioneert (defect, of werkt 'buiten het lambdavenster') of bougies:
- met een foutieve warmtegraad;
- of sterk versleten.
Kan ook nog - als de motor wordt afgezet - aan nadruppelende inspuitventielen liggen.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: na-roffelen 33

vr jun 18, 2010 11:59

Bij nieuwere motoren is de oorzaak het draaien met een arm mengsel (lekkage in het inlaatgedeelte),
controleren op valse lucht dus
een lambdasensor die niet (meer) juist functioneert (defect, of werkt 'buiten het lambdavenster')
ik was van mening dat de sensor o.k. was, maar dit zou dus gechekt moeten worden.
of bougies:
- met een foutieve warmtegraad;
- of sterk versleten.
zoals gezegd, er zitten nette GL's in
Kan ook nog - als de motor wordt afgezet - aan nadruppelende inspuitventielen liggen.
zou ook nog kunnen, hoe controleren?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
swdriver
Member
Member
Berichten: 161
Lid geworden op: vr nov 17, 2006 06:50
Locatie: Lelystad
Contacteer: Website

Re: RE: na-roffelen 33

vr jun 18, 2010 12:15

er zijn ook 1.7 8v's met disbobines
Wat maar weer bewijst...ik moet mn mond houden over dingen waar ik niets van weet... dacht ik nog wel slim over te komen.. :evil:
Lidnr 5052
156 SW 2,5 V6 Q-system
33 1,3 Blue 1989
33 1,5 1985 (eigenlijk 1983)
mijn project
Verleden: 156 2,4 JTD sw, 155TD, 146 1,4 ts, 2 maal 33 1,7 ie (en wat non-Alfa's)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

vr jun 18, 2010 19:12

hij stinkt trouwens ook. altijd, warm en koud...

ik bedacht me net toen ik nr mn werk reed: het is misschien niet bevorderlijk om binnen 1 minuut al de snelweg op te gaan? de gehele rit nr mn werk is trouwens 15-20 min. is dat te kort? hij komt nml wel op temperatuur.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

vr jun 18, 2010 19:41

moet gewoon kunnen hoor, tis en blijft gewoon een auto....

maar wat het ook nog kan zijn is het contactslot :idea:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Tymen QV
Full Member
Full Member
Berichten: 425
Lid geworden op: za jan 01, 2005 21:31
Locatie: Zuid-Holland

Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 05:28

hij stinkt trouwens ook. altijd, warm en koud...

ik bedacht me net toen ik nr mn werk reed: het is misschien niet bevorderlijk om binnen 1 minuut al de snelweg op te gaan? de gehele rit nr mn werk is trouwens 15-20 min. is dat te kort? hij komt nml wel op temperatuur.
Ik denk dat dat komt omdat je de kat hebt weggehaald dus ik denk dat je daar geen zorgen over hoeft te maken, had ik bij iedere alfa waar ik de kat er onder vandaan haalde.

Succes

Tymen QV
----------------

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 08:44

Er is een groot verschil tussen "na"lopen en "na"dieselen!

Bij het nalopen blijft de motor in de goede richting draaien en heb je geen last van ongecontroleerde ontsteking.
Bij het na dieselen gaat de motor na het afzetten de andere kant op lopen en maakt dan ook een heel ander ongezond geluid.

Wat doet de motor bij het rijden? Hoor je de motor ook pingelen? Zo ja dan is er veel kans op na dieselen. (vervuiling of mengsel probleem)
Transaxle loos!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 09:28

Er is een groot verschil tussen "na"lopen en "na"dieselen!

Bij het nalopen blijft de motor in de goede richting draaien en heb je geen last van ongecontroleerde ontsteking.
Bij het na dieselen gaat de motor na het afzetten de andere kant op lopen en maakt dan ook een heel ander ongezond geluid.

Wat doet de motor bij het rijden? Hoor je de motor ook pingelen? Zo ja dan is er veel kans op na dieselen. (vervuiling of mengsel probleem)
het is echt nadieselen. ik had het behoorlijk vaak met mn volvo-tje als hij vlink warm was geworden.

verder loopt hij als een zonnetje, daarom was ik ook wat verbaasd...
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 09:55

Er is een groot verschil tussen "na"lopen en "na"dieselen!

Bij het nalopen blijft de motor in de goede richting draaien en heb je geen last van ongecontroleerde ontsteking.
Bij het na dieselen gaat de motor na het afzetten de andere kant op lopen en maakt dan ook een heel ander ongezond geluid.

Wat doet de motor bij het rijden? Hoor je de motor ook pingelen? Zo ja dan is er veel kans op na dieselen. (vervuiling of mengsel probleem)
het is echt nadieselen. ik had het behoorlijk vaak met mn volvo-tje als hij vlink warm was geworden.

verder loopt hij als een zonnetje, daarom was ik ook wat verbaasd...
Dan vermoed ik, omdat het nu ineens optreed dat het met je mengsel te maken heeft. De meest voor de hand liggende antwoorden zijn al gegeven.
(ik ben niet echt thuis in de boxers dus ken zo niet de veel voorkomende problemen)

Wel leuk om te zien, kijk eens naar de draairichting van de krukas als je de motor afzet. :?
Of laat de koppeling even opkomen als je de motor afzet, in zijn 1 ga je dan achteruit. 8)
Transaxle loos!

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: na-roffelen 33 (nadieselen)

za jun 19, 2010 10:18

Het in de andere richting gaan draaien van je krukas is absoluut ONMOGELIJK. De laatste auto waarbij dat mogelijk was, is de Mercedes 180 uit de jaren (19)'50.

Terug naar “Algemene Technische vragen”