Pagina 1 van 4
koolaanslag > nadieselen. update: lambda wazig
Geplaatst: do jun 17, 2010 22:23
door Hans33sw
KIJK OP PAGINA 2
zo, nóg een vraagje over de 33
de laatste tijd heb ik het steeds vaker met de 33. als je het uit zet slaat hij nog een paar keer rumoerig na.
volgens mn pa komt dat doordat de temp te hoog oploopt, alleen lijkt dit niet het geval.
op de snelweg e.d. is de olie temperatuur 90 graden, bij flink trappen 95-100 graden.
de watertemperatuur is altijd 70-80 graden en bij langer stilstaan natuurlijk richting 90 graden.
het gaat om een 1.7IE (8v) uit 02-'93.
ik bemerk het pas sinds het wat warmer is de laatste tijd, en ook sinds we hebben geknutseld met de uitlaat
(kat weg, na het spruitstuk 50 rond buitendiameter en een sebring einddemper).
ik dacht eerst dat het kwam doordat ik had lopen trappen, maar na een lang stuk rustig rijden had ik het ook en ook na een kort stukje (15min olie en water op temperatuur) ook.
wat is er aan het handje?
edit: ik rijdt altijd ron 98 en er zitten zgan golden lodges in
RE: na-roffelen 33
Geplaatst: vr jun 18, 2010 07:18
door indy
Vervuiling in de verbrandingruimte waarschijnlijk. Een 33 heeft een verdelerloze ontsteking toch?
Re: RE: na-roffelen 33
Geplaatst: vr jun 18, 2010 08:04
door swdriver
Een 33 heeft een verdelerloze ontsteking toch?
Nee, dat heeft een 33 (althans die ik heb gehad) niet. Ik heb tweemaal een 1,7 ie 8v gehad, en heb nu een 1,5 en een 1,3 carbs.
Allemaal met verdeler (die laatste twee zijnnatuurlijk antiek, dus da's logisch).
Kan het met de lambdasonde te maken hebben?
Overigens wat bedoel je met na-roffelen? Krijg je ongewild na het afzetten nog steeds die mooie boxerroffel, of rommelt de motor bij lastwissel (meestal gas lossen denk ik dan aan)
Met mijn beperkte kennis zou ik denken aan idd vervuiling in de verbrandingsruimte, in het tweede geval iets met de ontsteking (tijdstip). Is je verdelerkap niet eens een klein beetje verdraaid bij het knutselen?
Maja, mijn kennis is zeeeer beperkt, waarschijnlijk maar een schim van je eigen kennis van techniek.
Gert
RE: na-roffelen 33
Geplaatst: vr jun 18, 2010 09:28
door Gerrets
er zijn ook 1.7 8v's met disbobines
Re: RE: na-roffelen 33
Geplaatst: vr jun 18, 2010 09:34
door Hans33sw
er zijn ook 1.7 8v's met disbobines
en die heb ik
(02-'93) motronic mp3.1.
ik denk zelf ook aan vervuiling (na wat gezocht te hebben op "nadieselen"). maar die komt er toch niet zomaar?
RE: na-roffelen 33
Geplaatst: vr jun 18, 2010 10:13
door Atte
Als het nadieselen is, dan staat bij een 'oud' type motor (met contactpunten en carburateurs) de ontsteking niet op tijd of staan de carburateurs te arm afgesteld.
Bij nieuwere motoren is de oorzaak het draaien met een arm mengsel (lekkage in het inlaatgedeelte), een lambdasensor die niet (meer) juist functioneert (defect, of werkt 'buiten het lambdavenster') of bougies:
- met een foutieve warmtegraad;
- of sterk versleten.
Kan ook nog - als de motor wordt afgezet - aan nadruppelende inspuitventielen liggen.
Re: RE: na-roffelen 33
Geplaatst: vr jun 18, 2010 11:59
door Hans33sw
Bij nieuwere motoren is de oorzaak het draaien met een arm mengsel (lekkage in het inlaatgedeelte),
controleren op valse lucht dus
een lambdasensor die niet (meer) juist functioneert (defect, of werkt 'buiten het lambdavenster')
ik was van mening dat de sensor o.k. was, maar dit zou dus gechekt moeten worden.
of bougies:
- met een foutieve warmtegraad;
- of sterk versleten.
zoals gezegd, er zitten nette GL's in
Kan ook nog - als de motor wordt afgezet - aan nadruppelende inspuitventielen liggen.
zou ook nog kunnen, hoe controleren?
Re: RE: na-roffelen 33
Geplaatst: vr jun 18, 2010 12:15
door swdriver
er zijn ook 1.7 8v's met disbobines
Wat maar weer bewijst...ik moet mn mond houden over dingen waar ik niets van weet... dacht ik nog wel slim over te komen..
RE: na-roffelen 33 (nadieselen)
Geplaatst: vr jun 18, 2010 19:12
door Hans33sw
hij stinkt trouwens ook. altijd, warm en koud...
ik bedacht me net toen ik nr mn werk reed: het is misschien niet bevorderlijk om binnen 1 minuut al de snelweg op te gaan? de gehele rit nr mn werk is trouwens 15-20 min. is dat te kort? hij komt nml wel op temperatuur.
RE: na-roffelen 33 (nadieselen)
Geplaatst: vr jun 18, 2010 19:41
door alfaqv75
moet gewoon kunnen hoor, tis en blijft gewoon een auto....
maar wat het ook nog kan zijn is het contactslot
Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)
Geplaatst: za jun 19, 2010 05:28
door Tymen QV
hij stinkt trouwens ook. altijd, warm en koud...
ik bedacht me net toen ik nr mn werk reed: het is misschien niet bevorderlijk om binnen 1 minuut al de snelweg op te gaan? de gehele rit nr mn werk is trouwens 15-20 min. is dat te kort? hij komt nml wel op temperatuur.
Ik denk dat dat komt omdat je de kat hebt weggehaald dus ik denk dat je daar geen zorgen over hoeft te maken, had ik bij iedere alfa waar ik de kat er onder vandaan haalde.
Succes
Tymen QV
RE: na-roffelen 33 (nadieselen)
Geplaatst: za jun 19, 2010 08:44
door Gtv4
Er is een groot verschil tussen "na"lopen en "na"dieselen!
Bij het nalopen blijft de motor in de goede richting draaien en heb je geen last van ongecontroleerde ontsteking.
Bij het na dieselen gaat de motor na het afzetten de andere kant op lopen en maakt dan ook een heel ander ongezond geluid.
Wat doet de motor bij het rijden? Hoor je de motor ook pingelen? Zo ja dan is er veel kans op na dieselen. (vervuiling of mengsel probleem)
Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)
Geplaatst: za jun 19, 2010 09:28
door Hans33sw
Er is een groot verschil tussen "na"lopen en "na"dieselen!
Bij het nalopen blijft de motor in de goede richting draaien en heb je geen last van ongecontroleerde ontsteking.
Bij het na dieselen gaat de motor na het afzetten de andere kant op lopen en maakt dan ook een heel ander ongezond geluid.
Wat doet de motor bij het rijden? Hoor je de motor ook pingelen? Zo ja dan is er veel kans op na dieselen. (vervuiling of mengsel probleem)
het is echt nadieselen. ik had het behoorlijk vaak met mn volvo-tje als hij vlink warm was geworden.
verder loopt hij als een zonnetje, daarom was ik ook wat verbaasd...
Re: RE: na-roffelen 33 (nadieselen)
Geplaatst: za jun 19, 2010 09:55
door Gtv4
Er is een groot verschil tussen "na"lopen en "na"dieselen!
Bij het nalopen blijft de motor in de goede richting draaien en heb je geen last van ongecontroleerde ontsteking.
Bij het na dieselen gaat de motor na het afzetten de andere kant op lopen en maakt dan ook een heel ander ongezond geluid.
Wat doet de motor bij het rijden? Hoor je de motor ook pingelen? Zo ja dan is er veel kans op na dieselen. (vervuiling of mengsel probleem)
het is echt nadieselen. ik had het behoorlijk vaak met mn volvo-tje als hij vlink warm was geworden.
verder loopt hij als een zonnetje, daarom was ik ook wat verbaasd...
Dan vermoed ik, omdat het nu ineens optreed dat het met je mengsel te maken heeft. De meest voor de hand liggende antwoorden zijn al gegeven.
(ik ben niet echt thuis in de boxers dus ken zo niet de veel voorkomende problemen)
Wel leuk om te zien, kijk eens naar de draairichting van de krukas als je de motor afzet.
Of laat de koppeling even opkomen als je de motor afzet, in zijn 1 ga je dan achteruit.
RE: na-roffelen 33 (nadieselen)
Geplaatst: za jun 19, 2010 10:18
door Atte
Het in de andere richting gaan draaien van je krukas is absoluut ONMOGELIJK. De laatste auto waarbij dat mogelijk was, is de Mercedes 180 uit de jaren (19)'50.