Pagina 1 van 1

V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: vr sep 17, 2010 21:48
door bassiej
hallo weet iemand de bezetting van de ontsteking van v6tb wil even wat controleren en kan niet op het 916 forum :(

Mvg

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: vr sep 17, 2010 23:11
door WhizzMan
Bezetting? Bedoel je welke bougies waar op de bobine aangesloten moeten?

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: za sep 18, 2010 00:36
door giuliettaevo
ontstekingsvolgorde? :? zelfde als van een normale v6 gok ik...

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: za sep 18, 2010 01:48
door bassiej
:cry: nee.. ik ken alleen mijn motor en leer nog steeds.. Nu weet ik mijn ontstekingsvolgorde wel alleen staat er op mijn ontsteking niet welke bobine kabel waar moet (welke waar voor bijv cilinder 1) etc etc en of jullie dat misschien wisten maar ik heb al een idee om dat te bepalen:)

MAar antwoorden nog steeds welkom gaat over 6 uur weer beginnen:P

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: za sep 18, 2010 09:05
door WhizzMan
De motor telt een beetje "ongewoon" als je alfa's telling gebruikt.

Cylinder 1 zit op de achterste bank, rechts bij het schutbord (vanuit de bestuurder gezien). De rest van die bank is 2 en 3. 3 zit dus het dichtste bij de bestuurder. 4 zit rechts op de voorste bank.

De bobine zit volgens mij aan de zijkant gemonteerd met cylinder 1 en 5 als achterste twee aansluitingen. Daarna 2 en 6 en voorop 3 en 4.

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: za sep 18, 2010 13:40
door zbo67
Mischien dat dit helpt.

Afbeelding

Afbeelding

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: za sep 18, 2010 14:12
door WhizzMan
Dat moet hem zijn. De TB heeft geen coilpack zoals de 3.0 12V kom ik net achter.

1 6 3 5 2 4 volgens alfa telling, of als je de amerikanen volgt, 1 6 5 4 3 2

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: za sep 18, 2010 14:19
door bassiej
Kijk dat zijn de berichten die ik nodig heb! dankjewle jongens hier kan ik wat mee:)

Re: RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: za sep 18, 2010 15:12
door Andretti Molletti
Mischien dat dit helpt.
Handig !!!
Jammer dat ze dat er af fabriek niet opzetten... zouden er meer automerken rijden met deze verdeler en dan andere onstekingsvolgorde?? Ik kan het me niet indenken...

Nu ik begrijp dat je geen 3 disbobines hebt heb ik nog wel een truuc vd ww voor ieder die de ontstekingsvolgorde kwijt is.
Het is niet zonder risico (backfires mogelijk dus schade aan luchthoeveelheidsmeters indien vlinderklep) en het stamt uit de carb tijd.

Haal alle bougiekabels op de verdeelkap los. (die zijn al los wat je was de weg kwijt ;) )
Steek een kabel in een willekeurige aansluiting en start... steek deze nu net zo lang over totdat die cilinder meeloopt.
Leg de kabel even opzij en pak de volgende. Idem... daarna kun je met auttechnische kennis de truuc 1 3 4 2 of 1 6 3 5 2 4 (Ford 1 6 5 4 3 2) (Nissan123456) de rest plaatsen...werkt echt als je een beetje gevoel hebt erg goed!
(pas op met LPG ;))

Re: RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: za sep 18, 2010 20:00
door WhizzMan
Mischien dat dit helpt.
Handig !!!
Jammer dat ze dat er af fabriek niet opzetten... zouden er meer automerken rijden met deze verdeler en dan andere onstekingsvolgorde?? Ik kan het me niet indenken...
BMW gebruikt deze kappen ook voor de M30 motor. Daar is het 1 5 3 6 2 4. Je zal eens een loodsmaatje hebben met 3 van die beierse bakken....

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: zo sep 19, 2010 11:28
door giulia-tom
Maar de M30 staat niet echt in een V.....

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: zo sep 19, 2010 13:06
door giuliettaevo
Daarom zullen ze er geen ontstekingsvolgorde opzetten misschien... Als je hem op een lijn en een v motor kunt gebruiken. :wink:

RE: V6tb ontsteking bezetting?

Geplaatst: zo sep 19, 2010 21:04
door zbo67
Als het goed is zit er ook nog een zwarte kunstof afdekkap over de verdeelkap en daar staat het wel op.

Didley 8)