roel
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

Voorruit Bertone komt na montage steeds naar voren (boven)

ma sep 20, 2010 21:25

Heel vervelend dit en ik heb het nog niet eerder meegemaakt. Na montage van de voorruit met nieuw rubber zit de ruit er mooi in, maar na een paar seconden komt de bovenzijde van het raam naar voren en zodoende sluit het rubber niet meer af op de dakrand :S

Ik vraag me nu af in hoeverre de vorm van de alu lijsten de vorm blijven bepalen. Die vorm was namelijk na jaren van gesleep en verplaatsen niet meer 100%. Het leek erop dat ik ze weer goed in vorm had. Ik heb ze inmiddels ook verder naar "de auto" toe gebogen, zodat ze mee zouden drukken (ook later nog "omhoog", maar hielp ook niet). Dit had echter ook niet het gewenste effect (behalve dan dat de vorm nu echt niet meer mooi is......). Als je met de hand in het midden boven tegen de ruit drukt dan zit alles weer mooi, maar het springt daarna direct weer terug :evil:

Op de foto is het beginstadium zichtbaar, na een paar minuten is de spleet zo'n 40 cm lang!
Afbeelding
Afbeelding

Voor de goede orde: we hebben het raam er vanavond dus 6x in gehad en elke keer het zelfde gedoe.

Wie heeft er een tip (ja, ik ga sowieso op zoek naar nieuwe strips ;) ).

Roel
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Taconis
Newbie
Newbie

RE: Voorruit Bertone komt na montage steeds naar voren (bove

ma sep 20, 2010 22:17

Na 6x ben je wel een ervaren glaszetter :lol:
Sterkte met de oplossing. Ga je het rubber/raam daarna ook nog afkitten ?
Ooit Sud 1.5TI, Alfetta 1.8, nu GT Junior 1300 (in opbouw)

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

ma sep 20, 2010 22:46

kitten niet nodig bij juiste montage en fatsoenlijk rubber...

rafael
Member
Member

ma sep 20, 2010 23:34

Wellicht dat de twee alu delen tegen elkaar aan zitten, en zich omhoog drukken. Dat kun je oplossen door ze iets in te korten. Zie je later niets meer van, aangezien dat achter het koppelstukje zit.

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 21, 2010 07:14

als je de alu lijsten niet plaatst, blijft de ruit dan wel goed zitten?

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Voorruit Bertone komt na montage steeds naar voren (

di sep 21, 2010 08:36

Wellicht dat de twee alu delen tegen elkaar aan zitten, en zich omhoog drukken. Dat kun je oplossen door ze iets in te korten. Zie je later niets meer van, aangezien dat achter het koppelstukje zit.
Heb ik gedaan, want ze zaten inderdaad tegen elkaar, maar het hielp niet.
als je de alu lijsten niet plaatst, blijft de ruit dan wel goed zitten?
Daar hebben we het zelf ook over gehad, maar we hebben het uiteindelijk niet geprobeerd (geen idee waarom niet eigenlijk).
Ik zal het toch even zonder lijst proberen om vast te stellen of de lijst er iets mee te maken heeft.

Bedankt!
SCARB nr. 03894

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 21, 2010 09:42

Wordt je ruit naar voren gedrukt? Zo ziet het er wel naar uit namelijk. In dat geval kan je eens kijken hoe de boel aan de zijkant aansluit en of de randen van je koets wel helemaal goed staan. Als daar geen goede pasvorm is, zal je ruit via de zijkant weer naar voren worden gedrukt. Onderop heb je hem hard in het rubber gedrukt met inzetten, dus zal ie daar wel blijven zitten.

roel
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Voorruit Bertone komt na montage steeds naar voren (

di sep 21, 2010 09:57

Wordt je ruit naar voren gedrukt? Zo ziet het er wel naar uit namelijk. In dat geval kan je eens kijken hoe de boel aan de zijkant aansluit en of de randen van je koets wel helemaal goed staan. Als daar geen goede pasvorm is, zal je ruit via de zijkant weer naar voren worden gedrukt. Onderop heb je hem hard in het rubber gedrukt met inzetten, dus zal ie daar wel blijven zitten.
Hij komt inderdaad naar voren aan de bovenzijde. Je kunt hem ook zo met de hand weer goed drukken (midden boven), kost niet eens veel moeite. Hij veert alleen meteen weer terug. Aan de zijkanten ligt het rubber heel mooi aan, alleen in de linker bovenhoek begint hij een beetje te wijken, maar het rubber ligt nog wel aan.

Het jammere is dat ik deze body kaal gekocht heb en dus niet weet of het vooraf wel mooi zat. De ruit komt van een andere Bertone, maar ik mag aannemen dat dat het probleem niet zou mogen zijn.....

Straks eerst even zonder de strips proberen (als mijn schoonvader even tijd kan vrijmaken [-o< )
SCARB nr. 03894

roel
Advanced Member
Advanced Member

di sep 21, 2010 11:49

Zo, net gelukkig even weer gepast:

Ook de montage van de paravan hielp niets (die had ik er eerst niet onder). We hebben nog een hoop aan de lijsten gebogen en dan werd het op sommige plaatsen beter en op andere slechter.
Daarna hebben we de ruit zonder lijsten gemonteerd en dan is het goed en zakt hij niet weg (hij mag wel een fractie hoger, maar dat gebeurt waarschijnlijk ook al een beetje door de spanning van de lijsten straks).

Dus: op zoek naar een onverprutste lijstenset! (maar daar had ik gisteren al een gezocht-topic voor aangemaakt :wink: )

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Roel
SCARB nr. 03894

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 21, 2010 13:03

kan het niet zo zijn dat de lijsten te dik zijn voor het rubber? Ik kan mij uit het verleden herinneren dat bij een ander merk auto, ik eerst de lijsten moest plaatsen en daarna pas de ruit met het rubber kon monteren.

roel
Advanced Member
Advanced Member

di sep 21, 2010 13:13

De goede volgorde is: rubber om de ruit, strip in het rubber, geheel plaatsen.
Het lukt je namelijk niet om de strips achteraf netjes erin te krijgen. De strips zijn trouwens niet te dik (ik heb 3 sets liggen, maar de één nog krommer dan de ander :? ) .

Het probleem met de strips was ook dat ik bij de demontage eerst de strips eruit gehaald had en daarna het raam en het rubber. Hierdoor vervorm je de strips dus al behoorlijk (alu). Maar goed, dat is inmiddels 9 jaar geleden ofzo en toen begon ik net met het Alfa-gebeuren. Een paar maanden later hoorde ik dat je de strips moet laten zitten als je het raam eruit haalt.

Gelukkig heb ik dat bij mijn eigen 1750 GTV wel gedaan en staan de ruiten incl. rubbers en lijsten in de opslag :wink:

Je merkt nu ook heel snel dat als je op één plaats de boel verbuigt, dat dat ergens anders heel veel spanning op kan leveren. Daarbij komt nu nog het probleem dat alles na al dat gebuig nogal golft en dat krijg je niet meer zo makkelijk weg.
SCARB nr. 03894

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

di sep 21, 2010 13:15

ik snap t, dan wordt het waarschijnlijk, zoals je zelf ook al aangaf, een andere lijst zien te vinden.

roel
Advanced Member
Advanced Member

di sep 21, 2010 17:14

Net even de ACHTERruit erin gezet en die zit er gelukkig wel direct goed in (nou ja, de tweede poging, want ik wilde geen glijmiddel gebruiken (bang voor zakken :wink: ), maar het liep halverwege vast. Beetje WD40 en floep!).

Het ligt dus niet aan mijn kunnen :lol:
SCARB nr. 03894

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di sep 21, 2010 21:53

De voorruit die ik en een bert heb zien gaan had ook al de strip er in. Dat lijkt dus wel de algemeen gebruikte methode.

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo sep 22, 2010 18:43

Roel, Heb je nu een nieuw rubber om die voorruit? Of heb je een goede (orginele)?

En ja (monteren en demonteren) dus MET strippen erin! :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”