David 156

clockspring 156

vr okt 01, 2010 21:41

weet iemand toevallig of ik de clockspring welke in het stuur gemonteerd zit voor m'n airbag, of
ik deze er zonder problemen uit kan halen.

Tips zijn ook welkom natuurlijk :wink:

oh ja het gaat om een 156 bwjr. 1997

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: clockspring 156

za okt 02, 2010 10:13

ja, heb het zelf ook wel eens gedaan(bj 1997 1.8 ). accuklemmen los en dan kan er niks gebeuren. Maar je gaat die vervangen of zo...? Weet niet waarom maar bij mij zei examiner dat ie kaduuk was. Echter het sterkertje maakte slecht contact. pootjes wat bij gebogen en nooit meer last van gehad. Misschien kun je er wat mee.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Andretti Molletti

RE: clockspring 156

za okt 02, 2010 12:10

Aanvullend: voor alle auto's geldt accu los en dan 10 minuten wachten.
Evt condensatoren etc zijn dan leeg en de kans op een "boem" is dan nihil.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: clockspring 156

za okt 02, 2010 13:37

Pas wel op met statische electriciteit, de squibs kunnen van een goed opgeladen kattevelletje ook gaan. Het lijkt vergezocht, maar er schijnen toch nog mensen te zijn die het voor elkaar krijgen om op die manier een airbag te laten ploffen, dus ik zet het er voor de zekerheid toch maar even bij.

David 156

RE: clockspring 156

zo okt 03, 2010 00:50

Kijk dit zijn goeie tips :thumbs:

Bij mij is het inderdaad ook het geval dat de examiner aangeeft dat deze defect is.
plus dat ik ook iets hoor wanneer ik m´n stuur verdraai.

Dus even een kijkje nemen kan geen kwaad dacht ik zo.

Nog even een vraagje: Het airbag systeem geeft nu een fout aan weet iemand toevallig
of dit zelf "resettend" is of dat ik naderhand het systeem moet laten resetten ?

bvd !!!

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: clockspring 156

zo okt 03, 2010 08:38

Airbagfout is "alleen" door de dealer te resetten. (Of natuurlijk door iemand met Fiatecuscan , Alfadiag oid op z'n laptop.)
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8864
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: clockspring 156

zo okt 03, 2010 12:13

Pas wel op met statische electriciteit, de squibs kunnen van een goed opgeladen kattevelletje ook gaan. Het lijkt vergezocht, maar er schijnen toch nog mensen te zijn die het voor elkaar krijgen om op die manier een airbag te laten ploffen, dus ik zet het er voor de zekerheid toch maar even bij.
Sterker nog, waar echt veel met airbags gewerkt wordt, heeft het personeel een speciaal 'tuigje' dat om de enkel gedragen wordt en wat over de grond sleept om eventuele statische elektriciteit af te voeren. Vergelijk het maar met zo'n rubberen strip aan de auto die over de straat sleept om te zorgen dat je geen statische ontlading krijgt bij het uitstappen.

Overigens is het wel een redelijk theoretisch verhaal, dat een airbag door statische elektriciteit af zou gaan, maar het kan wel degelijk. De kans is klein, maar je bent aardig zuur als het uitgerekend jóu overkomt.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

David 156

RE: clockspring 156

zo okt 03, 2010 15:08

Oke super!!!

ik ga het binnenkort even proberen
ik laat het wel even weten hoe het gegaan is!!!

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: clockspring 156

ma okt 04, 2010 21:11

en de klokspring ring kan je natuurlijk gewoon door meten he mits je dit niet wist. Alles rond de 0 Ohm is goed. t is niks meer als een flex print. Dus aan alle twe de stekkers meten of de draad ertussen onderbroken word.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Examiner
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mei 23, 2010 13:01
Locatie: provincie Groningen

Re: RE: clockspring 156

ma okt 04, 2010 22:09

Airbagfout is "alleen" door de dealer te resetten. (Of natuurlijk door iemand met Fiatecuscan , Alfadiag oid op z'n laptop.)
Laten we de "Examiner" niet vegeten, de oervader van de AlfaFiat diagnose, vr groet :D
Ik werk met de "Examiner" en met de "Examiner Smart" om Alfa problemen op te lossen

In bezit:

Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998
Alfa Romeo 2000 Spider 1984

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: clockspring 156

ma okt 04, 2010 23:00

Ja okee, maar dat zijn bijna alleen maar dealers die dat ding hebben.

Gebruikersavatar
Tjerry
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 844
Lid geworden op: za dec 02, 2006 22:19
Locatie: Leidschendam-Voorburg

Re: RE: clockspring 156

di okt 05, 2010 17:51

Ja okee, maar dat zijn bijna alleen maar dealers die dat ding hebben.
Wat denk je van de Specialisten. Die hebben hem ook. :!:

Tjerry
Lidnummer 1415
156 2.5 V6 24V sportpack two, rosso 1998, 355.000 Km
Nog steeds zonder radio !
Overige klassiekers, Kreidlers van Bj. 1973-1980
Hiervoor gereden,
155 2.5 V6
33 1.7 16V QV
33 1,7 QV
33 1,5 QV
Alfasud 1,5 TI QV

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: clockspring 156

di okt 05, 2010 18:12

Eerst zegt @@ al keurig "o.i.d." om aan te geven dat er meer opties zijn dan hij noemde. Vervolgens zeg ik nog een keer "bijna". Zullen we voor de zekerheid een lijstje posten van iedereen die in Nederland een examiner heeft? Dan zijn we er tenminste zeker weten van af.

David 156

RE: clockspring 156

di okt 05, 2010 18:42

Super reactie´s moet ik zeggen :thumbs:

Ik ben gisteren even bezig geweest en ik moet zeggen dat het erg meeviel om erbij te komen!
( wel een beetje vreemd gevoel met zo'n bom in je handen :wink: )

Spring zag er overigens nog perfect uit, in tegenstelling van wat ik zou verwachten omdat ik toch iets hoorde
met het draaien van het stuur.

Ik ga morgen de clockspring even doormeten omdat ik dan pas m'n Fluke weer terug heb.

Ik laat het weten!!

Terug naar “Algemene Technische vragen”