Pagina 1 van 1
clockspring 156
Geplaatst: vr okt 01, 2010 21:41
door David 156
weet iemand toevallig of ik de clockspring welke in het stuur gemonteerd zit voor m'n airbag, of
ik deze er zonder problemen uit kan halen.
Tips zijn ook welkom natuurlijk
oh ja het gaat om een 156 bwjr. 1997
RE: clockspring 156
Geplaatst: za okt 02, 2010 10:13
door gtv-racer
ja, heb het zelf ook wel eens gedaan(bj 1997 1.8 ). accuklemmen los en dan kan er niks gebeuren. Maar je gaat die vervangen of zo...? Weet niet waarom maar bij mij zei examiner dat ie kaduuk was. Echter het sterkertje maakte slecht contact. pootjes wat bij gebogen en nooit meer last van gehad. Misschien kun je er wat mee.
RE: clockspring 156
Geplaatst: za okt 02, 2010 12:10
door Andretti Molletti
Aanvullend: voor alle auto's geldt accu los en dan 10 minuten wachten.
Evt condensatoren etc zijn dan leeg en de kans op een "boem" is dan nihil.
RE: clockspring 156
Geplaatst: za okt 02, 2010 13:37
door WhizzMan
Pas wel op met statische electriciteit, de squibs kunnen van een goed opgeladen kattevelletje ook gaan. Het lijkt vergezocht, maar er schijnen toch nog mensen te zijn die het voor elkaar krijgen om op die manier een airbag te laten ploffen, dus ik zet het er voor de zekerheid toch maar even bij.
RE: clockspring 156
Geplaatst: zo okt 03, 2010 00:50
door David 156
Kijk dit zijn goeie tips
Bij mij is het inderdaad ook het geval dat de examiner aangeeft dat deze defect is.
plus dat ik ook iets hoor wanneer ik m´n stuur verdraai.
Dus even een kijkje nemen kan geen kwaad dacht ik zo.
Nog even een vraagje: Het airbag systeem geeft nu een fout aan weet iemand toevallig
of dit zelf "resettend" is of dat ik naderhand het systeem moet laten resetten ?
bvd !!!
RE: clockspring 156
Geplaatst: zo okt 03, 2010 08:38
door @lfa@lgra
Airbagfout is "alleen" door de dealer te resetten. (Of natuurlijk door iemand met Fiatecuscan , Alfadiag oid op z'n laptop.)
Re: RE: clockspring 156
Geplaatst: zo okt 03, 2010 12:13
door yuri 75 V6
Pas wel op met statische electriciteit, de squibs kunnen van een goed opgeladen kattevelletje ook gaan. Het lijkt vergezocht, maar er schijnen toch nog mensen te zijn die het voor elkaar krijgen om op die manier een airbag te laten ploffen, dus ik zet het er voor de zekerheid toch maar even bij.
Sterker nog, waar echt veel met airbags gewerkt wordt, heeft het personeel een speciaal 'tuigje' dat om de enkel gedragen wordt en wat over de grond sleept om eventuele statische elektriciteit af te voeren. Vergelijk het maar met zo'n rubberen strip aan de auto die over de straat sleept om te zorgen dat je geen statische ontlading krijgt bij het uitstappen.
Overigens is het wel een redelijk theoretisch verhaal, dat een airbag door statische elektriciteit af zou gaan, maar het kan wel degelijk. De kans is klein, maar je bent aardig zuur als het uitgerekend jóu overkomt.
RE: clockspring 156
Geplaatst: zo okt 03, 2010 15:08
door David 156
Oke super!!!
ik ga het binnenkort even proberen
ik laat het wel even weten hoe het gegaan is!!!
RE: clockspring 156
Geplaatst: ma okt 04, 2010 21:11
door gtv-racer
en de klokspring ring kan je natuurlijk gewoon door meten he mits je dit niet wist. Alles rond de 0 Ohm is goed. t is niks meer als een flex print. Dus aan alle twe de stekkers meten of de draad ertussen onderbroken word.
Re: RE: clockspring 156
Geplaatst: ma okt 04, 2010 22:09
door Examiner
Airbagfout is "alleen" door de dealer te resetten. (Of natuurlijk door iemand met Fiatecuscan , Alfadiag oid op z'n laptop.)
Laten we de "Examiner" niet vegeten, de oervader van de AlfaFiat diagnose, vr groet
RE: clockspring 156
Geplaatst: ma okt 04, 2010 23:00
door WhizzMan
Ja okee, maar dat zijn bijna alleen maar dealers die dat ding hebben.
Re: RE: clockspring 156
Geplaatst: di okt 05, 2010 17:51
door Tjerry
Ja okee, maar dat zijn bijna alleen maar dealers die dat ding hebben.
Wat denk je van de Specialisten. Die hebben hem ook.
Tjerry
RE: clockspring 156
Geplaatst: di okt 05, 2010 18:12
door WhizzMan
Eerst zegt @@ al keurig "o.i.d." om aan te geven dat er meer opties zijn dan hij noemde. Vervolgens zeg ik nog een keer "bijna". Zullen we voor de zekerheid een lijstje posten van iedereen die in Nederland een examiner heeft? Dan zijn we er tenminste zeker weten van af.
RE: clockspring 156
Geplaatst: di okt 05, 2010 18:42
door David 156
Super reactie´s moet ik zeggen
Ik ben gisteren even bezig geweest en ik moet zeggen dat het erg meeviel om erbij te komen!
( wel een beetje vreemd gevoel met zo'n bom in je handen
)
Spring zag er overigens nog perfect uit, in tegenstelling van wat ik zou verwachten omdat ik toch iets hoorde
met het draaien van het stuur.
Ik ga morgen de clockspring even doormeten omdat ik dan pas m'n Fluke weer terug heb.
Ik laat het weten!!