Mr LPG

Startprobleem 156 1.8 op Vialle LPi G3 / handboek LPi

za aug 06, 2005 18:30

Ik heb een 156 1.8 uit 2001 op Vialle LPI die overigens op benzine en LPG perfect loopt.

Alleen: als ik heb uitgezet heb op gas en ik wil hem opnieuw starten, gaat het wel eens fout. Normaal hoort het groene lampje van het Vialle systeem even in te schakelen en je hoort dan ook de LPG pomp even draaien. Soms gebeurt dit niet, blijft lampje uit en kun je niet starten. Startmotor draait wel, ontsteking is er (want op aceton start ie wel (BRRR)), alleen krijgt hij dus geen benzine om op te starten.

Als ik hem uitschakel op benzine is er niks aan de hand: rood lampje gaat aan bij het starten en je kunt gewoon starten.

Verdenk er een of ander relais van dat niet goed schakelt, want als je een paar keer probeert doet hij het wel. En als je een keer gestart hebt: niks meer aan de hand.

Waar moet ik zoeken :?:

Ennuhh, heeft iemand technische documetatie van zo'n systeem, een soort werkplaatshandboek, maar voor alleen zo'n LPi systeem? Weet ik tenminste waar ik moet zoeken (die van de 156 heb ik wel, natuurlijk)

Mr LPG

RE: Startprobleem 156 1.8 op Vialle LPi G3 / handboek LPi

wo aug 10, 2005 20:21

Niemand met kennis en/of info van zo'n LPi systeem :?:

Dat zal toch wel niet zeker :(

Remco S
Guru
Guru

wo aug 10, 2005 21:09

Een auto met LPI start toch altijd op benzine of de auto nou wel of niet op gas staat?

In dat geval zal er denk ik een schakelrelais kapot zijn, of de brandstoftank is leeg?

Andretti Molletti

wo aug 10, 2005 21:28

je benzinepomp relais schaled je LPi in dus als je groen lampje niet brand geeft dat aan dat je benzinepomp relais niet goed werkt!!!

Controleer het rode relais (waarschijnlijk twee) in de relais bak naast de accu maar eens ... ook de contacten in het voetje

anders in geval van storing eens doorverbinden....

Mr LPG

Re: RE: Startprobleem 156 1.8 op Vialle LPi G3 / handboek LP

do aug 11, 2005 08:19

je benzinepomp relais schaled je LPi in dus als je groen lampje niet brand geeft dat aan dat je benzinepomp relais niet goed werkt!!!

Controleer het rode relais (waarschijnlijk twee) in de relais bak naast de accu maar eens ... ook de contacten in het voetje

anders in geval van storing eens doorverbinden....
Kijk, daar heb ik wat aan. Bedankt, het moet inderdaad een of ander relais zijn, heb alleen geens schema o.i.d. Effe checken. Wel gek dat als ik hem op benzine zet hij wel zonder problemen start. Maar ik zal het eens even bekijken.

Heb jij zoiets niet als een schema, of heb je de kennis gewoon in je bol zitten :D

Mr LPG

za aug 13, 2005 17:06

Mmm, het wordt interessant voor de liefhebbers in autoelectronica :shock:

Zowel het benzinepomp relais als het injectie relais zijn gegarandeerd goed. De "Vialle LPi" lampjes lopen inderdaad mee met het benzinepomprelais: relais geschakeld dan of rode of het groene lampje aan.

Het blijkt dat het benzinepomprelais consequent geschakeld wordt door massa te maken via de injectiecomputer. Dus het al dan niet inschakelen van de LPi lampjes wordt geregeld door de injectiecomputer.

Dus: is het normaal dat als je de startknop omdraait soms wel en soms niet de benzinepomp draait gedurende zo'n 3 seconden? Want dat doet de mijne niet consequent. Als je daarna doorstart gaat de benzinepomp wel draaien en branden de lampjes wel! Maar hij start dan niet als eerst de pomp gedurende die 3 seconden niet gedraait heeft!

EN: aangezien ik alle relais die betrekking hebben op de originele (benzine) injectie al gecontroleerd heb: zit er misschien nog een relais in die bepaalt of de benzine injectoren OF de gasinjectoren aangestuurd worden. Dus buitenom de LPI computer en de originele injectiecomputer?

Het gekke is dus dat als hij eenmaal gestart is de motor zowel op benzine als op gas perfect draait. Dus kabelbreuk oid geloof ik niet in. En computers die het soms wel en soms niet doen dus ook niet. Wel geloof ik in relais die soms niet lekker schakelen!

Leuke puzzel, vooral als je geen schema hebt van zo'n LPI systeem :?

En: waar kan ik precies die injectiecomputer vinden: in de motorruimte of in de passagiersruimte?

Wie helpt mij met meedenken :?: :?: :?:

Terug naar “Algemene Technische vragen”