Kawajapie
Newbie
Newbie

Gt problemen

zo okt 17, 2010 20:21

Bij het afremmen op de motor , snelheid 50 km, klonk er een luide poef [geen knal} en daarna een jankend cq gierend geluid. Het leek op een lekke band maar was het niet. Voorzichtig zijweg ingeslagen en GT gecheckt op lekkage, speling ed. Niks te voelen of te zien. Bij optrekken maakte hij het geluid en het was snelheid gerelateerd, niet toeren dus. Rustig doorrijden constante snelheid was hij stil, echter onder belasting ging hij weer gieren. Het geluid was hetzelfde als in een raceauto als je "meerijdt" bij de TV. Het werd steeds zachter en op het laatst moest ik goed diesel geven om het nog te horen en nu is het volledig weg. Wel heb ik nog een nokkerend geluid als de auto bijna stilstaat met ingedrukte koppeling net of er ruimte op de aandrijving zit.

De koppeling gaat zwaar en soms heel zwaar. Als hij heel zwaar gaat voel je ook hakende momenten in het pedaal net of trap je ergens doorheen, bij het op laten komen van de koppeling blijft hij soms wat haken wat niet zo soepel rijden is. Het pedaal helemaal tot de vloer drukken lukt dan ook niet. Dit probleem heb ik al een tijd en daarvoor gaat hij naar de garage {garantie}. Dit doet hij dus al voordat het gierende geluid zijn intrede deed.

Cruise control heeft soms moeite om een constante snelheid aan te houden. Bij 120 km gaat hij soms wel 4 km varieren, lees steeds optrekken afremmen. Dit doet hij soms niet altijd.

Wie heeft een oorzaak voor deze problemen zodat ik van de week wat sterker in mijn schoenen sta en mij niet het bos inlaat praten door de garage. Voor de "poef" denk ik aan differentieel of versnellingsbak en de koppeling zal wel geheel vervangen moeten worden. Cruise contol variabele snelheid heb ik geen idee.
Het betreft een GT diesel van 2006 met 168000 km

Groetnis Jaap.
Kawasaki,de enige Japanner met Karakter.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE: Gt problemen

ma okt 18, 2010 21:54

Ramelen bij een weinig koppelen en een zware koppeling, zingend geluid onde rhet rijden, lIjkt mij een probleem met koppeling/druklager, niet heel vreemd na 168.000 km.

Kan ook je cruisecontrolgedrag verklaren, als de koppeling slipt verandert je snelheid, dit merk je als je op de cruisecontrol rijd.

Stef33
Guru
Guru

di okt 19, 2010 00:37

Heeft een GT diesel (wat voor een?) zo'n dubbel massa vliegwiel? Die gaan ook nogal eens stuk.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

di okt 19, 2010 18:16

Koppeling moet vervangen worden - zwaar koppelen verraadt het eigenlijk al - massavliegwiel hoeft niet kapot te zijn. Dit is te controleren als je trillingsvrij kunt optrekken in stationaire loop...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”