Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!

ma aug 08, 2005 00:47

We zijn vandaag gestart met de revisie van de sper-as. Alle lagers zijn gewisseld en we zijn eigenlijk weinig overdreven slijtage tegengekomen. Wel veel (erg veel) meet en denkwerk. Maar het zal goedkomen! Pignon-as zit er weer netjes in. Afstellen is tijdrovend karwij. En moet straks als alles afgemonteerd waarschijnlijk weer opnieuw. Veel geleerd en een leuke manier om de zondag door te komen maar er zijn toch een paar vragen. Zoals in de tekening te zien heb je in het spergedeelte de twee satteliet-wielen aan weerskanten. Deze wielen drukken op de zonne-wielen (4 stuks). De twee grote tandwielen hebben een grote radiale ruimte. Ze zijn ook niet gelagerd en lijken bijna los om de spiebanen van de steekas te zitten. Als het gehele sper-huis in elkaar zit kan je die tandwielen van buitenaf ruim bewegen. Klopt dit? Wat zijn de ervaringen hiermee? De ruimte die ik voel door de bovenzijde van mijn band naar binnen en buiten te bewegen komt hier vandaan. De buitenste lagers zijn goed maar de binnenste lagers zijn er dus eigenlijk niet. Het sper-huis is gelagerd maar in het huis is een ruimte aanwezig op de tandwielen. Klopt dit of moet dit er uit te krijgen zijn?

In het sper-huis hebben we de frictieplaatjes ook gewisseld. Daarvan is eigenlijk weinig slijtage te zien of te meten. Stel dat je 2 plaatjes aan elke kant wil plaatsen?!? Wordt het dan van binnenaf gezien; frictieplaatje, plaat met 4 nokken, frictieplaatje, plaat met 4 nokken? Het buitenste frictieplaatje grijpt dan al met moeite nog aan op de spiebanen van het satteliettandwiel. Tweede nadeel is dat er dan een frictieplaatje rechtstreeks op de behuizing met de 4 nokken aangrijpt wat normaal niet het geval is. Wie weet meer??

En dan de laatste vraag. Als eerste en laatste in de rij met onderdelen zien we een ring. Dus nog buiten de dubbele 4-nok-platen (…..). Die ring is voorzien van een lipje waardoor deze aan de buitenkant vastgrijpt aan de behuizing. Aan de binnenkant is de ring geprofileerd waardoor deze ook een bepaalde frictie lijkt op te wekken. De sattelietwielen lopen hier tegen aan als deze naar buiten worden gedrukt. Wat is de functie van deze ringen???
En om de speling van de sattelietwielen af te halen is het voldoende om ze aan te drukken naar buiten toe. Is het dan dus een optie om een shim te plaatsen aan weerskanten onder de geprofileerde ring??? Of gebeurt er dan juist iets heel verkeerds.

We horen het graag! Alvast dank…….

Afbeelding

Dank aan Giuliaweb voor het plaatje en de parts...
Dirk - Giulia2000TS

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!

ma aug 08, 2005 06:14

Die ring met lip is een glijlagertje waartegen jouw satalietwielen aan lopen deze zijn meestal versleten en je kan de orginele dikte soms nog zien, er is dan een randje blijven staan, die eerst vervangen dan weer kijken naar je speling. Er is verschil in dikte van je vulplaatjes en ook van de sperplaatjes. De verdeling heb je goed zo.Het hele gebeuren moet met een beetje voorspanning in het huis passen nadat het dicht is kan je de speling meten. daar is al eens een topic over geweest even zoekn dus hier of op het oude forum.

AG

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!

ma aug 08, 2005 20:15

Ik kan geen oud topic vinden. Wie weet er meer. Diktematen van de glijlagers. Toleranties van de speling...
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!

wo aug 10, 2005 09:00

Mbt het spergedeelte :
Na wat zoeken heb ik oude topics gevonden waar een speling van 0,02mm genoemd wordt en een voorspanning van 30nm om 1 zijde te draaien terwijl de andere stilstaat. 30nm staat voor 47% (?) sper en op een andere site ben ik 1,5 kgm tegen gekomen wat zou staan voor 25% sper..... De diffs van alfa schijnen van ZF afkomstig te zijn dus ik ga daar nog even verder zoeken. Hoe is de voorspanning het beste te meten als je alleen het sperhuis zelf in handen hebt?
Zijn deze gegevens overigens universeel want ik denk dat de betreffende dicussies over GTV/75 ging...
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!

wo aug 10, 2005 15:25

:mrgreen:

De discussie ging over 75's en om de verwarring groter te maken kwam die spec oorspronkelijk uit een service manual van een montreal!
De ZF sperren zijn voor alle alfa's hetzelfde qua principe... frictie platen zijn hetzelfde.

Hoe te meten van een losse sper: Je hebt twee afgeslepen\aangepaste assen nodig die normaal in je sper gaan. Een klem je in de bankschroef en op een plaats je je momentsleutel. En meten na natte (gesmeerde frictieplaten) montage.

Dus wie heeft nog twee assen liggen om er een setje speciaal gereedschap van te maken....
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!

wo aug 10, 2005 16:58

:biggrin: Jaja, gevraagd 2 stuks 2-liter steekassen om door middel te slijpen. Uiteraard voor weinig....... :wink: Dank voor je reactie... Mag je de glijlagers ook uitvullen met shims onder de glijlagers? Denk van niet ?!?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1312
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!

wo aug 10, 2005 17:10

Je moet zelfs uitvullen, anders ga je nooit de ge-spec-te voorspanning krijgen of je moet wel heel erg veel geluk hebben. Alleen waar vindt je de goede shims, harde shims!

Heb er ooit aan gedacht om er shims voor te laten maken, En was nogal kostbaar om meteen een hele set in voorraad te leggen. Terwijl ik nog niet aan de sper ben begonnen te hobby'en.

Dus bij deze gezocht: 4 steekassen voor weinig :lol:
Laatst gewijzigd door Maurizio op zo feb 12, 2006 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Sper-as revisie. Deel 2. Wederom HULP!!!

do aug 11, 2005 08:01

Toch niet, je kan de voorspanning ook meten over de pignon-as met 1 kant geblokkeerd. Je meet dan de werkelijke situatie maar er komt dan wel een andere waarde uit. De voorspanning van de pignon-as zelf is bekend (en afgesteld) en dus kan je de rest wel benaderen. Uiteraard meet je dan ook de weerstand op de tandwielen van pignon naar kroonwiel maar ook dat is te meten en geeft een verwaarloosbare extra weerstand.

Dacht dat het uitvullen van de glijlagers alleen mocht met dikkere glijlagers. Er zit tenslotte een nok in die de glijlagers tegen houdt. Als je gaat uitvullen met shims dan wordt dit lastig. Denk dat we wel met shims zullen moeten werken als de onderdelen er niet zijn in de gewenste dikte.
Dirk - Giulia2000TS

Terug naar “Algemene Technische vragen”