Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Elektrische aansluitingen

zo okt 24, 2010 22:33

Ik ben bezig met het electrisch aansluiten van mijn v6 (AR16412v) en kom er niet meer uit. Ik heb verschillende kabelbundels die tot nog toe allemaal eindigen in een aantal stekkers.

De stekker die in de Motronic gaat is logisch. Ik heb echter nog veel loze stekkers:

Een grote ronde stekker met veel pinnen. Waar hoort deze aan te zitten?
Twee kabels met kabelogen die (naar ik aanneem) op de startmotor moeten. Allebei zwart (?) Kan ik zonder alles op de accu aangesloten te hebben zien wat de plus en wat de min is?

Verder heb ik nog meerdere kleine stekkertjes waarvan ik de oorsprong niet weet. Ik zal van de week proberen wat foto's te maken zodat het wat duidelijker is welke aansluitingen ik mis.

Is er misschien iemand in de regio Bergen Op Zoom die hier veel verstand van heeft? Loon in bier en koffie. :lol:

groeten,

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Elektrische aansluitingen

zo okt 24, 2010 22:54

plaatjes willen we zien! Welke kabelboom gaat het over? Die van je Motronic? Welke versie Motronic precies? Zwarte draden met ogen zijn meestal massadraden, zeker aan de motronic-kabelboom. Ze zitten over het algemeen ergens aan de cylinderkoppen vast.

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: Elektrische aansluitingen

ma okt 25, 2010 07:33

Schemaatje erbij zoeken, en dan het liefst eentje die ook de draadkleuren aangeeft.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

ma okt 25, 2010 19:04

Motronic 4.1

- computerstekker-> grootste stekker, past alleen op computer.
- stekker voor luchtweger-> 5/6 polige stekker, past alleen op luchtweger.
- BDP sensor-> 3 polige stekker met afgeschermde kabel(hard en stug), komt op bdpsensor( distri.zijde motor bij krukaspoelie).
-injectoren-> 6x 2 polige stekker voor de injectoren.
-temperatuursensor-> 2 polige stekker, zit op de tempsensor in het thermostaathuis. De bdpsensor/tempsensor en injector draden zitten in hetzelfde stuk kabelboom.
- Gaspedaalpositiesensor-> 3 polige stekker, komt op sensor bij de gasklep.
- Stationairregelklep-> 2 polige stekker, komt op stationair-regelklep. Zit bij de gaspedaalpositiesensor in de buurt.
- actief-koolstoffilter-> 2 polig stekkertje, niet belangrijk ( motor loopt ook zonder) komt op het koolstoffilterregelklepje.
- lambdasensor-> 2 stekkers, 2 polig en 1 polig. zitten bij elkaar. Niet perse nodig ( emissieblokjes verhaal).

Dat zijn alle sensoren e.d. van het blok.

Verder krijg je nog een dikke witte draad voor de bobine ( - kant).

Je houdt ook nog een grotere multistekker over waar de motorkabelboom vast zit aan de autokabelboom normaal gesproken. Hier zit een geschakelde + in vanaf het contact, de draad voor de brandstofpomp-aansturing, de toerenteller en wat airco draden. ook zit er bij de computer in de buurt nog wat aan stekkers maar dat is tbv uitlezen.

Alle stekkers op de motorsensoren, de geschakelde + en de draad van de brandstofpomp aansluiten en hij loopt.... :wink:

Dit gaat alleen over de motorkabelboom overigens! de kabelboom met de dynamo en startmotor en de oliedruksensor en tempsensor e.d. is helemaal los hiervan... Die draden kun je gewoon van de Matra gebruiken. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

Re: RE: Elektrische aansluitingen

ma okt 25, 2010 22:58

Motronic 4.1

- computerstekker-> grootste stekker, past alleen op computer.

*-* Deze had ik al door ;)

- stekker voor luchtweger-> 5/6 polige stekker, past alleen op luchtweger.

*-* Zal ik uitzoeken. Luchtweger licht momenteel uit elkaar. (alles moet aan het poedercoaten geloven) maar deze zal makkelijk te vinden zijn

- BDP sensor-> 3 polige stekker met afgeschermde kabel(hard en stug), komt op bdpsensor( distri.zijde motor bij krukaspoelie).
-injectoren-> 6x 2 polige stekker voor de injectoren.

*-* Injectoren zijn reeds aangesloten. Was overigens niet makkelijk om het zo te doen dat de kabels niet te zien zijn.

-temperatuursensor-> 2 polige stekker, zit op de tempsensor in het thermostaathuis. De bdpsensor/tempsensor en injector draden zitten in hetzelfde stuk kabelboom.

*-* Ligt klaar om aangesloten te worden

- Gaspedaalpositiesensor-> 3 polige stekker, komt op sensor bij de gasklep.

*-* Aangesloten

- Stationairregelklep-> 2 polige stekker, komt op stationair-regelklep. Zit bij de gaspedaalpositiesensor in de buurt.
- actief-koolstoffilter-> 2 polig stekkertje, niet belangrijk ( motor loopt ook zonder) komt op het koolstoffilterregelklepje.
- lambdasensor-> 2 stekkers, 2 polig en 1 polig. zitten bij elkaar. Niet perse nodig ( emissieblokjes verhaal).

*-* Zal niet nodig zijn gezien de leeftijd van de wagen.

Dat zijn alle sensoren e.d. van het blok.

Verder krijg je nog een dikke witte draad voor de bobine ( - kant).

*-* Ik heb hier nog enkel een "kap" die erop past. Ook nog geen witte draad gezien?

Je houdt ook nog een grotere multistekker over waar de motorkabelboom vast zit aan de autokabelboom normaal gesproken. Hier zit een geschakelde + in vanaf het contact, de draad voor de brandstofpomp-aansturing, de toerenteller en wat airco draden. ook zit er bij de computer in de buurt nog wat aan stekkers maar dat is tbv uitlezen.

Alle stekkers op de motorsensoren, de geschakelde + en de draad van de brandstofpomp aansluiten en hij loopt.... :wink:

Dit gaat alleen over de motorkabelboom overigens! de kabelboom met de dynamo en startmotor en de oliedruksensor en tempsensor e.d. is helemaal los hiervan... Die draden kun je gewoon van de Matra gebruiken. :wink:
Ik denk dat ik dus een aantal kabels gewoon weg kan laten zoals ik het nu begrijp. Uitleeskabels, kabels voor airco etc heb ik allemaal niet nodig.

Wat er tot nog toe niet is aangesloten zit in drie verschillende strengen. Dan heb ik ook nog een meerpolige stekker, waarschijnlijk de stekker die aangesloten hoort te zitten op de kabelboom van de 164.

Afbeelding

Voor de Motronic-stekker zitten nog een relais, een doorgelustte stekker en een loze stekker. Waar dienen deze voor? Is de doorlussing normaal of hoort hier wat op aangesloten te worden?

Afbeelding

Een streng met een aantal enkelpolige stekkers. Ook een rode plus-draad zit hier op. geen idee waar deze thuis horen.

Afbeelding

Deze streng heeft een aantal stekkers die ik nog niet geplaatst krijg en een ronde stekkerverbinding.

Afbeelding

Waarschijnlijk de meerpolige stekker die op de 164 kabelboom past. Heeft iemand hier misschien een tegendeel van en een aansluitschema? Dan kan ik de Matra kabels hier op aansluiten en de stekker in takt laten.

Ik ben al weer een stuk verder, maar dit deel van het project is niet echt mijn hobby! Wat een uitzoekwerk en hoewel ik uit de meeste bedradingsschema's wel uitkom blijft het vervelend dat je op de schema's niet goed kan zien waar de stekkers op het blok horen en hoe ze eruit zien etc.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Elektrische aansluitingen

ma okt 25, 2010 23:29

Ik denk dat ik dus een aantal kabels gewoon weg kan laten zoals ik het nu begrijp. Uitleeskabels, kabels voor airco etc heb ik allemaal niet nodig.

Wat er tot nog toe niet is aangesloten zit in drie verschillende strengen. Dan heb ik ook nog een meerpolige stekker, waarschijnlijk de stekker die aangesloten hoort te zitten op de kabelboom van de 164.

Afbeelding

Voor de Motronic-stekker zitten nog een relais, een doorgelustte stekker en een loze stekker. Waar dienen deze voor? Is de doorlussing normaal of hoort hier wat op aangesloten te worden?
hier hoef je niks aan te doen. uitleesstekker ene missierelais. relais verwijderen en je hebt geen lambdasensor meer nodig.. :wink: doorlussing is normaal.
Afbeelding

Een streng met een aantal enkelpolige stekkers. Ook een rode plus-draad zit hier op. geen idee waar deze thuis horen.
zou zomaar van de startmotor/dynamo kunnen zijn.
Afbeelding

Deze streng heeft een aantal stekkers die ik nog niet geplaatst krijg en een ronde stekkerverbinding.

Afbeelding

Waarschijnlijk de meerpolige stekker die op de 164 kabelboom past. Heeft iemand hier misschien een tegendeel van en een aansluitschema? Dan kan ik de Matra kabels hier op aansluiten en de stekker in takt laten. gewoon de draden van de Matra gebruiken is veel makkelijker in mijn ogen. Alleen de motronickabelboom gebruiken van de 164 en alle sensoren en de startmotor e.d. gewoon via de Matra kabelboom laten lopen.

Ik ben al weer een stuk verder, maar dit deel van het project is niet echt mijn hobby! Wat een uitzoekwerk en hoewel ik uit de meeste bedradingsschema's wel uitkom blijft het vervelend dat je op de schema's niet goed kan zien waar de stekkers op het blok horen en hoe ze eruit zien etc.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

ma okt 25, 2010 23:33

Helaas moet ik anderhalf uur rijden naar Bergen op Zoom, anders had ik wel even kunnen/willen helpen. Komt me alleen erg slecht uit nu, kost me gewoon teveel tijd om even te doen. :(
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Elektrische aansluitingen

di okt 26, 2010 08:26

Het is een ML4.1 dus. Als je op M4.1 gaat zoeken krijg je een andere computer met andere aansluitingen. De stekker met het dopje er op (naast het emissieblokje) is om je computer uit te kunnen lezen. Deze zou ik wel ergens plaatsen waar je er nog ongeveer bij kan. Je kan dan met een laptop en een kabel van een paar tientjes storingen uitlezen. Ik zou de klep voor het koolstoffilter wel voorzien van een belasting, zodat je geen foutcodes in je ECU krijgt. Dat klinkt overbodig, maar deze foutcode gaat in de weg zitten om andere foutcode(s) op te kunnen slaan, wat diagnose weer wat moelijker maakt als er iets niet goed is.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

di okt 26, 2010 20:09

Wat moet er allemaal fout gaan bij een 4.1? :? Zit nauwelijks iets op dat je met gewoon nadenken en/of meten niet op kunt lossen. :wink:

Je kunt de codes ook 'knipperen', heb je geen dure kabel en laptop voor nodig. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
matramurena
Full Member
Full Member
Berichten: 439
Lid geworden op: zo sep 04, 2005 23:44
Locatie: Mæbø Justøy, Noorwegen

RE: Elektrische aansluitingen

di okt 26, 2010 23:02

Ik heb weer een aantal stekkers aan kunnen sluiten. Voordeel is dat je aan de lengte van de draden dan een beter beeld krijgt van welke andere stekkers waar horen te zitten! :)

Ik heb nu een tweepolige stekker en een enkelpolige stekker over die in de buurt van het uitlaatspruitstuk zitten. Mijn idee is dat dit dan de kabels voor de lamba-sonde moeten zijn. Klopt dit? (deze heb ik dus niet nodig)

Afbeelding

Verder heb ik aan een van de uiteinden van de kabelboom nu een rode plus en een meerpolige ronde stekker over. Waar zouden deze op horen?

Afbeelding

Het meeste heb ik nu denk ik aangesloten, maar er blijven veel stekkertjes over. Misschien van randapperatuur die ik niet heb en dus gewoon weg geknipt kunnen, maar dat weet ik nog niet zeker.

@giuliettaevo: Mocht je toch de tijd vinden: de broodjes zijn gesmeerd en de trappisten staan koud
8) In ieder geval al bedankt voor de tips want ik ben nu al een heel eind.
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Elektrische aansluitingen

di okt 26, 2010 23:30

bovenste foto is idd lambda sonde
de ronde stekker weet ik niet (waarschijnlijk 164 kabelboom)
de rode zal een geschakelde plus zijn.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Elektrische aansluitingen

di okt 26, 2010 23:38

Ik heb weer een aantal stekkers aan kunnen sluiten. Voordeel is dat je aan de lengte van de draden dan een beter beeld krijgt van welke andere stekkers waar horen te zitten! :)

Ik heb nu een tweepolige stekker en een enkelpolige stekker over die in de buurt van het uitlaatspruitstuk zitten. Mijn idee is dat dit dan de kabels voor de lamba-sonde moeten zijn. Klopt dit? (deze heb ik dus niet nodig) lambdasonde 100%...

Afbeelding

Verder heb ik aan een van de uiteinden van de kabelboom nu een rode plus en een meerpolige ronde stekker over. Waar zouden deze op horen? helaas geen idee, startmotor/dynamo? even doormeten op welke stekkers die draden uitkomen en je weet het. :wink:

Afbeelding

Het meeste heb ik nu denk ik aangesloten, maar er blijven veel stekkertjes over. Misschien van randapperatuur die ik niet heb en dus gewoon weg geknipt kunnen, maar dat weet ik nog niet zeker.

@giuliettaevo: Mocht je toch de tijd vinden: de broodjes zijn gesmeerd en de trappisten staan koud :lol: helaas heb ik erg weinig tijd, in ieder geval de eerste twee weken niet.... :(
8) In ieder geval al bedankt voor de tips want ik ben nu al een heel eind. Nog even doorbijten en je bent er.. nu je de meeste stekkers hebt gevonden moet je de overige eigelijk gewoon doormeten, dus de pinnen in de multistekker nameten tot je weet op welke sensor oid ze uitkomen.
Sensoren e.d. die buiten de motorkabelboom aangesloten zitten:
- koelvloeistof temperatuur, in thermostaathuis.
- Oliedruk sensor tbv oliedruklampje. achter op/onder de rechtercilinder kop als ik het me goed herinner. vrij kleine sensor met schuifstekkertje.
- oliedruksensor tbv oliedrukmeter. achter op motorblok tussen de cilinderbanken. soort vaatje, vrij grote sensor.
- olieniveausensor. aan linkerkant van motorblok bij de oliepeilstokaansluiting.
- Dynamo/ acculampje. Op de dynamo zitten in ieder geval twee draden, een hele dikke + die rechtstreeks naar de + van de auto gaat ( accu, startmotor oid) en een dunne draad naar het acculampje van het dashboard.
- Startmotor. De startmotor heeft hetzelfde als de dynamo, minimaal twee draden waaronder de dikke + kabel en een dunne draad om de startmotor mee aan te sturen.
- De airco bedrading zit volgens mij alleen in de Motronic kabelboom.

Succes.. :wink:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6972
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: Elektrische aansluitingen

di okt 26, 2010 23:39

Ik moet sneller leren typen zie ik... :lol: Er zijn meer mensen die het weten schijnbaar. :D
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Elektrische aansluitingen

di okt 26, 2010 23:44

Ik moet sneller leren typen zie ik... :lol: Er zijn meer mensen die het weten schijnbaar. :D
van jou geleerd :lol:

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Elektrische aansluitingen

wo okt 27, 2010 10:03

Volgens mij is die witte (lees geel verkleurd) met groene draad van een ABS-sensor.
Ben je ergens op een ander gedeelte van de kabelboom zo'n zelfde tegen gekomen?
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Terug naar “Algemene Technische vragen”