ikke
Advanced Member
Advanced Member

welke manier van stroom meten?

ma aug 08, 2005 19:00

Ik wilde wel eens een werkende autoradio in gaan zetten in mijn gtv, en na het verwijderen van mijn kapotte radio kwam ik een wirwar van draden tegen :shock: .

Lijkte een beetje op een hobbyklusje, dus vanuit de kleuren wil ik niet werken, kan ik met een gewone stroommetende schroevendraaier(hoe heet ie nou ook al weer) meten waar de + zit?, en waar moet ik zoal op opletten?.

De radio past toch eigenlijk niet echt, er zit een te groot uitgebombardeerd gat :evil: , waar de radio zou moeten zitten, maar als ik de radio niet goed aansluit kon dit wel eens een uitgebrand gat worden :cry: Moet ik eigenslijk nog eens iets voor verzinnen, voor dat te veel gat ruimte.

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: welke manier van stroom meten?

ma aug 08, 2005 20:16

Er zijn voor Alfettas en dus GTV's speciale raampjes om een radio in te bouwen in dat enorme gat.
Verder stroom hoef je niet te meten maar spanning. En dan niet met zon suf schroevendraaier ding maar met een Multimater. Te koop voor nog geen 10,- bij elke bouwmarkt. Neem een digitale dat is wel zo eenvoudig.
Dan ga je met de meter op het Gelijkspannings bereik van zon 20V meten aan de draadjes.
Waarschijnlijk heb je een vaste +12V en een contactgeschakelde +12V.
Je zoekt deze draden dus tov van een aarde/GND (ook de carrosserie van de auto) waarschijnlijk kleur zwart?
Voor de speakers kun je het best nieuwe dikkere draden trekken maar anders zoek je naar kleur paartjes. Bv. draadje Groen hoort bij Groen Zwart.

ikke
Advanced Member
Advanced Member

RE: welke manier van stroom meten?

ma aug 08, 2005 22:11

Heej thanx Kai :wink:
Ik had al zo'n vermoeden dat ik toch echt met een Multimeter moest gaan meten, er blijkt er hier ergens eentje te liggen, maar ik krijg m maar niet gevonden, en zo'n knake schroevedraaiertje had ik wel nog genoeg. Dat wordt morgen dan toch maar ff een nieuwe halen.
Alle draadjes zijn trouwens soort van zwart, dus elke had de aarde kunnen zijn, maar tje, je weet wat ze zeggen, METEN IS WETEN :blue_lol:

Dat gat is trouwens niet orgineel, lijkt op decoupeerzaag sporen, ik aan dat die speciale raampjes hier ook niet meer aan kunnen helpen :?

Terug naar “Algemene Technische vragen”