Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

Lagers eruit gelopen Alfa33

zo okt 31, 2010 09:49

Het is dan toch gebeurd bij een Alfa 33 1.7 8v, bij 302000 km zijn de lagers eruit gelopen.

Plots een hoop getik daarvoor olie lampje af en toe opgelicht.

Auto langs de weg gezet en de rest van het af te leggen traject laten slepen door een Skoda.

De volgende dag de olie afgetapt en ontdekt dat er resten van de lager schalen waren terug te vinden, in het laatste restje in de Carterpan.

Ook geprobeerd de middelste krukas lager schaal te demonteren om die eerst maar eens te bekijken, Alleen zitten die dingen erg vast aan de rest van het motor huis. Alle bouten verwijderd en ik kan hem met een houten hamertje heen en weer tikken, maar echt eruit trekken gaat niet lukken door de klemmende werking. Nu heb ik het met een koevoet al wat naar beneden kunnen krijgen, maar dit is niet echt alles.

Heeft iemand hiervoor misschien betere idee?

Alvast bedankt, m.v.g. Rogier

rally33
Newbie
Newbie
Berichten: 41
Lid geworden op: di sep 08, 2009 05:47
Locatie: Bleiswijk

RE: Lagers eruit gelopen Alfa33

di nov 02, 2010 01:31

Misschien is het waarschijnlijker dat het de drijfstanglagers zijn ipv krukaslagers.

Gebruikersavatar
Alfa33_1.7
Full Member
Full Member
Berichten: 362
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 11:36

RE: Lagers eruit gelopen Alfa33

di nov 02, 2010 08:51

Oke, dan zou ik in dat geval de krukas zelfs kunnen laten zitten en proberen de drijfstang lagers uit te wisselen.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Lagers eruit gelopen Alfa33

di nov 02, 2010 08:55

Als je resten van de lagerschalen in de afgetapte olie vind, dan denk ik niet dat je krukas er ongeschonden vanaf is gekomen.
Om het zeker te weten zul je toch eerst de drijfstanglagers los moeten halen om te kijken hoe erg de schade aan de lagers en aan de krukas is. Als de krukas niet is ingesleten is het mogelijk dat je met een nieuw setje drijfstanglagers volstaat.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: Lagers eruit gelopen Alfa33

di nov 02, 2010 10:37

:wink:
Nou die krukas is overleden want als de stukken schaal al in de pan liggen is de krukas dermate beschadigd dat "oppoetsen" van de tap te laat is. Pak de micrometer er maar bij..
het lampje van de olie had jou al gewaarschuwd.

Blokje zoeken lijkt mij de snelste manier om rap op de weg te komen - kun je daar preventief de lagerschaaltjes alvast doen :wink:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Lagers eruit gelopen Alfa33

di nov 02, 2010 10:48

:wink:
Nou die krukas is overleden want als de stukken schaal al in de pan liggen is de krukas dermate beschadigd dat "oppoetsen" van de tap te laat is. Pak de micrometer er maar bij..
het lampje van de olie had jou al gewaarschuwd.

Blokje zoeken lijkt mij de snelste manier om rap op de weg te komen - kun je daar preventief de lagerschaaltjes alvast doen :wink:
Je weet t pas zeker als je t ziet :wink:
Ik denk overigens wel dat je gelijk hebt Tom :thumbs:

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Lagers eruit gelopen Alfa33

di nov 02, 2010 17:07

ik heb nog wel een blok liggen 8) doe gerust een pb'tje bij interesse
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

Re: RE: Lagers eruit gelopen Alfa33

wo nov 03, 2010 09:10

Je weet t pas zeker als je t ziet :wink:
Inderdaad! :wink: En die heb ik vaak gezien, vandaar mijn reactie.
Schalen in de pan - toedeloe astappen, helemaal bij boxerblokken (en ts16v's)! Steek dan je aandacht maar in een andere motor (want het is een 33 met 3 ton aan km's) dan ben je sneller rijdende.
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Terug naar “Algemene Technische vragen”