Pagina 1 van 1
Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: di nov 02, 2010 00:06
door alfa6
Hallo,
Mijn Alfetta 2.0 uit 1981 heeft speling op de distributie: als ik de krukas heen weer beweeg zie ik wel de primaire ketting bewegen, maar niet de secundaire(nokkenas)ketting, ik schat het op minder dan 0.5 graad speling, maar toch best wel veel denk ik.
Het is al lang geleden dat ik een 4 cilinder nord heb gehad, laat staan uit elkaar heb gehaald en kan me niet meer precies voor de geest halen hoe dat eruit zag.
Wie kan mij vertellen waar de speling zit en hoeveel werk het is om het te verhelpen?
Chris
RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: di nov 02, 2010 07:36
door indy
Een Nord heeft een veerspanner vlak onder de cil kop. aan de inlaat kant.
Als je de klepdeksel loshaalt zie je hem zitten.
Om hem te spannen moet de bout aan de voorkant een stukje los. (niet te ver! ) en dan een stukje terug drukken. Als je vervolgens de spanner loslaat spant hij zichzelf.
Wel de bout weer vastdraaien
Evt aanvullingen zullen wel volgen.
RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: di nov 02, 2010 07:42
door @lfa@lgra
Als het daarna nog niet goed is kun je proberen de motor na het loszitten van de bout ietsje rechtsom te draaien. Daarna nog niet optimaal verwijder dan de klepdeksel en duw de spanrol met een schroevendraaier of een anderen redelijk hefboom even stevig tegen de ketting aan. Daarna loslaten en de bout weer vastzetten. Als de ketting goedstaat is de ketting ad bovenzijde, dus tussen de 2 nokkenaswielen slechts enkele mm's op en neer te drukken.
RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: di nov 02, 2010 08:38
door A-Repair
Gevalletje lezen dit jongens. Chris heeft het over de primaire ketting, de onderste dus. Deze kun je niet stellen. Na verloop van tijd komt hier wat speling op. Zowel de ketting als de kettingwielen slijten. Als je de onderste ketting geen lawaai hoort maken, lekker zo laten zitten. Ketting en kettingwielen kun je niet vernieuwen zonder het voordeksel eraf te halen. De bovenste ketting is wel te spannen dmv de veerbelaste spanner. Niet te strak zetten, je hoeft er geen gitaarsnaar van te maken. Groeten, Arie
Re: RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: di nov 02, 2010 09:42
door roel
Gevalletje lezen dit jongens. Chris heeft het over de primaire ketting, de onderste dus. Deze kun je niet stellen. Na verloop van tijd komt hier wat speling op. Zowel de ketting als de kettingwielen slijten. Als je de onderste ketting geen lawaai hoort maken, lekker zo laten zitten. Ketting en kettingwielen kun je niet vernieuwen zonder het voordeksel eraf te halen. De bovenste ketting is wel te spannen dmv de veerbelaste spanner. Niet te strak zetten, je hoeft er geen gitaarsnaar van te maken. Groeten, Arie
Euhhh, ik zie toch echt een probleem met de secundaire ketting.....
als ik de krukas heen weer beweeg zie ik wel de primaire ketting bewegen, maar niet de secundaire(nokkenas)ketting
RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: di nov 02, 2010 12:26
door alfa6
Misschien ook gevalletje beter schrijven.
Ik heb het niet over een te slappe ketting, ik heb het over speling, alsof er een spie versleten is. Ik zie namelijk ook het tandwiel (onderste van de secundaire ketting) niet bewegen.
Ik vermoedde al dat het voorste deksel eraf moet, en dat gaat zeker het makkelijkste als de motor eruit is ... en als ik dan al zo ver ben, beter de hele boel vervangen ... dat zal wel weer een kostelijke zaak worden ben ik bang.
Moet de kop er eigenlijk af om het deksel te kunnen verwijderen?
Chris
RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: di nov 02, 2010 12:37
door A-Repair
Chris, als je aan de poelie draait, zie je dan het onderste kettingwiel meedraaien ? Die op de krukas zit dus. Die zit er met een spie op. Als de krukaspoelie vastzit kan deze spie eigenlijk niet uitslaan. De poelie sluit dit kettingwiel axiaal op. Vaak is de onderste ketting versleten samen met de kettingwielen. Hoeft geen probleem te zijn als de boel nu stil is, als er dus geen geratel van de ketting hoorbaar is. Groeten, Arie
RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: zo nov 07, 2010 15:47
door alfa6
Aha,
Dan ga ik toch nog eens beter kijken of er inderdaad op het onderste kettingwiel speling zit.
Als er op de primaire ketting speling zit, dan kan het dus zo zijn dat de secundaire even niet beweegt bij verdraaien van de krukas.
Zou vervangen kunnen met ingebouwde motor, of krijg je de krukaspoelie er dan niet af?
Chris
Re: RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: zo nov 07, 2010 17:52
door @lfa@lgra
Aha,
Dan ga ik toch nog eens beter kijken of er inderdaad op het onderste kettingwiel speling zit.
Als er op de primaire ketting speling zit, dan kan het dus zo zijn dat de secundaire even niet beweegt bij verdraaien van de krukas.
Zou vervangen kunnen met ingebouwde motor, of krijg je de krukaspoelie er dan niet af?
Chris
Ik zou me er niet te druk om maken. Het kan wel mbij ingebouwde motor en zelfs de kop kan blijven zitten. Het vraagt wel een precieze montage en het gebruik van een "a1" vloeibare pakking. ( Bv Easygasket van Innotec.)
Je kunt de ketting ook losmaken van de kettiungwielen zonder slijpwerk. Dit geldt ook voor de montage van de ketting op de kettingwielen. Kwestie van draaien en inelkaar schuiven.
Ik vermoed dat alleen de ketting ietsje gerekt is dan krijg je precies het verschijnsel waar jij hierover spreekt. Op zich maakt dat niet uit want bij lopende motor blijft de speling keurig aan 1 zijde.
RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: zo nov 07, 2010 19:48
door WhizzMan
Die halve graad is maar een kant op he, want die hele distributie staat altijd aan dezelfde kant op spanning. Zolang je nokkenassen goed op tijd staan ten opzichte van de krukas, is er volgens mij niets aan de hand. Je zou dus eventueel je nokkenas-timing kunnen nakijken, want die kan wel iets verlopen zijn doordat de ketting wat langer is geworden.
Re: RE: Speling distributie 2.0 nord
Geplaatst: ma nov 08, 2010 00:04
door alfa6
Die halve graad is maar een kant op he, want die hele distributie staat altijd aan dezelfde kant op spanning. Zolang je nokkenassen goed op tijd staan ten opzichte van de krukas, is er volgens mij niets aan de hand. Je zou dus eventueel je nokkenas-timing kunnen nakijken, want die kan wel iets verlopen zijn doordat de ketting wat langer is geworden.
Ik heb inderdaad m'n uitlaatnokkenas bijgesteld, de merkjes lagen minder dan 0.1 mm van elkaar maar nu staan ze precies goed en is de auto een andere auto geworden. Dat zo weinig zo veel verschil kan maken zeg. Op mijn V6'en heb ik wel eens een versprongen tandje gehad, maar dat maakte niet zo dramatisch verschil in vermogen en koppel. (wel geluid, de alfa6 klonk toen echt als een boot, paste wel eigenllijk
)
Chris