AlfaMarcel
Newbie
Newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: wo nov 03, 2010 16:52

Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-stand.

do nov 04, 2010 16:18

Goeiedag allemaal,

ik heb een 2.0 TS 156 SW met Selespeed uit 2000 met 186000km op de teller. Vorig jaar november gekocht met al haar onderhoudshistorie erbij. tot zo'n 2 maanden geen enkel probleem gehad maar nu begint ze kuren te vertonen bij het (handmatig) schakelen van 4 naar 5, dan springt de Selespeed namelijk in z'n N-stand (met als gevolg dat de motor veel toeren maakt). als ik dan met de pook naar voren schakel, schakelt ie door naar 5. Als ik een keer een sprintje wil trekken bij de stoplicht en van 1 naar 2 wil schakelen, springt ie ook wel eens in z'n N-stand. als ik dan met de pook naar voren schakel, springt ie niet in z'n 2 maar ook in 5. ik ben er wel achter gekomen dat het alleen boven de 5000 toeren gebeurt en het gebeurt niet wanneer ik even het gas loslaat tijdens het schakelen. maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van een Selespeed. in de City-stand gebeurt het ook niet. 

ik ben naar de Alfa-dealer in Bergen op Zoom en Etten-Leur gegaan om de Selespeed uit te laten lezen maar bij beide dealers was er 1 onderdeel wat niet uitgelezen kon worden. het lijkt er op dat de auto 1 onderdeel blokkeert, kreeg ik als antwoord. de metingen die wel gedaan konden worden waren allemaal positief, pomp, olie enz. is ook allemaal nagekeken.

gezien de hoge kilometerstand zou je kunnen zeggen dat de Selespeed vervangen moet worden maar als het daaraan zou liggen, zou het schakelen tussen andere versnellingen ook problemen opleveren, toch?? 

heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

met vriendelijke groet,

Marcel Spaan

oja, de auto komt oorspronkelijk van Nieuwkoop in Den Bosch, zou het raadzaam om daarnaartoe te gaan?

Gebruikersavatar
Examiner
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: zo mei 23, 2010 13:01
Locatie: provincie Groningen

RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-st

do nov 04, 2010 19:24

Wat gaf de testkast aan toen het onderdeel niet uitgelezen kon worden?
Ik werk met de "Examiner" en met de "Examiner Smart" om Alfa problemen op te lossen

In bezit:

Alfa Romeo 146 1.6 TS 1998
Alfa Romeo 2000 Spider 1984

Terug naar “Algemene Technische vragen”