Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

Slechte remmen - Een update

di aug 09, 2005 11:51

Hallo allemaal,

Na een rem/schokdempertest in een alfa garage blijkt de remmerij aan de verkeerde zijde van de kritieke kant te zijn; voor 60%remkracht en achter 15%(!!). Safety first, tijd voor actie dus :!: Ik heb een tweetal vragen:

1) Ik heb de remleidingen achter ontlucht via de procedure van de vraagbaak. Moet ik de hoofdremcylinder en rembekrachtiger ook nog apart ontluchten? Hoe groot mogen de belletjes zijn die eventueel in leidingen zitten? De belletjes in de (achter)remleidingen waren echt super-super-klein.

2) Ik wil uitvinden of de remmen achter ueberhaupt aan de minimale normen voldoen,zo niet dan wordt datuiteraard vervangen door goed spul. De 8" of 9"-maat, is dat de lengte van de rembekrachtiger?(de diameter zal het niet zijn :wink:) Hoe kan ik de remvoeringdikte, ovaliteit en concentriciteit nauwkeurig meten,schuifmaat? Hoe belangrijk zijn de laatste twee echt? Moet je echt de hele trommel van de wielnaaf halen,of is er makkelikere manier? Als ik dan de trommel weer monteer, moet ik dan de axiale speling van het wiellager controleren, of moet dan alleen als je het wiellager vervangen hebt?

Excuus voor het vagenvuur, ciao

Steven
Laatst gewijzigd door Steven 33 op wo aug 31, 2005 19:58, 3 keer totaal gewijzigd.

Luc33
Guru
Guru

RE: Slechte remmen, wat nu?

di aug 09, 2005 12:30

Tja, Wat kan ik zeggen?

Heb je voor ook ontlucht? En misschien is het verstandig om de remolie te verversen ipv alleen ontluchten.

Verder kan je de werking van de remcylinders testen. Misschien zitten ze vast, of lek. Hiervoor moet je de trommel wel demonteren inderdaad. Je kan dan ook zien of de remvoeringen te ver versleten zijn. Als dat niet het geval is even opschuren en terug monteren.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di aug 09, 2005 13:19

He Luc,

Is die 8" of 9" de lengte van de rembekrachtiger? Dan weet ik welke controlematen uit de baak ik moet aanhouden.

Over het de(monteren) van de trommel: Als ik die weer monteer, moet ik dan het wiellager opnieuw afstellen, of moet dat alleen als je een nieuw wiellager plaatst? Heb namelijk geen meetklok in mijn bezit.... :wink:

Rees Cees

Re: RE: Slechte remmen, wat nu?

di aug 09, 2005 13:31

He Luc,

Is die 8" of 9" de lengte van de rembekrachtiger? Dan weet ik welke controlematen uit de baak ik moet aanhouden.

Over het de(monteren) van de trommel: Als ik die weer monteer, moet ik dan het wiellager opnieuw afstellen, of moet dat alleen als je een nieuw wiellager plaatst? Heb namelijk geen meetklok in mijn bezit.... :wink:
je hoeft het lager niet te vervangen maar de moer (borging) wel.
het "stellen" doe je door de nieuwe moer zovast te draaien dat de trommel net niet meer draaid. vervolgens 90 graden losdraaien en borgen. NIET met de luchttol vastzetten.

aan de rembekrachtiger doe ik normaliter niets als ik ga ontluchten.

ontluchten: eerst achter en dan de voorwielen.

Succes

Luc33
Guru
Guru

di aug 09, 2005 14:09

Die 8 of 9" is de diameter van de rembekrachtiger en dat is die goudkleurige pot onder de motorkap bij het reservoir. Deze zorgt volgens mij voor de druk. Te testen door: Rempedaal indrukken, motor starten. Als je rempedaal wegzakt is dat ding nog oke.

En inderdaad wel goed ontluchten/verversen anders ben je allemaal voor Jan met de korte achternaam bezig :lol:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 09, 2005 16:14

Ik neem aan dat je de trommel er al af gehaald hebt om te zien of er geen lekke cilinders opzitten die op de voering gelekt heeft?

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di aug 09, 2005 16:55

@Kas,

Dat heb ik nog niet gedaan. Ik wilde eerst weten hoe ik die trommel veilig kon (de)monteren en wat ik daarvoor nodig had,en dat weet ik nu :!: (Thanks Forza33 :thumbs: )

Ik ga waarschijnlijk vrijdag of zaterdag de trommels bekijken en nameten. De trommels zijn aan de buitenkant echt hard geroest, en ik houd er rekening mee dat er nieuwe moeten komen, vandaar de vraag: Is er een bewezen betrouwbaar/ betaalbaar merk remtrommels? Diezelfde vraag geldt eigenlijk voor remcylinders/ remschoenen.

steven

Luc33
Guru
Guru

di aug 09, 2005 17:13

Ik heb vandaag toevallig ook mijn 33 van nieuwe remschoenen en 1 remcylinder voorzien omdat die aan het zweten was, het lag immers toch al open. De trommels hoef je mijn inziens niet te vervangen alleen maar omdat ze roestig zijn. Het gaat om de binnenkant, dus waar de voering te trommel raakt.

Haal de boel eerst eens uit elkaar en bekijk dan eens wat er aan scheelt, voordat je alles als een blinde gaat vervangen. :lol:
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di aug 09, 2005 17:35

je hebt natuurlijk helemaal gelijk Luc :thumbs: ,maar een gewaarschuwd mens telt voor 2!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 09, 2005 18:16

je hebt natuurlijk helemaal gelijk Luc :thumbs: ,maar een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Nog een waarschuwing. Als je nog nooit aan remmen gesleuteld hebt, is het verstandig om er een kenner bij te halen die het werk voor je kan doen. Daar leer je veel van en is het wel zo safe. Remmen vereist toch enige vaardigheid. Zeker als je cilinders gaat vervangen. Goede remmen is wel het allerbelangrijkste van een auto. :D

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 09, 2005 21:45

Nog een waarschuwing. Als je nog nooit aan remmen gesleuteld hebt, is het verstandig om er een kenner bij te halen die het werk voor je kan doen. Daar leer je veel van en is het wel zo safe. Remmen vereist toch enige vaardigheid. Zeker als je cilinders gaat vervangen. Goede remmen is wel het allerbelangrijkste van een auto. :D
Het vervangen van een cilindertje is niet zo spannend, hij heeft immers al ervaring met ontluchten. :o :wink:
Maar het stellen van de schoentjes, daar moet je ervaring in opdoen. Maar ja, al doende leert men. :!:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Luc33
Guru
Guru

di aug 09, 2005 21:48

Het vervangen van een cilindertje is niet zo spannend, hij heeft immers al ervaring met ontluchten. :o :wink:
Maar het stellen van de schoentjes, daar moet je ervaring in opdoen. Maar ja, al doende leert men. :!:
Net gedaan. En samen met mijn 16v remmen aan de voorkant is het alsof ik een anker uitgooi, ben zo blij........... \:D/

( maargoed dit is niet mijn topic.... )
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

di aug 09, 2005 23:01

@Kas:

Als de remcylinders zouden lekken,dan zou het remvloeistofniveau in het reservoir langzamerhand moeten zakken? Dat niveau blijft namelijk keurig op peil. En er zou dan toch remvloeistof onder uit de trommel moeten lopen, of zou dat nog kunnen verdampen tijdens het remmen? Ik heb de leidingen ook al nagelopen, en die waren droog.

Lijkt mij dus dat het mankement ergens in de trommel zit. Als ik ga klussen, dan doe ik dat bij soort belangrijke ingrepen zeker niet alleen =; ....ben immers nog een NewBie :wink:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 10, 2005 17:19

Als het een beetje lekt dan zakt het niveau niet zo snel. Dat is meestal wel voldoende om de voering nat te maken. Maar het kan ook zijn dat het een kwestie van stof ophoping is in de trommel. Goed schoonblazen, een paar keer de voering van links naar rechts slaan om de zuigers in de cilinder weer los te krijgen. Daarna de trommel erop en weer proberen op de testbank. De trommel van links naar rechts wisselen wil ook nog wel eens helpen om remverschil op te heffen . Succes.

Steven 33
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 10, 2005 21:55

Bedankt voor de tip Kas :thumbs:

In een topic van twan (30-12-2004) vertelt Huib over het zelfstelmechanisme. Maar het is me net niet helemaal duidelijk hoe dat tandheugeltje een stap verder komt als je het pedaal ver intrapt. Alsje nieuwe remschoenen plaatst, dan moet je dat zelfstelmechanisme ook resetten lijkt me? Heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Heeft iemand daar beter beeldamateriaal dan de vraagbaak van, want datis niet helemaal scherp.....:roll:

Verder mijn laatste vraag voor dit topic ( :oops: :oops: ) , maar hoe verwijder je de trommel van de ankerplaat? Kan dat nergens vinden. :oops:

Terug naar “Algemene Technische vragen”