Pagina 1 van 2
Dell'Orto vlotters
Geplaatst: zo nov 07, 2010 23:50
door alfa6
Ik heb een tijd terug een mooi artikeltje gevonden, helaas de link niet opgeslagen slechts de tekst:
Code: Selecteer alles
There are three Dellorto floats available. They all look similar, but they have different weights. For a given fuel level, each weight float must be set to it’s own corresponding height.
A heavier float will naturally ride lower in the fluid, and a lighter float will ride higher. So, in order to produce one standard fluid level (27mm / 1.063” down from the carb body / float bowl's rim), a heavier float must be set to a lower dry-height, and a lighter float must be set to a higher dry-height. If the proper heights are set, then all three float weights will result in the same standard fuel level in the float bowl. IMHO, the heavier 10 gram float provides a more constant fuel level and running condition. However, float weight is a very real factor in the carb's overall jetting set-up, so don't go changing it unless you know how to jet a carb from scratch.
The weight & part-number are engraved on each float. The basic part number for all the floats is 7298-_ _, with two final digits denoting each weight.
7298-01 = 10.0 gr, set to 16.5 - 17.0 mm (bigger number = lower).
7298-02 = 8.5 gr, set to 15.5 - 16.0 mm.
7298-03 = 7.0 gr, set to 14.5 - 15.0 mm (smaller number = higher)
Float Drop = 25.0 mm
If the incorrect float weight is fitted, then the stock spec float height is no longer valid either. Change the float height along with the float weight... it's a package deal. However, Lotus wasn't shy about playing with the float height (deviating from standard) as a means of tuning the overall mixture. If in doubt about any float height differences (?) between Lotus model-specific and Dellorto generic specs, follow Lotus' recommendation for your engine. Stay with original spec unless you really know what you're doing.
I agree that the Viton inlet valves are better, but they're different and require a different set-up procedure. The rubber tips take a compression-set shortly after installation, and cause the eventual float height setting to end up higher / richer.
When using the standard, solid metal tipped needle valves, set the float heights and you're done. However, when using Viton needle valves, install them, set the float heights and finish the installation complete with filling the carbs with fuel. Give the needle valves a couple of days under load to take a set, and then re-adjust the float heights. You can cheat by initially setting the float heights about 0.5mm lower (larger number... ie, 17.5mm becomes 18.0mm) to compensate for the small compression set the soft tip takes, but then you're guessing, and it may not come out spot on.
This applies to new Viton valves. Used valves have already taken a compression-set and should be okay after the initial setting.
Regards,
Tim Engel
Leuk verhaal, maar het juweeltje is toch "fluid level 27mm".
Op mijn vlotters staat 7298.01 en 8,5g en toen ik eigenwijs als ik ben ze lekker toch heb verbogen naar 15.5mm (dell'orto vlotters schijnen niet verbogen te mogen worden) reed de Alfetta toch ineens stukken beter.
Wat de auteur schrijft over lotus, zou dus ook voor Alfa kunnen gelden en de opmerking over vitonnaalden is natuurlijk waar.
Chris
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: ma nov 08, 2010 18:17
door Richard75
he interessant
bij mij gaven ze 15mm aan als afstelwaarde, maar ze stonden op 12.
mijn alfa 75 nu niet meer zo lekker als ze deed, misschien dat ik ze toch weer eens op 1 zet om te proberen....
ik heb trouwens ook nog Viton-naalden liggen, kan die wel eerst proberen met 15 mm..
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: ma nov 08, 2010 18:47
door Zaagauto
Het is helemaal afhankelijk van het motortje en de versie DHLA die je erop hebt zitten.
105 Nordjes gebruiken zowel de .1 als de .3 vlotters en ze mogen zeer zeker wel verbogen worden omdat er geen andere manier van afstellen is.
Er zijn in totaal 116 versies van de DHLA gemaakt, het overgrote deel voor Alfa (de rest als After-Market of voor Lotus) en ze hebben allemaal een andere set-up hoewel de gegegevens niet enorm afwijken (qua vlotterniveau).
De 105 Nordjes staan hier:
http://www.saeghuys.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=444
Aan de hand van de nummers op de aluminium lipjes (5xxxP & 5xxxA) kan ik wel opzoeken waar ze oorspronkelijk voor gemaakt zijn en de standaard set-up die daar bij hoorde en omgekeerd, als je opgeeft om welke Alfa het gaat, kan ik opzoeken wat er oorspronkelijk op hoort + set-up.
Het vlotterniveau op een standaard motor anders afstellen dan wat Dellorto voorschrijft geeft alleen maar ellende.
Geeft een ander-dan-standaard vlotterniveau een merkbare verbetering is er iets anders aan de hand.
P.S.
Niet vergeten dat het Lotus stukje geschreven
lijkt te zijn voor als je niet-standaard Dello's op een blokje gaat schroeven en dus moet gaan experimenteren. Is alles standaard? Dan de standaard afstelling hanteren.
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: ma nov 08, 2010 20:36
door alfa6
Duidelijk.
Maar mijn vlottertjes stonden op 17 en 16 mm, mijn kluwer handboek zegt 14.5 tot 15 mm.
Zou je dan mijn nummertjes willen opzoeken?
Auto is een Alfetta 2.0 uit april 1981
DHLA40H 5331p 5332a (de p en a zullen wel voor posteriore en anteriore staan?)
Chris
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: ma nov 08, 2010 20:51
door Zaagauto
Kluwer zit in de goede hoek dus dat zal inderdaad de verklaring voor de verbetering zijn, zeker tov de waarden die je noemt.
P&A is inderdaad Posteriore en Anteriore (achterste & voorste).
Volgens de Dellorto literatuur komen 5331 & 5332 van de 1.8 / 2.0 Giulietta maar ik neem aan dat die simultaan met de 2.0 Alfetta gebouwd werden en dus dezelfde motor hebben.
Volgens Dellorto moeten ze op 14,5 mm staan (net als Kluwer zegt dus).
Wel opmerkelijk om te zien hoe de emissie-eisen er in hakken in die tijd want ten tijde van de 105jes hadden de 1.8 (1750) en 2.0 (2000) een duidelijk andere sproeierbezetting en ten tijde van jouw Alfetta was dat gelijk getrokken en de logica dicteert dat een 2000 een andere "behoefte" heeft dan een 1800. Op zich valt daar dus wel wat te halen maar dan zul je oudere carburateurs moeten vinden en die gaan rejetten.
Als ik me niet vergis heb jij bronzen vlotternaalden dus "nastellen" hoeft niet maar hou er wel rekening mee dat de bronzen naalden harder slijten dan de Viton punten maar ik neem aan dat je geen 10.000den km's per jaar ermee gaat rijden dus de eerste jaren zit je goed. Het "zetten" van de Viton punten beperkt zich overigens tot fracties van een mm, het verschil na het "zetten" zul je niet merken.
@ Richard75
Als je de nummertjes doorgeeft (er zijn nogal wat versies voor de 75 1.8 ), zoek ik het voor jou ook even op.
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: ma nov 08, 2010 21:04
door Richard75
oke Zaag, bij voorbaat dank.
echter rijdt ik nog met de 75, en zit ze ook weer inelkaar.
nummers heb ik niet opgeschreven dus het duurt even
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 08:48
door Zaagauto
Ik heb alle tijd van de wereld hoor... en bovendien BERGEN geduld... (heb er namelijk nog nooit wat van gebruikt...)
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 11:31
door Gordon
Heeft iemand wel eens uitgezocht of dat vlotterniveau ook afhankelijk is van de benzine die je er ingooit? Er is tenslotte sinds de nordjes aardig wat met de brandstoffen aangeklooid: sowieso TEL eruit en ook de hoeveelheid zwavel sterk verminderd. Met de Giulietta rij ik al jaren op Eurosuper en daar zit natuurlijk al minimaal 5% ethanol in. Vanuit de koude start merk ik nou toch regelmatig dat niet alle cilinders meteen meedoen. Is een plus een twee?
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 11:40
door Zaagauto
Zo lang het het soortelijk gewicht van de totale "vloeistof" niet met meer dan 3,5% doet afwijken, zou het weinig moeten uitmaken. De 3,5% is namelijk de afwijking die Dellorto zelf al hanteert als marge bij het aftellen van het niveau.
Het niet direct oppakken kan vele oorzaken hebben, ontsteking-timing & -slijtage, nokkenas-timing & -slijtage, kwaliteit van de vonk en bougie, compressie, slijtage van de motor, slijtage van de carburateurs, de luchtdichtheid van de het inlaattraject (carburateurrubbers!), temperatuur, vocht in de lucht. afstelling van het stationair- / progressiecircuit, niet goed afdichtende chokeplunjers (!) en noem maar op of een optelsom van al die factoren.
De kans dat het bijmengen van 5% "iets" het totaal over die 3,5% brengt is klein. Moet wel na te rekenen zijn.
Het vlotterniveau oefent het meeste invloed uit de hoeveelheid benzine in de sproeierkamer, daar waar sproeiers en mengbuizen hun werk doen; als dat teveel afwijkt van wat het moet zijn, krijg je rare effecten maar dan altijd "per carburateur" en dus 2 gasbuizen (in het geval van de DHLA), nooit op maar 1 cilinder omdat beide gasbuizen per carburateur hun benzine uit dezelfde sproeierkamer betrekken.
De Giulietta zal qua leeftijd richting de 25 a 30 jaar gaan? Misschien de carburateurs een keer een goede schoonmaakbeurt geven (al dan niet in combinatie met een revisiesetje)? Zaken als de punt van de vlotternaald etc slijten wel degelijk en doen hun werk dan minder goed. De doorlaat van bv de accelleratiesproeiers is ERG klein en het kan maar zo zijn dat er 1 of meerdere voor een deel dichtzitten of dat de acceleratiepomp verkeerd staat afgesteld.Het kan echt een optelsom van een aantal relatief kleine zaken zijn.
Leuk inzicht in de opbrengst van de acceleratiepomp:
http://www.saeghuys.com/forum/viewtopic ... 2&start=10
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 12:40
door Gordon
Allemaal wel plausibel. Het blok is met 20 jaar wel iets jonger dan de auto, maar toch ruwweg vier ton gedraaid. De orginele DCOM Webers zijn enige jaren geleden vervangen door Solexen, dus naar de accelleratiepomp hoef ik denk ik niet te kijken. Misschien voor de gein binnenkort eens 98 tanken en kijken of het gedrag daarmee anders wordt.
In ieder geval vind ik dit onderwerp interessant genoeg om misschien toch eens wat nader te onderzoeken of die vlotter wordt beïnvloed door de andere samenstelling van de benzine. Ik heb zo'n 10 jaar terug nog een tijdje met een 75 gereden waar ik in eerste instantie helemaal gek werd van de continu knipperende Alfa-control omdat een van de vlotters zonder aanwijsbare reden een duiker was geworden.
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 12:46
door DJ
Heel veel interessante info over dellorto carb's staat in de tabellen achterin het boek Dell Orto Superperformance van Tech Book.
Boek is geschreven vanuit VW boxer perspectief maar dat doet niks af aan achtergrond info over carb's en de waarde van de tabellen achterin.
Geen idee wat het tegenwoordig kost maar ik vond het destijds elke euro waard die ik er voor heb betaald.
Is geen heel mooi boek qua vormgeving maar de inhoud is OK.
Zie onderstaande link:
http://www.dellorto.co.uk/merchandise/C ... ectionID=7
Gr DJ
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 12:49
door Zaagauto
Ah! Solexen! Ga dan maar uit van domweg slijtage aan o.a. de gasklepas.
Heb je de oude DCOM's nog? Zijn stukken beter dan de ADDHE's.
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 12:57
door DJ
solex ADDHE's hebben gekogellagers gasklepassen.
Gr DJ
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 13:05
door Zaagauto
Nope, Weber DCOE & DCOM / Dellorto DHLA wel.
De "lagering" van de Solex is juist het probleem.... de assen draaien rechtstreeks in het huis wat relatief snel slijt en dan aanleiding geeft tot valse lucht.
Bij de DCOE en DHLA kun je de lagertjes vervangen.
De beste gids op het gebied van de DHLA & DCOE:
KLIK
RE: Dell'Orto vlotters
Geplaatst: di nov 09, 2010 14:05
door WhizzMan
De manier waarop de atomisering van benzine gebeurt, is sinds de jaren 70 wel veranderd. Omdat we tegenwoordig met benzineinjectie werken, is de brandstof die uit de pomp komt aangepast op een betere verdamping bij die toepassing en niet meer voor carburateurs. Dit kan wel van invloed zin op het vermogen wat een motor levert, maar zoals Zaagmans al zegt, de mengverhouding zal met moderne benzine niet significant anders zijn dan met die van vroegah.
Als je te veel tijd en geld hebt, zou je kunnen gaan experimenteren met andere mengbuizen en de uitstroomopeningen in de carburateur. Daardoor zal de grootte van de benzinedamp-druppeltjes anders worden en kan je, met dezelfde mengverhouding, misschien wel wat vermogen pakken wat je door moderne benzine kwijt bent geraakt. Uiteraard zal door deze experimenten de hele afstelling van je carb weer anders worden, dus die moet je ook elke keer weer gaan corrigeren. Voor een racer waarbij je perse bepaalde carbs moet gebruiken is dit misschien nuttig, op een straatauto ga je zeer waarschijnlijk nooit merken en kan je voor de investering veel leukere dingen doen met meer rendement.