Pagina 1 van 1

Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-stand.

Geplaatst: di nov 16, 2010 21:36
door AlfaMarcel
een tijdje terug had ik hier mijn probleem gepost: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-stand.

Na wat zelf-onderzoek wil ik mijn probleemstelling bijstellen.

Wat gebeurt er:

- versnelling springt tijdens schakelen in N-stand in plaats van in de versnelling
- eenmaal in N-stand opschakelen met de "joystick" en/of +knop altijd naar de 5.

Wanneer gebeurt het:

- opschakelen in elke versnelling boven de +/-5500 toeren
- optrekken in 1 en schakelen naar 2 boven de 5000 toeren (opschakelen met de "joystick" springt de versnelling niet in 2 maar in 5)

Wanneer gebeurt het NIET:

- opschakelen onder de +/- 5000-5500 toeren


afgelopen vrijdag ben ik naar een Alfa garage in Etten Leur geweest en de monteur heeft mijn Alfa toen ook aan de Examiner gelegd. alle programma's werden positief uitgevoerd BEHALVE het onderdeel "koppeling". de Examiner wilde de test uitvoeren waarbij hij aangaf: DRUKPEN VERLENGEN. Helaas duurde deze test zeker 10 minuten en het leek erop dat het nog langer zou duren. deze test heeft de monteur dus uiteindelijk zelf geannuleerd. als laatste heeft hij de einde lijn/service uitgevoerd en op het scherm kwam bij de foutmeldingen te staan: FOUT KOPPELINGSKLEP.

mijn eigen theorie is:

als je bij een normale handbak de koppeling niet ver genoeg intrapt en je schakelt, gaat ie "tanden poetsen". als ik, (boven de 5500-6000 toeren = max. vermogen) opschakel (in welke versnelling dan ook) komt de koppeling niet geheel vrij en springt ie in z'n vrij.

met deze gegevens wil ik graag jullie theorie horen......

met vriendelijke groet,

Marcel Spaan

RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-st

Geplaatst: ma nov 29, 2010 19:49
door AlfaMarcel
Niemand verstand van de Selespeed??

RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-st

Geplaatst: ma nov 29, 2010 19:55
door Brul(tm)
Je kunt natuurlijk ook even in je oorspronkelijke topic kijken ;)
Daar heeft iemand gereageerd en een vraag gesteld aan je.

Met de search functie van het forum vond ik dit topic met vergelijkaar probleem.
Misschien dat dit topic je verder op weg kan helpen :?:

Groetjes,
Marc

RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-st

Geplaatst: ma nov 29, 2010 22:08
door AlfaMarcel
Hoi Marc,

ik heb de laatste reactie van die topic met een persoonlijk bericht beantwoord... dat is namelijk degene van de Alfa garage uit Etten-Leur.

maar in ieder geval bedankt voor jouw reactie, tenminste nog iemand die reageert :D

M.

RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-st

Geplaatst: di nov 30, 2010 07:34
door WhizzMan
Je zult sowieso de selespeed opnieuw moeten (laten) inregelen. De koppeling vereist (on)regelmatig recalibratie bij de selespeedbak. Nu conclusies trekken voordat je de examiner z'n werk hebt laten doen lijkt me voorbarig.

Re: RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n

Geplaatst: di nov 30, 2010 13:52
door AlfaMarcel
Je zult sowieso de selespeed opnieuw moeten (laten) inregelen. De koppeling vereist (on)regelmatig recalibratie bij de selespeedbak. Nu conclusies trekken voordat je de examiner z'n werk hebt laten doen lijkt me voorbarig.
de alfa-garage heeft de examiner al z'n werk laten doen en daar kwam dus de reeds beschreven foutmeldingen uit. die beste man van de garage weet alleen geen raad met die meldingen. dus vandaar mijn theorie....

maar ik heb mijn probleem ook op het forum van alfaromeo156club gepost en daar heb ik al meerdere reacties gehad waaronder een paar van iemand genaamd "flippy". hij zegt dat de koppeling afgesteld moet worden terwijl de examiner/alfadiag aangesloten is. is het dan zo dat de melding die ik kreeg :"drukpen verlengen" een opdracht is in plaats van een meting? (dus dat er ook iets bestaat als "drukpen verkorten" of "drukpen oké"? en als dat gedaan is, zou de foutmelding "fout koppelingsklep" dan ook opgelost zijn?

en met welke waardes moet ik dan rekening houden? ik lees wel eens iets van 28 mm ofzo...?

mvg Marcel

RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-st

Geplaatst: di nov 30, 2010 19:54
door WhizzMan
Je moet inderdaad de drukstift die bovenop de bak zit stellen. De vereiste afstand is 28.0 tot 28.5 mm. Dit moet moet de examiner aangesloten, dus je kunt dit het beste bij de garagist uit Etten-Leur, of een alfaspecialist/dealer laten doen die vereiste spulletjes heeft.

Re: RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n

Geplaatst: wo dec 01, 2010 14:31
door AlfaMarcel
Je moet inderdaad de drukstift die bovenop de bak zit stellen. De vereiste afstand is 28.0 tot 28.5 mm. Dit moet moet de examiner aangesloten, dus je kunt dit het beste bij de garagist uit Etten-Leur, of een alfaspecialist/dealer laten doen die vereiste spulletjes heeft.
THANX Whizzman!! :wink:

RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-st

Geplaatst: za jan 01, 2011 15:50
door AlfaMarcel
http://www.alfaromeo156club.nl/forum/in ... ic=75250.0

hoogstwaarschijnlijk de accumulator dus.....

RE: Selespeed springt bij schakelen van 4 naar 5 in z'n N-st

Geplaatst: vr jan 07, 2011 20:34
door AlfaMarcel
vandaag accumulator vervangen en ze rijdt weer als een treintje.

dus bij deze, topic gesloten..