Pagina 1 van 1

motor warm, kachel koud

Geplaatst: do nov 25, 2010 12:03
door Teun
Bij mijn alfa 156 heb ik het volgende probleem:
Na het wegrijden loopt de motortemperatuur op tot 100 graden, maar blijft de verwarming koud.
Op een willekeurig moment (soms na 5 minuten soms na half uur) gaat de verwarming aan en daalt de temperatuur van de motor naar 20 graden.
Vervolgs loopt de motortemperatuur weer langzaam op naar 70/80 graden en blijft het constant.

Mijn gevoel zegt dat de thermostaat dicht blijft hangen en dan plotseling open schiet. Daarom wil ik een andere thermostaat kopen.
Of zijn er nog andere oorzaken en oplossingen te bedenken?

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: do nov 25, 2010 12:37
door Gordon
Volgens mij zit er geen thermostaat tussen de kachel en de motor :-k

Verkeerde koelvloeistof bijgevuld?

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: do nov 25, 2010 14:24
door WhizzMan
100 graden is wat veel, blijft de temperatuur wel daar op en gaat hij niet nog hoger? Als je tussen de 90 en 100 blijft zitten, is je thermostaat goed.

Branden de lampjes van je kachelpaneel wel? Als die uit zijn, kan het zijn dat de computer van de temperatuurregeling de kleppen niet kan bedienen. Als je ergens een los contactje in dat paneel hebt zitten, zou dat een verklaring kunnen zijn voor het feit dat je kachel koud blijft. Een hangende klep/kraan in je kachel kan ook een goede verklaring zijn.

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: do nov 25, 2010 18:27
door Teun
verkeerde vloeistof is mogelijk. De radiator was lek en toen heb ik een tijdje water als koelvloeistof gebruikt, omdat ik per dag liters moest bijvullen.
Nu zit er een nieuwe radiator in met koelvloeistof.

De temperatuur blijft nu het koud is onder de 100 graden, maar een tijdje geleden steeg hij tot 130 graden en ging het gele lampje branden.

Lampjes van het kachel brand wel.

Een klep die blijft hangen klinkt als een goede verklaring.

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: do nov 25, 2010 19:06
door Rene33
Teun, je zou misschien eens een keer kunnen kijken of je wel "stroming" van de koelvloeistof hebt...
Het zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat het schoepenwieltje los zit van het asje mbt de waterpomp, soms , door bijvoorbeeld uitzetting gaat deze wel weer meedraaien en sons dan weer niet.
Aangezien er op het moment dat het schoepenwieltje niet meedraait geen stroming is, zie je dus de temperatuur van je koelvloeistof omhoog klimmen en je hebt geen warme lucht van de kachel, er is immers geen stroming...
Inderdaad laten controleren/ repareren want anders kost het je zeker ook de koppakking.
Mocht de auto toch aan de distributiewissel toe zijn, gewoon de waterpomp vervangen erbij en evt de thermostaat, weet je zeker dat dit goed is.
Veel succes!

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: do nov 25, 2010 21:07
door WhizzMan
Water als koelvloeistof geeft (veel) corrosie. Die corrosie kan verstoppingen veroorzaken. Losgeraakte corrosie kan je thermostaat en je waterpomp slopen. Ik zou er in ieder geval niet mee doorrijden en de boel laten doorblazen/spoelen en de thermostaat en waterpomp laten controleren.

Re: RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: do nov 25, 2010 21:26
door Gordon
verkeerde vloeistof is mogelijk. De radiator was lek en toen heb ik een tijdje water als koelvloeistof gebruikt, omdat ik per dag liters moest bijvullen.
Nu zit er een nieuwe radiator in met koelvloeistof.

De temperatuur blijft nu het koud is onder de 100 graden, maar een tijdje geleden steeg hij tot 130 graden en ging het gele lampje branden.

Lampjes van het kachel brand wel.

Een klep die blijft hangen klinkt als een goede verklaring.
Als je alles dezelfde koelvloeistof hebt zal het wel meevallen. Het is meer dat bepaalde combinaties van "kwaliteiten" koelvloeistof vlokken kunnen opleveren. Dat kan dan dus tot verstoppingen leiden.

Op zich zou het nog kunnen dat er gewoon te weinig vloeistof in het systeem zit. De indicator op het tankje is in dit geval niet alleszeggend omdat er bij een lege radiateur geen uitwisseling van vloeistof meer plaatsvindt

Re: RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: vr nov 26, 2010 02:39
door WhizzMan
Als je alles dezelfde koelvloeistof hebt zal het wel meevallen. Het is meer dat bepaalde combinaties van "kwaliteiten" koelvloeistof vlokken kunnen opleveren. Dat kan dan dus tot verstoppingen leiden.

Op zich zou het nog kunnen dat er gewoon te weinig vloeistof in het systeem zit. De indicator op het tankje is in dit geval niet alleszeggend omdat er bij een lege radiateur geen uitwisseling van vloeistof meer plaatsvindt
Rood niet met groen/blauw mengen. De vlokken vallen wel mee, maar de anti-corrosiewerking is volledig verdwenen daardoor. Giet het anders zelf maar eens bij elkaar, dan kan je het effect zien.

Bij een lege radiateur zal er ook niets meer in het tankje zitten als de pomp het nog doet en er geen verstoppingen zijn. Een lege radiateur is makkelijk te vinden als je met de dop van het reservoir af in de bovenste radiatorslang knijpt. Als daar water in zit, voel en hoor je het lopen en zal er ook water in de radiateur zitten.

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: vr nov 26, 2010 07:35
door indy
Ik zou de thermostaat euit halen en controleren en evt vervangen. En ik weet niet of de kachelkraan electronisch wordt aangestuurd, maar daar kan ook het één en ander mis gaan.

De temperatuur daling vind ik wel wat veel. Als de thermostaat open gaat, daalt de temperatuur wel. Maar van 100 naar 20 graden is wel erg veel. Maar met deze buitentemperaturen zou het kunnen. Want als je rijdt, koelt het water in de radiateur behoorlijk af in de rijwind

Re: RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: vr nov 26, 2010 10:38
door Gordon
Als je alles dezelfde koelvloeistof hebt zal het wel meevallen. Het is meer dat bepaalde combinaties van "kwaliteiten" koelvloeistof vlokken kunnen opleveren. Dat kan dan dus tot verstoppingen leiden.

Op zich zou het nog kunnen dat er gewoon te weinig vloeistof in het systeem zit. De indicator op het tankje is in dit geval niet alleszeggend omdat er bij een lege radiateur geen uitwisseling van vloeistof meer plaatsvindt
Rood niet met groen/blauw mengen. De vlokken vallen wel mee, maar de anti-corrosiewerking is volledig verdwenen daardoor. Giet het anders zelf maar eens bij elkaar, dan kan je het effect zien.

Bij een lege radiateur zal er ook niets meer in het tankje zitten als de pomp het nog doet en er geen verstoppingen zijn. Een lege radiateur is makkelijk te vinden als je met de dop van het reservoir af in de bovenste radiatorslang knijpt. Als daar water in zit, voel en hoor je het lopen en zal er ook water in de radiateur zitten.
Ik heb het zelf wel eens gehad: tankje netjes op niveau en toch de temperatuur op rood omdat het vloeistofniveau in de radiateur de sensor voor de ventilator niet haalde. Ik zal m'n natuurkunde boekje er weer eens bij moeten halen, maar het lijkt er op dat er zo'n geval niet de juiste druk ontstaat om vloeistof uit het tankje te zuigen.

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: vr nov 26, 2010 10:59
door ravado
is het systeem wel goed ontlucht?

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: vr nov 26, 2010 23:07
door yana artc37
Mijn gevoel zegt lucht in het blok, in de buurt van de thermostaat dus
Kijk eerst of er kvs uit het slangetje op het tankje komt, zoniet dan kan het pijpje op de thermostaat verstopt zitten.
Het blok ontlucht zichzelf dan niet meer en door kookbellen wordt het probleem alleen maar erger.

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: za nov 27, 2010 09:49
door WhizzMan
Op zich zal de kachel het in dit geval nog redelijk moeten doen als de oorzaak is dat er niet goed ontlucht is. De kachel zit lager dan de thermostaat. De sensor voor het dashboard zit in het thermostaathuis. Als de sensor voor het dashboard warme vloeistof ziet, zal er dus ook vloeistof in de kachel moeten zitten.

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: za nov 27, 2010 10:14
door yana artc37
De thermostaat is het hoogste punt van het koelsysteem. Als die vol met lucht zit, werkt zowel de thermostaat als de sensor niet goed.
Er komt immers geen warme vloeistof op die plaats! Ook zal door de luchtbel, die niet weg kan, de kachel niet meer meecirculeren.
Controleer dus of er kvs uit de slang bovenop het tankje komt als de motor draait.

RE: motor warm, kachel koud

Geplaatst: za nov 27, 2010 12:36
door pieter van baalen
hoe lang heb je met een kapotte radiateur gereden? en hoe warm is deze geweest? gebruikt hij ook nog koelvloeistof?

wil je niet bang maken, maar klinkt als een gescheurde kop..... die koud goed functioneerd , maar wanneer warm de scheur de vloeistof door laat waardoor je lucht blijft houden in je systeem en je telkens een luchtbel of compressie druk in je kachel radiateur hebt. laat het systeem eens een keer afpersen dan kun je dingen uitsluiten.