Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.7IE
Geplaatst: ma dec 13, 2010 21:43
Hoi mede Alfisti !
Ik heb een probleem met mijn (inmiddels) Alfa 33 1.7IE, en hoop dat hier iemand me een beetje verder richting een oplossing kan helpen ?
Ik zal eerst het hele verhaal eens uitleggen zodat het een beetje duidelijk word allemaal :
Inmiddels rij ik alweer 10 jaar 33 en sinds 6 jaar heb ik een rode Imola uit '93. (in '06 gekocht bij Auto Heida met nog maar 45.000km erop!!)
Na 51/2 jaar en 70.000km later (en erg veel stuur plezier) vloog de koppakking eruit
Nou had ik natuurlijk gewoon een nieuwe koppakking kunnen monteren... (dom,dom,dom, had ik moeten doen... )
Maar in al mijn wijsheid besloten om een 1.7IE 8v met Bosch Jetronic (100.000km gelopen) in mijn Imola te deponeren,
en dan deze te knuppen aan mijn superlekkerschakelende 1.4 bak.
Het resultaat is nu dat hij gaat als de brandweer ! (dat dan weer wel...) maar dat hij stationair niet echt lekker loopt (onregelmatig) en
wat opvalt is dat de temperatuur snel oploopt en eigenlijk constant iets te hoog is 87gr. rijdend, en op bedrijfsthemp. bij stilstand heeft hij zelfs
met -5 na ongeveer 30 seconden de ventilator nodig om bij te koelen ?
Als ik gas loslaat zak hij erg snel in toeren (misschien wel normaal voor een 1.7 ?)
Ik snap dat het allemaal geen enorme rampen zijn... en dat er wel mee te rijden is, (heb er inmiddels al weer zo'n 5000km opzitten met dit blok),
maar ik heb gewoon het gevoel dat er iets niet klopt...
Het volgende heb ik vervangen voor nieuw met het plaatsen van het blok :
-allle keeringen
-koppakkingen (koppen gevlakt + nwe. klepsteel rubbers + kleppen gecheckt , alles gedaan door revisie bedrijf)
-nokkenashuispakkingen
-waterpomp
-bougies + kabels
-distributieriemen + rollen
-oliepomp (tijdens starten knipperde soms het olielampje, na wissel niet meer)
-onsteking
-extraluchtschuif
-gasklepschakelaar
-koppeling
-thermostaat
-radiator
-lambdasonde
-brandstofpomp (4 ipv. 3 bar)
-injectoren (ultrasoon gereinigd voorzien van nieuwe filters en getest)
Verder heb ik al een andere luchmassameter + andere onstekings moduul en andere bobine geprobeerd zonder verbetering...?
Twijfels zijn :
-uitlaat (die van m'n 1.4 zit erop van de 1.7 was verrot, loop bochten anders, doorlaat wel gelijk?)
-dynamo (van 1.4 gemonteerd, geeft 10A meer dan van 1.7 ?)
-ontsteking (heeft de stand van de oliepomp invloed op injectie? hoe word moment van inspuiting bepaald bij Jetronic? vonk staat netjes op tijd?)
-brandstofdruk regelaar (heb ik niet dubbel dus kan ik niet ff wiselen...)
-weglaten van brandstofdampretourklep ?
-heb de laagspanning plus voor de bobine gewoon rechtstreeks van de accu gehaald (loopt via startonderbreker)
Ben vast nog het een en ander vergeten maar dit is het wel ongeveer ?
Stiekum hoop ik dat ik komende zomer weer gewoon met m'n Alfatje naar Kroatie kan planken,
maar zolang die themp. zo is als ie is durf ik het niet echt aan...
Dus als iemand tips heeft, of tijd om er eens naar te kijken dan zou ik daar wel vrolijk van worden
(ben nog maar zo'n 6 maand aan het prutsen... )
Met vriendelijke groet,
Bas de Jonge
Ik heb een probleem met mijn (inmiddels) Alfa 33 1.7IE, en hoop dat hier iemand me een beetje verder richting een oplossing kan helpen ?
Ik zal eerst het hele verhaal eens uitleggen zodat het een beetje duidelijk word allemaal :
Inmiddels rij ik alweer 10 jaar 33 en sinds 6 jaar heb ik een rode Imola uit '93. (in '06 gekocht bij Auto Heida met nog maar 45.000km erop!!)
Na 51/2 jaar en 70.000km later (en erg veel stuur plezier) vloog de koppakking eruit
Nou had ik natuurlijk gewoon een nieuwe koppakking kunnen monteren... (dom,dom,dom, had ik moeten doen... )
Maar in al mijn wijsheid besloten om een 1.7IE 8v met Bosch Jetronic (100.000km gelopen) in mijn Imola te deponeren,
en dan deze te knuppen aan mijn superlekkerschakelende 1.4 bak.
Het resultaat is nu dat hij gaat als de brandweer ! (dat dan weer wel...) maar dat hij stationair niet echt lekker loopt (onregelmatig) en
wat opvalt is dat de temperatuur snel oploopt en eigenlijk constant iets te hoog is 87gr. rijdend, en op bedrijfsthemp. bij stilstand heeft hij zelfs
met -5 na ongeveer 30 seconden de ventilator nodig om bij te koelen ?
Als ik gas loslaat zak hij erg snel in toeren (misschien wel normaal voor een 1.7 ?)
Ik snap dat het allemaal geen enorme rampen zijn... en dat er wel mee te rijden is, (heb er inmiddels al weer zo'n 5000km opzitten met dit blok),
maar ik heb gewoon het gevoel dat er iets niet klopt...
Het volgende heb ik vervangen voor nieuw met het plaatsen van het blok :
-allle keeringen
-koppakkingen (koppen gevlakt + nwe. klepsteel rubbers + kleppen gecheckt , alles gedaan door revisie bedrijf)
-nokkenashuispakkingen
-waterpomp
-bougies + kabels
-distributieriemen + rollen
-oliepomp (tijdens starten knipperde soms het olielampje, na wissel niet meer)
-onsteking
-extraluchtschuif
-gasklepschakelaar
-koppeling
-thermostaat
-radiator
-lambdasonde
-brandstofpomp (4 ipv. 3 bar)
-injectoren (ultrasoon gereinigd voorzien van nieuwe filters en getest)
Verder heb ik al een andere luchmassameter + andere onstekings moduul en andere bobine geprobeerd zonder verbetering...?
Twijfels zijn :
-uitlaat (die van m'n 1.4 zit erop van de 1.7 was verrot, loop bochten anders, doorlaat wel gelijk?)
-dynamo (van 1.4 gemonteerd, geeft 10A meer dan van 1.7 ?)
-ontsteking (heeft de stand van de oliepomp invloed op injectie? hoe word moment van inspuiting bepaald bij Jetronic? vonk staat netjes op tijd?)
-brandstofdruk regelaar (heb ik niet dubbel dus kan ik niet ff wiselen...)
-weglaten van brandstofdampretourklep ?
-heb de laagspanning plus voor de bobine gewoon rechtstreeks van de accu gehaald (loopt via startonderbreker)
Ben vast nog het een en ander vergeten maar dit is het wel ongeveer ?
Stiekum hoop ik dat ik komende zomer weer gewoon met m'n Alfatje naar Kroatie kan planken,
maar zolang die themp. zo is als ie is durf ik het niet echt aan...
Dus als iemand tips heeft, of tijd om er eens naar te kijken dan zou ik daar wel vrolijk van worden
(ben nog maar zo'n 6 maand aan het prutsen... )
Met vriendelijke groet,
Bas de Jonge