Pagina 1 van 4

Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.7IE

Geplaatst: ma dec 13, 2010 21:43
door Bas de Jonge
Hoi mede Alfisti !

Ik heb een probleem met mijn (inmiddels) Alfa 33 1.7IE, en hoop dat hier iemand me een beetje verder richting een oplossing kan helpen ?

Ik zal eerst het hele verhaal eens uitleggen zodat het een beetje duidelijk word allemaal :

Inmiddels rij ik alweer 10 jaar 33 en sinds 6 jaar heb ik een rode Imola uit '93. (in '06 gekocht bij Auto Heida met nog maar 45.000km erop!!)
Na 51/2 jaar en 70.000km later (en erg veel stuur plezier) vloog de koppakking eruit :(
Nou had ik natuurlijk gewoon een nieuwe koppakking kunnen monteren... (dom,dom,dom, had ik moeten doen... :( )
Maar in al mijn wijsheid besloten om een 1.7IE 8v met Bosch Jetronic (100.000km gelopen) in mijn Imola te deponeren,
en dan deze te knuppen aan mijn superlekkerschakelende 1.4 bak.

Het resultaat is nu dat hij gaat als de brandweer ! (dat dan weer wel...) maar dat hij stationair niet echt lekker loopt (onregelmatig) en
wat opvalt is dat de temperatuur snel oploopt en eigenlijk constant iets te hoog is 87gr. rijdend, en op bedrijfsthemp. bij stilstand heeft hij zelfs
met -5 na ongeveer 30 seconden de ventilator nodig om bij te koelen ?
Als ik gas loslaat zak hij erg snel in toeren (misschien wel normaal voor een 1.7 ?)

Ik snap dat het allemaal geen enorme rampen zijn... en dat er wel mee te rijden is, (heb er inmiddels al weer zo'n 5000km opzitten met dit blok),
maar ik heb gewoon het gevoel dat er iets niet klopt...

Het volgende heb ik vervangen voor nieuw met het plaatsen van het blok :

-allle keeringen
-koppakkingen (koppen gevlakt + nwe. klepsteel rubbers + kleppen gecheckt , alles gedaan door revisie bedrijf)
-nokkenashuispakkingen
-waterpomp
-bougies + kabels
-distributieriemen + rollen
-oliepomp (tijdens starten knipperde soms het olielampje, na wissel niet meer)
-onsteking
-extraluchtschuif
-gasklepschakelaar
-koppeling
-thermostaat
-radiator
-lambdasonde
-brandstofpomp (4 ipv. 3 bar)
-injectoren (ultrasoon gereinigd voorzien van nieuwe filters en getest)

Verder heb ik al een andere luchmassameter + andere onstekings moduul en andere bobine geprobeerd zonder verbetering...?

Twijfels zijn :

-uitlaat (die van m'n 1.4 zit erop van de 1.7 was verrot, loop bochten anders, doorlaat wel gelijk?)
-dynamo (van 1.4 gemonteerd, geeft 10A meer dan van 1.7 ?)
-ontsteking (heeft de stand van de oliepomp invloed op injectie? hoe word moment van inspuiting bepaald bij Jetronic? vonk staat netjes op tijd?)
-brandstofdruk regelaar (heb ik niet dubbel dus kan ik niet ff wiselen...)
-weglaten van brandstofdampretourklep ?
-heb de laagspanning plus voor de bobine gewoon rechtstreeks van de accu gehaald (loopt via startonderbreker)

Ben vast nog het een en ander vergeten maar dit is het wel ongeveer ?

Stiekum hoop ik dat ik komende zomer weer gewoon met m'n Alfatje naar Kroatie kan planken,
maar zolang die themp. zo is als ie is durf ik het niet echt aan...

Dus als iemand tips heeft, of tijd om er eens naar te kijken dan zou ik daar wel vrolijk van worden :D
(ben nog maar zo'n 6 maand aan het prutsen... :oops: )

Met vriendelijke groet,

Bas de Jonge

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: ma dec 13, 2010 22:33
door Gerrets
Nou............je hebt wel een raadsel. Alles aan je koelsysteem is vervangen dus daar weet ik me geen raad mee. Mits je misschien niet alle slangen vervangen hebt en dat daar troep in gezeten heeft die niet weg is. Echter heb ik dezelde combinatie in mijn 33 hangen en wordt deze naar mijn mening ook wel vrij snel warm. Zolang je ventilator aanspringt en ook weer afslaat en daarbij de temp niet blijft stijgen dan hoef je je geen zorgen te maken. Wanneer ik van de snelweg kom en ik sta voor het stoplicht dan heb ik ook met 30 sec de ven. aan het draaien. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat met het vlakken van de koppen de compressie in de motor verhoogd wordt waardoor de temperatuur ook stijgt (correct me if i'm wrong).

Je dynamo is geen probleem ik heb ook mijn 1.4 versie overgezet en dat werkt goed. Mischien is je stationair regelaar wat vervuild. Daardoor kan je motor ook onrustig lopen en zakt het toerental heel ver terug waarna die daarna weer de juiste stand zoekt. Misschien dat je de regelaar eens schoon moet maken en kijken wat de motor dan doet. Wanner je gas geeft gaat hij dan zonder bokken of stoten vooruit??

Want de combinatie bak en motor moet gewoon rustig lopen. Af en toe een lichte schommeling.............tsja dat is het temperament van een boxer. Ze willen graag vooruit!

En kijken is ook altijd mogelijk Hengelo Apeldoorn is ook geen wereldreis.

ik hoop dat je wat met deze info kunt. En anders zijn er vast nog wel anderen met tips.

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: ma dec 13, 2010 23:05
door giuliettaevo
Die 87 graden is niet zó hoog hoor :wink: ... En dat de fan snel aanslaat is volgens mij bij de meeste 33's wel, het koelsysteem is niet bepaald overbemeten :roll: . Maar zolang de meter niet te hoog oploopt is er niks aan de hand. :)

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: di dec 14, 2010 00:34
door Hans33sw
wat is je olietemperatuur? als die niet boven de 90 komt zou ik me nog niet druk maken..
misschien is het zelfs wel je metertje die maar wat orakeld :wink:

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: di dec 14, 2010 05:45
door WhizzMan
Ik vind 87 graden heel netjes. Dan heb je een goede thermostaat er in zitten.

Zijn je injectoren zeker weten netjes schoon? Als niet al je injectoren een gelijke opbrengst en een mooi sproeibeeld hebben, zal je dat stationair zeker merken.

Heb je gecontroleerd of je nergens valse lucht aanzuigt? er zitten genoeg slangen en inlaatrubbers op een 33 die kunnen lekken. Je kunt met stationair draaiende motor, met de motorkap open, remmenreiniger op diverse plekken op je inlaat spuiten. Alle plekken waar een koppeling zit tussen de gasklep en de cylinderkoppen inspuiten en luisteren of dat van invloed is op je stationairloop. Als het invloed heeft, heb je een lek op de plek die je net hebt ingespoten.

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: di dec 14, 2010 08:19
door alfaqv75
andere uitlaat zoeken, lambda zit nu namelijk op de verkeerde afstand :idea:
(heb dit al 2x eerder meegemaakt, je krijgt het gewoon niet helemaal lekker, zowel op een 8V als een 16V meegemaakt dat na wisselen uitlaat (spruitstuk model 90-92 naar model 93-94) hij niet meer zo mooi liep als ervoor!)

verder zie ik niet of je brandstoffilter is vervangen, snel warm worden is niet zo gek als je een kortere bak hebt (eindreductie zorgt voor meer toeren dus motor wordt wat warmer)
overigs heb je misschien nu ook de verkeerder meter erin zitten omdat die ook veranderde tussen 92 en 93

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

Geplaatst: di dec 14, 2010 10:10
door Gerrets
andere uitlaat zoeken, lambda zit nu namelijk op de verkeerde afstand :idea:
(heb dit al 2x eerder meegemaakt, je krijgt het gewoon niet helemaal lekker, zowel op een 8V als een 16V meegemaakt dat na wisselen uitlaat (spruitstuk model 90-92 naar model 93-94) hij niet meer zo mooi liep als ervoor!)
Dit verhaal kan ik ontkrachten. Ik heb namelijk alleen de 1.7 motor erin gehangen en het uitlaatsysteem van de 1.4 laten zitten. Hier heb ik tot nog toe geen problemen mee.

Edit: natuurlijk wel de lambda verwisseld maar dat kan ook niet anders ivm andere stekker :wink: maar ik neem aan dat je die wel vervangen hebt.

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: di dec 14, 2010 11:31
door alfaqv75
he leuk, andere ervaring :lol:

misschien omdat er ook nog verschil in spruitstukken zit onderling bij de 1.4...??
bj is ook belangrijk erbij te vermelden

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: di dec 14, 2010 12:08
door Bas de Jonge
Heel erg bedankt voor alle reacties !!!

Ik krijg weer een beetje hoop !!!

Ga proberen om alle vragen te beantwoorden !!!

Daar gaan we :

- Uitlaat :
Lambda zit wel ongeveer op dezelfde afstand (vanaf waar de 4 cilinders samenkomen) alleen niet meer in de voorpijp maar in het kat gedeelte.
Het enige wat ik me nog voor kan stellen is dat het binnenwerk van de kat een kleinere doorlaat heeft ?

-Brandstoffilter :
Ongeveer 3 jaar oud, heb hem sowieso zelf al eens vervangen, kan toch eigenlijk nog geen problemen geven nu ?

-Meter :
Heb netjes de klokkenboel geopereerd en er een 1.7 klok ingeprutst. (met 80gr. in het midden) Ik twijfel ook niet aan de meter, omdat de ventilator aanslaat bij exact 92gr. op de meter. (thermocontact ven. schakelt bij 92gr.)

-"Kortere" bak dus warmer :
Hehehe... ik rij niet constant plankgas en met 6000 toeren... Dus ik denk dat dat wel meevalt, ik snap dat bijvoorbeeld op de snelweg de motor standaard wat meer toeren draait dat met een 1.7 bak. Maar ook gewoon bij rustig rijden word hij naar mijn smaak wat warm ?

-Injectoren :
De Injectoren zijn ultrasoon gereinigd en op een testbank op werking/opbrengst getest.

-Valse lucht :
Heb met het monteren van alles echt m'n best gedaan, en overal nieuwe pakkingen tussen gemonteerd en slangen gecheckt op lekken.
Maar de "remmenreiniger" tip kende ik nog niet !! Slim !! Ga ik dit weekend als ik tijd heb om te prutsen proberen, is een kleine moeite !!

-Oliethemperatuur :
Goeie vraag...? heb geen oliethemp. meter...? Maar heb er dus zo'n 5000km geleden nieuwe olie ingegoten en die is nog steeds mooi geel en helder ?

-Troep in slangen :
Heb alle slangen schoongemaakt en nagekeken voor dat ik ze monteerde... Heb me wel laten verleiden (toen de koppakking lek was)
tot een blikje met van die kattenbakkorrels die alle lekkages zouden moeten oplossen...
Resultaat : Radiator en thermostaat vol met die troep en dus nog steeds gewoon een lekkende koppakking...
Vandaar ook de nieuwe thermostaat en radiator (twijfelde gelijk al of ie niet verstopt zaten)

-Vlakken koppen :
Zou kunnen...? Geen idee ? Maar het blok had net 100.000km gelopen dus ik denk dat pakkingen nog de originele waren en dat de koppen voor het eerst gevlakt zijn nu ? Moet toch kunnen 1x vlakken ?

-Stationairregelaar :
Zit er geloof ik niet op ? Het stationair is te regelen dmv. een vacuumslang voor aan het spruitstuk, deze mond uit in de inlaat na de luchtmassameter.

-Bokken en stoten :
Als ik gas geef loopt ie prima geen gebok pakt prima op ! daar absoluut geen klachten over ! Hij gaat als een raket !

ik weet dat een boxer een beetje schommelt en schud hoort dr bij, ben ik het mee eens !

Maar dit is net iets teveel van het goeie... Hij klinkt gewoon ongelukkig stationair... ploft soms ook een beetje in de uitlaat en het lijkt wel of ie soms of een vonk of een inspuiting overslaat ofzo ?
Als ik naar de toerenteller kijk dan zie ik dat deze ook af en toe uitschiet tijdens stationair (van 950 naar 1000RPM) en op dat moment ploften reutelt ie ook een beetje... (Heb de toerenteller aangesloten op de - van de bobine, is toch goed?)

Afstellen van de ontsteking is wel te doen maar ook dan loopt ie dus een beetje onrustig en verschieten de merktekens...
Heb de ontsteking compleet gedemonteerd nagekeken en zelfs de Hall sensor gewisseld zonder resultaat...

Het zou heel goed kunnen dat de warmte natuurlijk ontwikkelt word door het ongelukkig lopen ?
Ik heb natuurlijk alleen mijn 1.4 als vergelijkingsmateriaal, maar die had in de winter de ven. nooit nodig...

Weet iemand ook hoe een LE Jetronic bepaald wanneer er ingespoten moet worden ? Hoe weet je injectie dat bijv. cil1 op dat moment ingespoten moet worden ?
de Hall sensor in de ontsteking regelt dit toch niet ? Of wel ?

In ieder geval twijfel ik nu niet meer zo aan de dynamo en de uitlaat ! Thanx Gerrets !

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

Geplaatst: di dec 14, 2010 12:34
door Gerrets
he leuk, andere ervaring :lol:

misschien omdat er ook nog verschil in spruitstukken zit onderling bij de 1.4...??
bj is ook belangrijk erbij te vermelden
Bouwjaar is 93 (zie onder bericht) :wink: Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik onlangs een spiksplinternieuw ja nieuw ja. (Ga ze maar eens vinden) 1.7 uitlaatspruitstuk eronder gezet heb. Maar de 1.4 ging ook prima alleen qua montage moest ik wel veel kracht zetten om de gaten voor de moeren te kunnen centreren.Maar des al niet temin heb ik geen verschil waargenomen in het gedrag van de motor. Dus dit verhaal kunnen we uitsluiten.

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: di dec 14, 2010 12:39
door WhizzMan
Een LE-Jetronic is niet sequentieel, dus een "inspuitmoment" heb je niet, alleen een duty-cycle.

Als je timing tijdens het afstellen van de ontsteking verspringt, weet je in ieder geval dat er af en toe een cylindertje over wordt geslagen. Of dat door slechte onsteking of slecht mengsel is, zal je moeten uitzoeken. Heb je al eens een 4-gas meting gedaan? Wat daar uit komt kan je vaak ook meer vertellen over de staat van je lambdasonde, je katalysator en je brandstofmengsel. Bij een boxer is bougies trekken ook niet zo eenvoudig, maar op zich nog redelijk te doen. Vergelijk ze eens, maak een fotootje en post dat eens. Vaak is daar ook nog wel eea aan te zien.

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

Geplaatst: di dec 14, 2010 13:32
door alfaqv75
he leuk, andere ervaring :lol:

misschien omdat er ook nog verschil in spruitstukken zit onderling bij de 1.4...??
bj is ook belangrijk erbij te vermelden
Bouwjaar is 93 (zie onder bericht) :wink: Ik moet je wel eerlijk bekennen dat ik onlangs een spiksplinternieuw ja nieuw ja. (Ga ze maar eens vinden) 1.7 uitlaatspruitstuk eronder gezet heb. Maar de 1.4 ging ook prima alleen qua montage moest ik wel veel kracht zetten om de gaten voor de moeren te kunnen centreren.Maar des al niet temin heb ik geen verschil waargenomen in het gedrag van de motor. Dus dit verhaal kunnen we uitsluiten.
ho wacht, nog niet helemaal..
je hebt 3 standaard uitlaatspruitstuk modellen voor de 33
- ze lopen recht naar achteren met zijn alle (model tot 92)
- ze lopen overdwars (model 93 zeg maar)
- model naar achteren, maar lambda sonde in spruitstuk gedeelte of juist in kat gedeelte

vlakken van je koppen moet gewoon geen probleem zijn, had de mijne maximaal laten vlakken en merkte geen temperatuur verschillen

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: di dec 14, 2010 16:41
door Bas de Jonge
Het uitlaatspruitstuk dat nu gemonteerd is is het "overdwars" type met lambdabevestiging in de kat van een 1.4 uit '93...
Het paste er zonder problemen op ! Ik heb de doorlaat vergeleken met het "recht naar achteren" type en die is gelijk ?
Het enige verschil is dus de loop van de buizen en de lengte van het spruitstuk.
Maar dit word weer gecompenseerd door de lengte van buis voor de kat, die is van een 1.7 korter dan van een 1.4

Het klinkt idd. aannemelijk dat er een vonk of een inspuiting overgeslagen word...

Het kan haast niet aan de ontsteking liggen... as heeft geen speling, kap+rotor nieuw, vervroeger werkt...
De bobine heb ik ook al eens gewisseld zonder resultaat... Als ik tijdens het lopen met een spanningzoeker op de laagspanning + prik blijft ie netjes branden dus voeding valt ook niet weg... en als ik de spanningzoeker tussen massa en - van bobine doe dan knippert ie keurig !
Het enige is dat wel de toerenteller een beetje danst bij stationair...

Kan dat ? door slecht mengsel overslaan ? Of werkt een injector dan soms ff niet ?
Met de APK, nu zo'n 6mnd geleden nog een 4gasmeting gehad... viel niks op aan te merken denk ik ? was gewoon APK goed ?

Bougies eruit en fotootje kan ik morgenavond wel ff doen ?

Thanx voor het meedenken allemaal !!

RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 33 1.

Geplaatst: di dec 14, 2010 16:57
door ravado
het maakt wel verschil of de lamda sonde in het spruitstuk zit of bij de kat. Het gaat er om dat de lambda sonde de juiste temperatuur krijgt afhankelijk van motortype en uitvoering.
Heb je daarnaast je Luchthoeveelheidsmeter ook al eens gecontroleerd? Op werking, mengselverrijking etc.? Eigenlijk zou je eens een 4gas test moeten doen. Met de juiste interpretatie van die gegevens kan je het probleem in kaart brengen.

Re: RE: Onregelmatig stationair lopende / te warm wordende 3

Geplaatst: di dec 14, 2010 17:09
door Bas de Jonge
Een LE-Jetronic is niet sequentieel, dus een "inspuitmoment" heb je niet, alleen een duty-cycle.

Als je timing tijdens het afstellen van de ontsteking verspringt, weet je in ieder geval dat er af en toe een cylindertje over wordt geslagen. Of dat door slechte onsteking of slecht mengsel is, zal je moeten uitzoeken. Heb je al eens een 4-gas meting gedaan? Wat daar uit komt kan je vaak ook meer vertellen over de staat van je lambdasonde, je katalysator en je brandstofmengsel. Bij een boxer is bougies trekken ook niet zo eenvoudig, maar op zich nog redelijk te doen. Vergelijk ze eens, maak een fotootje en post dat eens. Vaak is daar ook nog wel eea aan te zien.
Aha een duty-cycle dus... maar hoe word dan bepaald waar te beginnen met de cycle ? Of vraag ik nu iets heel doms...?