Gebruikersavatar
mcarta
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: za aug 13, 2005 10:12

Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 10:19

Mijn 75 turbo komt in de eerste t/m derde versnelling bij volgas op maximum toerental.
Hij hapert in zijn 4 vanaf 4000 toeren en in zijn vijf lukt het niet om boven dit toerental uit te komen. Dit betekent dat snelheden boven de 160 niet mogelijk zijn.
Bij volgas en 4000 toeren staat de turbodruk maximaal maar hij gaat niet harder. De temperatuur van het koelwater stijgt dan met 10 graden.
Tot 160 rijdt hij perfect en de accelleratie is dan ook normaal.
Weet iemand wat er defect is?

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 10:41

Allereerst.. welkom hier.

Dit doet mijn turbo pas bij 240 ofzo :lol:

Kom je ook niet boven die snelheden als je je turbo niet aanspreekt ? Dus zonder turbodruk naar hoge snelheden gaan?

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2004
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 10:42

eerste gedachte? Turbodruk brengt je koelwater op een hogere druk waardoor de temperatuur stijgt. Dus koppakking lek? Of is dit te makkelijk? Hoe is je koelwater peil en kleur? :?
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
patje1100
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 11:03
Locatie: lelystad

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 10:47

Dan zou ie in 1 2 en 3 toch dezelfde problemen moeten hebben Dirk ?

Ik zat even aan zijn waste gate te denken maar dan zou ie ook in de 1e 2e en 3e versnelling het probleem moeten hebben.

Temperatuur verhogingen en afnemend vermogen hebben meestal als oorzaak een verkeerd ontstekings moment

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2004
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 10:53

Als ie bij 160 zijn koelwater met 10 graden gaat verhogen dan is er wel wat behoorlijks aan de hand. Je hebt dan zoveel koeling dat zoiets (volgens mij... :roll: :wink: ) niet zomaar door ontstekingstijdstip kan komen.

ps met rijdende turbo ben je hier uiteraard zeer welkom. 8)
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 12:00

ik weet niet waar bij een 75 turbo de lucht aanvoer zit, maar ik heb wel eens meegemaakt (wel bij een ander italiaans merk) dat de lucht aanvoer op hogere snelheden werd afgesloten door de isolatie onder de motorkap.

die kwam dan precies voor de luchtaanvoer te zitten, en weg vermogen.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
mcarta
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: za aug 13, 2005 10:12

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 12:54

Ook zonder de turbodruk aan te spreken kom ik niet boven de 160.
I

Gebruikersavatar
aralfa
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: wo mei 11, 2005 16:48

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 13:20

klinkt misschien vaag, maar cheapass openluchtfilter ?
eens meegemaakt op een civic turbo :oops:

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

Re: RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 16:40

Allereerst.. welkom hier.

Dit doet mijn turbo pas bij 240 ofzo :lol:

Kom je ook niet boven die snelheden als je je turbo niet aanspreekt ? Dus zonder turbodruk naar hoge snelheden gaan?
moet je wel eerst kunen starten.. #-o


ik zou eerst de normale dingen doorlopen: -kleppen, ontsteking, bougies/bekabeling en dan pas naar de turbo gaan kijken...
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8904
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 19:43

Ik heb dit met mijn eerste (sentiment... :wink: ) 75 TS gehad, eerste 3 versnellingen niks aan de hand, en dan hield het een beetje op. Ik merkte het op de rit naar huis na aanschaf, en bij mij was het luchtfilter de boosdoener. Dat was zo godsonmogelijk vuil, niet normaal gewoon, een nieuwe erin en klaar was ik. Al moet ik zeggen dat ik het niet begrijp; bij 6000 toeren in de 1e versnelling heb je net zo veel lucht nodig als bij 6000 toeren in de 4e...

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
alfa75turbo
Member
Member
Berichten: 241
Lid geworden op: di dec 28, 2004 20:22
Locatie: Delft

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 20:59

Je hebt toch al heel lang een turbo? (Michele Carta?)

Gaat het optrekken zonder horten en stoten? heb zelf wel eens iets vergelijkbaars meegemaakt (sensor defect) echter dit ging gepaard met een wisselende toerentallen bij gelijk gas.
Weet alleen me god niet meer welke sensor defect was had wel met lucht/gas gedeelte te maken.

Groet charles
zonder Alfa geen Ferrari!

Andretti Molletti

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 21:00

Wat Yuri zegt zou heel goed kunnen, wetend dat je (Michele) een gechipte turbo rijdt, heb je veel lucht onder vollast nodig. Je kan dus een tekort aan lucht hebben wat zich manifesteerd bij vollast, dus hogere versnellingen plankgas. Op die momenten gaat de turbo waarschijnlijk zoveel lucht aanzuigen dat er een onderdruk ontstaat voor de turbo. Toch verklaart dit niet helemaal het temperatuurprobleem. Alleen als i daadwerkelijk te arm gaat lopen zou dit kunnen, maar ook als je bij vollast detonatie krijgt waardoor de ontsteking verlaat wordt. Dan wordt de uitlaat en turbo veel heter en dus ook de motortemp! Dat zou wel inhouden dat je de bekende detonatiestoring op de diagnoselamp moet zien!?

Ik heb wel bij mijn turbo's gehad dat bij behoorlijk opvoeren van de turbodruk bij hogere toerentallen de motor verzoop omdat er een lucht tekort was en of een ontstekingsprobleem. De ontsteking bij turbomotoren is extreem belast.

Hoe hoog is je turbodruk bij de probleemgebieden en de stand van het gaspedaal... Maakt dat nog uit?
Is het ineens gekomen of langzaam aan?
Heb je al wat gemeten?? Benzinedruk oid?

Suc6 (en natuurlijk welkom op dit forum!!!!)

Gebruikersavatar
mcarta
Newbie
Newbie
Berichten: 20
Lid geworden op: za aug 13, 2005 10:12

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 22:51

Het probleem is ontstaan nadat ik de kleppen geslepen heb en daarvoor dus ook de kop heb moeten verwijderen. Daarnaast heb ik de rotor, verdeler en het luchtfilterelement vervangen.
De rest heb ik gewoon teruggeplaatst en daaraan is niets gewijzigd.
De klepspelingpen en de nokkenassen staan op tijd.
De pingelsensor heb ik al geruild met een oudere, geen verandering.
De potmeter heb ik doorgemeten, deze vertoond geen onderbrekingen.
De luchthoeveelheidsmeter geeft de dezelfde weerstanden als een reserve die ik nog had liggen, verders ok.
De standaard chip teruggeplaatst, geeft hetzelfde probleem bij 4000 rpm en 0,7 bar overdruk.
De opvoerchip geeft bij 4000 rpm volgas 1,4 bar overdruk.
Benzinedruk is dan 6 bar.
De injectoren werken goed, een gelijk en mooi sproeibeeld.
De ontsteking staat op 9 en is onveranderd.
De moer van de pingelsensor heb ik zowel strak als bijna los getest, maakt niets uit.

Morgen het luchtfilter verwijderen en testen zonder.
Ik weet niet of de kleppen lekken of verbrand kunnen zijn, maar het lijkt me niet waarschijnlijk, omdat alles goed werkt tot 160.

Als hier niets uitkomt rest me niets anders dan de kop weer te verwijderen en te inspecteren.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

za aug 13, 2005 23:39

Als het nou geen verschil maakt (met of zonder luchtfilter) probeer dan eens een compressietest? lektest? weet je meer zonder gelijk alles te demonteren.

Mocht dat goed zijn:
Hoe is je bobine? brandstoffilter?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Constantijn

Re: RE: Vermogensverlies Alfa 75 turbo

zo aug 14, 2005 11:43

Daarnaast heb ik de rotor, verdeler en het luchtfilterelement vervangen.
Toevallig ken ik iemand die na het plaatsen van o.a. een nieuwe rotor ook soortgelijke problemen had. Dit bleek uiteindelijk veroorzaakt te worden door een kwalitatief slechte rotor. (was wel gewoon splinternieuw hoor)
Het is een kleine moeite om die nog even te verwisselen voor een andere alvorens de hele boel te demonteren. (zal wel niet de gouden tip zijn, maar toch...)

Terug naar “Algemene Technische vragen”