Pagina 1 van 1
Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 16:19
door Riccardo Romeo
Bij mijn 156 komt het koppelingspedaal soms niet helemaal terug naar boven. Tevens is het aangrijppunt veel dieper komen te liggen. Af en toe schakelt ie ook stroef, ik heb de indruk dat er soms niet volledig ontkoppeld wordt. Het probleem is zich pas voort gaan doen tijdens de kou, al leek het wel al langer zo te zijn (gevoelsmatig) dat het pedaal pas na enkele centimeters weerstand opbouwde.
Nou verdenk ik de koppelingscilinder of hulpkoppelingscilinder, maar het remvloeistof niveau is niet gezakt. In geval van een lekkage zou dat toch zo moeten zijn? Er zijn verder ook geen remvloeistofsporen zichtbaar onder de auto of bij de versnellingsbak.
Als het hidraulisch systeem verder lekdicht is, mag ik dan concluderen dat de drukgroep zwak is?
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 16:36
door don515jz
Ik verdenk je hoofdkoppelingcilinder. Als het pedaal niet omhoog wil komen betekend dat dat ie door iets wordt tegengehouden. En het enige dat met het pedaal verbonden is is de hoofdkoppelingcilinder. Waarschijnlijk zijn de rubbers zodanig versleten dat deze in de cilinder klemmen.
Het niet omhoog komen van het pedaal Zorgt er ook voor dat er steeds druk op het systeem blijft staan en dat is niet zo goed voor het druklager in de koppeling (het zelfde effect als wanneer je het koppelingpedaal als voetensteun tijdens het rijden gebruikt).
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 16:44
door Graffiaturo
ik denk eerder aan een drukgroep die aan het overlijden is, lager door de diafragmaveer heen gevreten
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 17:27
door Riccardo Romeo
Waarom zou het niet enkel de koppelingscilinder kunnen zijn en verdenk je de hele drukgroep?
Re: RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 17:31
door don515jz
ik denk eerder aan een drukgroep die aan het overlijden is, lager door de diafragmaveer heen gevreten
Nee hoor, als de drukgroep overleden is dan komt het pedaal gewoon omhoog. Je moet het echt in da koppelingcilinder zoeken.
Mijn broer had het zelfde met zijn 156jtd.
En als het lager door de diafragmaveren is gevreten dan moet je dat ook horen wanneer je de koppeling in drukt.
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 17:34
door Graffiaturo
omdat je geen lekkage hebt, een drukgroep gewoon slijt. en ik heb al heel veel drukgroepen gezien waar het lager bijna helemaal door de diafragmaveer heen was gevreten
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 18:08
door Riccardo Romeo
OK...dan ga ik morgen nog eens goed kijken of ik een lekkage heb, drukgroep vervangen is natuurlijk wat meer werk dan alleen een cilindertje. Moet eigenlijk alles dan vervangen worden, de koppelingsplaten lijken me namelijk nog niet versleten...
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 18:10
door Graffiaturo
zou ik wel doen, hele koppelingsset kost 150 euro ofzo
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 20:07
door frankalfa
En als je dan de bak toch los hebt, upgraden naar Q2 sper...
Grtz,fRank
Re: RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 20:22
door Tjerry
OK...dan ga ik morgen nog eens goed kijken of ik een lekkage heb, drukgroep vervangen is natuurlijk wat meer werk dan alleen een cilindertje. Moet eigenlijk alles dan vervangen worden, de koppelingsplaten lijken me namelijk nog niet versleten...
Koppeling gaat heel lang mee in een 156 V6. Kan je zo 3 ton mee rijden.
Tjerry
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 22:54
door Riccardo Romeo
Is dat Q2 sper zo eenvoudig plug&play in te bouwen?
Koppeling is inderdaad nog lang niet op...ben pas bij 141.000.
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 23:11
door frankalfa
Ja zeker als je de bak op de werkbank hebt liggen.
Ouwe diff eruit en kroonwiel overzetten op t Q2 met bijgeleverde nwe bouten. Totale speling opmeten tussen lagerring en pasvlak van de keerringdrager (klinkt moeilijk maar als t voor je ligt is het appeltje/eitje) Lagers moeten nl onder voorspanning gemonteerd daarom moet je er 0.04 mm bij optellen, dat is je totale dikte.Die dien je uit te vullen met bijgeleverde shims.
Nah hele spul op moment aantrekken en de bak kan weer onder de auto.
En óf t scheelt...
Grtz,fRank
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 23:40
door Riccardo Romeo
Klinkt interessant Frank! Wat kost zo'n upgrade ongeveer? Is dit gewoon te bestellen bij de dealer / Tuynder?
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: wo dec 29, 2010 23:45
door frankalfa
Ff navragen bij Tuynder, ik betaalde (uit t hoofd he) zo'n 2 jaar geleden rond de 500 eu voor de complete Q2 kit (diff, bouten en shimset). Komt nog wat bij omdat je uiteraard ff nieuwe keerringdragers steekt en verse olie.
Grtz,fRank
RE: Alfa 156 V6: laagzittend koppelingspedaal
Geplaatst: vr dec 31, 2010 22:36
door Henk156
Nog even een laatste goede daad in het oude jaar:
Voordat je begint met uitgeven met het beste deel van €1000 aan drukgroep en allemaal mooie nieuwe upgrades (die je echt niet nodig hebt) moet je echt eerst even kijken naar:
Het rubber in het oog bovenin de hoofdcilinder, dus daar waar het pedaal eraan scharniert. Dat rubber was bij mij helemaal scheef en getordeerd waardoor er heel veel weerstand ontstond in een bepaalde stand.. Splitpen loshalen en asje eruit en je weet waar je aan toe bent.
Als dat in orde is zou ik zeker eerst even zien of de hoofdkoppelingscilinder nog in orde is.
Is even te testen door ontluchtingsnippel (hulpkoppelingscilinder) open te draaien tijdens indrukken van je pedaal. Nippel vastzetten en kijken of je pedaal spontaan omhoog komt. Zo niet dan zit het probleem tussen je hulpcilinder en voet.
Kijk even naar de kleur van de vloeistof die eruit komt. Als deze al 144k niet ververst is zal deze wel flink zwart geworden zijn. Tijd voor vervanging en goed ontluchten.
Ik speek uit ervaring, had precies dezelfde klachten als jij nu. Ook geen lekkage!! Ik werd ook van alle kanten gewezen op de drukgroep maar ben gelukkig een beetje eigenwijs...
Klachten zijn opgelost door vervangen hoofdcilinder en verversen van het hele rem-koppelingssysteem. Koppeling gaat nu lichter dan ooit. Inverstering: €59 en een uurtje knutselen....
Succes!