Pagina 1 van 1

radiatordop

Geplaatst: ma feb 07, 2011 11:26
door carlo de vries
In mijn gt bertone uit de jaren zeventig , spuit uit de radiatordop koelvloeistof naar buiten .
Dit gebeurt als de motor warm is .
Is de dop kapot of is er iets anders aan de hand ivm te hoge druk, zodat hij open springt.
gr carlo

RE: radiatordop

Geplaatst: ma feb 07, 2011 13:23
door @lfa@lgra
Hoi:
Als je geen expansievat hebt is dit een normaal verschijnsel totdat het vloeistofniveau zich heeft gestabiliseerd: Anders gezegd: Als je je radiateur tot de nog bijvult gooit hij de overtollige vloeistof eruit totdat het niveau in koude toestand is gedaald tot enkele cm's boven de bovenzijde van het koelblok. ( Plm 2 a 3 cm onder de rand van de vulhals dus.)

Gooit ie alles eruit dan is er sprake van overmatige drukopbouw in je systeem. Zoek het dan in de richting van een lekke koppakking.

RE: radiatordop

Geplaatst: ma feb 07, 2011 20:25
door carlo de vries
ik denk dat het de koppakking is .
Heb een keer met te weinig koelvloeistof gereden .
Heb hem bijgevuld, maar is te laat denk ik .
Hij begint te pluimen ( wit) en de vloeistof bruist met hoge druk uit de radiatordop, ook bij stilstand na rit.
gr carlo

RE: radiatordop

Geplaatst: ma feb 07, 2011 21:27
door @lfa@lgra
Daar begint het wel op te lijken. Is de circulatie wel goed? Als je gasgeeft moet je het niveau onder de dop duidelijk zien dalen en zie je de koelvloeistof ook stromen als dat goed is. Is dat niet zo dan kan je waterpomp ook wel de oorzaak zijn van je probleem. Witte rook en sterk dalend vloeistofpeil voorspellen niet veel goeds. Alle bougies ook dezelfde kleur, of zit er een hele scho=ne bij? Als dat zo is ga dan de kop maar pellen. Controleer de kop ook goed op scheuren voordat je hem weer terugplaatst. Laat em ingeval van twijfel even afpersen vantevoren. Succes !!

Re: RE: radiatordop

Geplaatst: ma feb 07, 2011 22:22
door Examiner
ik denk dat het de koppakking is .
Heb een keer met te weinig koelvloeistof gereden .
Heb hem bijgevuld, maar is te laat denk ik .
Hij begint te pluimen ( wit) en de vloeistof bruist met hoge druk uit de radiatordop, ook bij stilstand na rit.
gr carlo
ik ben BANG dat je gelijk hebt als ik dit zo lees, jammer