Pagina 1 van 1

pingelen 75 turbo

Geplaatst: di aug 16, 2005 20:24
door gerrie
Hallo turbotechneuten,

De motor van mijn turbo pingelt. In de winter is het veel minder dan in de zomer. Dit is trouwens niet mijn dagelijkse auto. Het pingelen gebeurt alleen bij vollast, dus als ik het gas in een keer intrap. De benzinedruk is al eens opgemeten, maar die was goed. Er zit wel een speciale chip in. Heeft dit te maken met de luchttoevoer ? Ik wil er wel vanaf om schade te voorkomen.

groetjes,
Gert-Jan

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: di aug 16, 2005 20:34
door KAS
Wat voor benzine tank je? Misschien is het met ron 98 over.

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: di aug 16, 2005 20:37
door yuri 75 V6
Is de auto afgezien van de chip wel helemaal standaard?

yuri

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: wo aug 17, 2005 14:46
door gerrie
Ik gebruik euro 98. De auto heeft alleen een demperloze tussenpijp en een open filter.

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: wo aug 17, 2005 14:49
door GTV
plaats eens de standaard chip :idea: ,en dan nog eens ff testen :?: ps is het een squadra chip??

Re: RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: wo aug 17, 2005 14:51
door GTV
plaats eens de standaard chip :idea: ,en dan nog eens ff testen :?: ps is het een squadra chip??
trouwens een turbo heeft toch een pingelsensor??is die intact??

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: wo aug 17, 2005 16:11
door mcarta
Kijk eens naar:
- de benzinepomp, dompelpomp in tank, witte stekker achter dashboard kastje
- octaangetal 98
- vervuilde intercooler inwendig
- ontsteking 6 - 8° bij 900 RPM
- benzinedrukregelaar, stationair vacuum eraf moet 3 ± 0,2 bar zijn
- turbodruk maximaal 2,2 bar, bij hogere waarden moet de benzinedruk bij vollast tussen
5 en 6 bar zitten of andere injectoren

Normaal moet de motor bij hogere temperaturen (zomer) eerder pingelen. Dan denk ik aan de intercooler als hij in de winter minder pingelt.

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: wo aug 17, 2005 23:13
door Andretti Molletti
De turbo-insiders weten dat de pingelsensor het meest storingsgevoelig is.
Het systeem verwacht een goed werkende sensor op de inlaatzijde van de cilinderkop gemonteerde detonatiesensor te "horen". De detonatiesensor doet niets anders dan luisteren naar de verbrandingsgeluiden van de motor. Worden de geluiden te hard dan zal de computer de ontsteking verlaten. Dir geeft als gevolg minder tot geen detonatie en een heter uitlaatspruitstuk/turbo. Tevens valt het vermogen weg.
Bij oudere motoren komt er steeds meer "geluid" op de sensor. Denk aan klepspeling die te groot is... dat geeft een tikkend geluid .. Drijfstanglagers die versleten zijn etc etc... al deze meer dan normaal tikkende geluiden kunnen de detonatiesenor doen denken dat er detonatie is terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.
Daarnaast is de detonatiesesor ook aan vervuiling onderhevig. Roest en vuil op de pasvlakken dempen het opgenomen geluid. Slechte stekkerverbindingen verzwakken het signaal. Let wel op dat bij een te zwak signaal ook een fout ontstaat en uit veiligheid wordt dan de ontsteking verlaat. Om het geluid juist te meten MOET de detonatiesensor met het juiste koppel/moment worden gemonteerd.

Dure oplossing is een nwe sensor monteren..kost ongeveer 30-40 euro.
Controleer je stekkers en bedrading.

Indien het veroorzaakt wordt door een wat ouder blok en je niet meteen wilt reviseren dan is het intressant de volgende (bewezen) truuc eens te proberen:
Monteer de detonatiesensor eens op een klepdeksel/lagerkapbout waar je een gat in boort en M8 tapt. Zo neemt de sensor nog steeds motor geluid waar, maar niet meer het klapperen van zuigers en evt drijfstanglagers... risico is wel dat echte detonatie niet gehoord wordt. Ikzelf heb zo een tijdje zonder problemen met een wat ouder blok gereden, zonder dat ik nog storingen kreeg. (zelfs met een behoorlijk gechipped exemplaar).

Suc6

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: wo aug 17, 2005 23:14
door Andretti Molletti
Trouwens probeer RON 98 te tanken en GEEN V/power van Shell... dit is maar ron 96-97!!!

Re: RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: do aug 18, 2005 09:15
door Maurizio
Trouwens probeer RON 98 te tanken en GEEN V/power van Shell... dit is maar ron 96-97!!!
V power is alleen in de Duitsland echt Ron100 8)

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: do aug 18, 2005 11:39
door GTV
of ff proberen met n' blikje octaanbooster :?

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: do aug 18, 2005 15:10
door alfa75epoca
Ik heb zelf sinds kort een 75 turbo en deze geeft alleen een melding bij hoge toerentallen,bijv bij vollast(op topsnelheid)Ultimate van BP tanken,daar loopt hij erg veel beter op,heb het eens geprobeerd met gewone 98,maar Ultimate loopt merkbaar harder.
jnelisse@visteon.com.
,alfa75epoca

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: do aug 18, 2005 15:10
door alfa75epoca
ow en dat mailadres hoort er niet tussen haha

RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: do aug 18, 2005 15:14
door reijnaje
BP heeft inderdaad wel 98 in de "exotische" brandstof in tegenstelling tot bijvoorbeeld Shell.

Er is een wijzigen knopje bij het bericht dus kun je dat mailadres verwijderen... misschien wel zo handig.

Re: RE: pingelen 75 turbo

Geplaatst: do aug 18, 2005 21:31
door Andretti Molletti
bijv bij vollast(op topsnelheid)Ultimate van BP tanken,

Rennen kreng!!!!


:jumping: