Pagina 1 van 1
verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: di feb 22, 2011 20:02
door Stefan J
Kan iemand mij vertellen wat de uiterlijke verschillen zijn van de 1962cc TS motoren van de 75 en de 164?
Kan bijvoorbeeld het blok uit de 75 in de 164 geplaatst worden en andersom?
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: di feb 22, 2011 21:01
door giuliettaevo
Hangt veel van het bouwjaar van de 164 af.. Als het een van de laatste 164's is heb je een heel andere motor. Verschil is makkelijk te zien, de 75 TS en oudere 164 TS gebruiken twee stroomverdelers. De nieuwere 164 gebruikt DIS bobines net als bv de 155 8v TS. Maar zelfs met het oude type motor voorspel ik best wat verschillen zo her en der...
Maar je gaat toch geen 75 TS motor ombouwen voor een 164? Een 164 TS motor is echt wel te vinden lijkt me.
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: di feb 22, 2011 21:32
door Stefan J
Daar gaat het me inderdaad niet om, het gaat me om de uiterlijke verschillen van de motor, de 1962cc TS motor van de 164 zaten in de 1e serie, maar ook in de laatste serie van de 75.
Gaat mij meer om de ophangpunten/motorsteunen e.d.
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: di feb 22, 2011 22:00
door giuliettaevo
Die zitten er bij beide wel op.
Maar het voorste carterdeksel kan wel eens verschillen, de 75 heeft 1 verdeler daaruit steken en de ander op de cilinderkop terwijl ze bij de 164 beide op de cilinderkop zitten. De 75 TS kop heeft daar overigens een afdekplaatje zitten.
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: wo feb 23, 2011 19:17
door Stefan J
dat snap ik dat op beiden motorsteunen zitten, maar zitten die op de de zelfde plaats?
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: wo feb 23, 2011 19:29
door giuliettaevo
sorry, niet duidelijk genoeg
... Ja die zitten op beide blokken aan de zijkante van het blok op dezelfde plaats.
Alleen kan het zijn dat je wat gaten moet boren en draad moet tappen als je de 164 motor in een 75 wil gebruiken, op de 164 gebruiken ze een van de steunen niet namelijk.
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: wo feb 23, 2011 19:44
door Alfissimo
Zoek je nog een blok? ik heb er nog een anders, nieuw opgebouwd. hoeft niet de wereld te kosten
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: do feb 24, 2011 21:38
door Stefan J
Mijn idee hier achter: aangezien de 2.0 uit mn giulia is vastgelopen wil ik het liefst een 2.0 er weer in hangen alleen zijn de 105 serie 2.0's schaars aan het worden of zijn vrij aan de prijs. Er wordt ook regelmatig een 75 TS in een 105 gehangen maar die beginnen ook steeds schaarser te worden dus heb ik in mijn digitale WP handboeken zitten neuzen en zag dat de eerste 164TS nagenoeg gelijk is aan de laatste 75 TS-en. Alleen wat betreft ophanging e.d. kon ik er niks van vinden.
@Alfissimo: PB
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: vr feb 25, 2011 19:36
door matthijs
Ik heb me er helemaal in verdiept.
Als je een 164 type 8v type 2 in jouw auto wilt hangen moet je wat meer aanpassen dan bij een 75 blok. De krukasflens waar het vliegwiel op komt zit hetzelfde maar het vlak waar de bak op gaat is korter, moet je dus opvullen. Stand van inlaatspruitstuk is anders, thermostaat zit aan de achterkant.
Als je het echt wilt weten, ik heb ze thuis naast elkaar staan.
Type 1 8v is naar mijn weten gelijk aan die van een 75.
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: ma mar 21, 2011 22:14
door Stefan J
Het gaat mij inderdaad om de 1e 8v van de 164.
RE: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: za mar 26, 2011 01:54
door Bullettooth
Buiten het feit dat de randzaken anders zijn (2de fase 164 en 155 btw ook) is de motor 'toch wel anders'.
De 75 (maar idd ook de eerste fase 164) een is 'ouderwetse Nord', 1962cm3 slag volume. De fase 2 164 en de 155 8v 2.0 zijn 1995cm3.
Er is meer verschil dan je zou denken.
Re: verschil 75TS en 164TS
Geplaatst: zo mar 27, 2011 20:21
door Stefan J
Kan iemand mij vertellen wat de uiterlijke verschillen zijn van de 1962cc TS motoren van de 75 en de 164?
Kan bijvoorbeeld het blok uit de 75 in de 164 geplaatst worden en andersom?
Er worden eigenlijk heel veel dingen aangedragen die niet relevant zijn en die bekend zijn.