Reinigen inlaat 156 2.4JTD
Geplaatst: di mar 15, 2011 08:53
Hoi,
Hoewel dit onderwerp meerdere malen in het forum is besproken, heb ik niet gevonden wat ik specifiek zoek.
Vandaar nog eens een posting
Aangezien mijn 156 (2.4JTD, 150pk, fase 3) jaarlijks wat problemen heeft met de roetmeting, wil ik het nu graag ruim van tevoren proberen op te lossen.
- De auto rookt bij gasgeven vrij zwart.
- Bij constante snelheid rookt-ie vrijwel niet
- De auto trekt goed
- Het verbruik is keurig en nagenoeg constant over de afgelopen 200.000 km / 4 jaar, zo'n 1:16 overall
- Olieverbruik is minimaal, zo'n 2 blokjes op de indicator per 20.000 km
- Heeft 374.000 km gelopen, motorisch nog nooit wat aan hoeven vervangen
- Alle beurten op tijd gehad met ricambi originale en Agip Sint2000
- Klepspeling is in orde
- Geen motorstoringen geweest op het dashboard
Afgelopen weekend heb ik het volgende gedaan:
- Turbodruksensor gereinigd (doe ik elke 20.000 km).
- Turbo inlaat gecontroleerd: geen aanslag, weinig speling, draait mooi rond, heel klein beetje olie in het inlaatkanaal (carterventilatie).
- Slang naar intercooler gereinigd, klein beetje nat na 40.000 km.
- Slang bij vlinderklep losgehaald, mooi schoon, geen olie.
- EGR-klep losgehaald en gereinigd, beetje aanslag. Nu schoon en gangbaar.
- Kanaal van klep naar spruitstuk schoongestoken, veel vette koek in de doorgang.
In eerste instantie wilde de auto daarna helemaal niet meer trekken en rookte verschrikkelijk, maar opeens was het weg en nu is-ie in ieder geval wel feller op het gas. Ik vermoed dat de EGR-klep heel even is blijven hangen, mogelijk door de ontvetting met remmenreiniger.
Met een schroevendraaier heb ik in het gat van de turbodruksensor 'gevoeld' hoeveel aanslag er in het spruitstuk zit. Voor mijn gevoel zo'n 1,5-2mm.
Ik zou het graag willen reinigen. Dan kan ik dat ook weer uitsluiten.
Vraag: hoe moeilijk is het demonteren van het spruitstuk? Zo te zien moet ik de hogedrukleiding (common rail) van de diesel loshalen, is dat te doen en ook naderhand weer lekvrij te krijgen?
Hoewel dit onderwerp meerdere malen in het forum is besproken, heb ik niet gevonden wat ik specifiek zoek.
Vandaar nog eens een posting
Aangezien mijn 156 (2.4JTD, 150pk, fase 3) jaarlijks wat problemen heeft met de roetmeting, wil ik het nu graag ruim van tevoren proberen op te lossen.
- De auto rookt bij gasgeven vrij zwart.
- Bij constante snelheid rookt-ie vrijwel niet
- De auto trekt goed
- Het verbruik is keurig en nagenoeg constant over de afgelopen 200.000 km / 4 jaar, zo'n 1:16 overall
- Olieverbruik is minimaal, zo'n 2 blokjes op de indicator per 20.000 km
- Heeft 374.000 km gelopen, motorisch nog nooit wat aan hoeven vervangen
- Alle beurten op tijd gehad met ricambi originale en Agip Sint2000
- Klepspeling is in orde
- Geen motorstoringen geweest op het dashboard
Afgelopen weekend heb ik het volgende gedaan:
- Turbodruksensor gereinigd (doe ik elke 20.000 km).
- Turbo inlaat gecontroleerd: geen aanslag, weinig speling, draait mooi rond, heel klein beetje olie in het inlaatkanaal (carterventilatie).
- Slang naar intercooler gereinigd, klein beetje nat na 40.000 km.
- Slang bij vlinderklep losgehaald, mooi schoon, geen olie.
- EGR-klep losgehaald en gereinigd, beetje aanslag. Nu schoon en gangbaar.
- Kanaal van klep naar spruitstuk schoongestoken, veel vette koek in de doorgang.
In eerste instantie wilde de auto daarna helemaal niet meer trekken en rookte verschrikkelijk, maar opeens was het weg en nu is-ie in ieder geval wel feller op het gas. Ik vermoed dat de EGR-klep heel even is blijven hangen, mogelijk door de ontvetting met remmenreiniger.
Met een schroevendraaier heb ik in het gat van de turbodruksensor 'gevoeld' hoeveel aanslag er in het spruitstuk zit. Voor mijn gevoel zo'n 1,5-2mm.
Ik zou het graag willen reinigen. Dan kan ik dat ook weer uitsluiten.
Vraag: hoe moeilijk is het demonteren van het spruitstuk? Zo te zien moet ik de hogedrukleiding (common rail) van de diesel loshalen, is dat te doen en ook naderhand weer lekvrij te krijgen?