Pagina 1 van 1
merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: di mar 15, 2011 19:28
door GeeJee
Hallo Alfisti, ben vandaag bezig geweest met de afstelling van de ontsteking van mijn Giulia Super 1,3 uit 1972. In mijn sleutelboek hebben ze het over drie merktekens op de krukaspoelie, met de letters P, F en M. Die eerste twee letters zijn niet meer leesbaar, de M wel. Er zitten twee merktekens vlak naast elkaar en een stukje verder zit de M. Die M staat voor Max. Het gekke is, als ik ga draaien aan de verdeler tot hij stationair het hardst loopt, kom ik uit op de M! Dat wil zeggen, met de stroboscooplamp. Dat zou natuurlijk een van de twee andere merktekens moeten zijn. Maar weet iemand op welke van beide merktekens hij moet worden afgesteld? Een van beide moet bdp zijn, de andere om de ontsteking met draaiende motor af te stellen. Ik heb gegokt op het tweede streepje, maar heb de indruk dat ie wat pingelt.
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: di mar 15, 2011 20:47
door ravado
zet je de motor toch eerst in bdd, het streepje wat ie dan aangeeft is bdp. Met de staalborstel de poelie goed schoonmaken wil ook wel helpen om de streepjes af te lezen.
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: di mar 15, 2011 20:59
door JG
P is BDP (eerste streepje), F is vervroeging bij 800 rpm. M inderdaad max.
Maar gezien dat pingelen zou ik eerst even de nokkenassen en klepspeling checken!
Motor in BDP, kleppendeksel eraf en merkstreepjes achter op de voorste nokkenaslagerkappen moeten gelijk staan met streepjes op de assen.
Klepspeling, zo uit m'n hoofd: 0,40-0,45 IN, 0,45-0,50 UIT.
Daarna je ontsteking doen.
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: di mar 15, 2011 21:04
door GeeJee
Bedankt voor jullie reacties! Mijn gokje klopte dus.
@ravado: wat betekent bdd?
@JG: klepspeling warm of koud afstellen?
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: di mar 15, 2011 21:50
door JG
koud meten.
Succes met 'afstellen'...

Re: RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: wo mar 16, 2011 08:47
door ravado
Bedankt voor jullie reacties! Mijn gokje klopte dus.
@ravado: wat betekent bdd?
@JG: klepspeling warm of koud afstellen?
bdd is een typfout moet zijn bdp. (bovenste dode punt)
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: wo mar 16, 2011 09:08
door @lfa@lgra
Heb je ook gecontroleerd of het pijltje/merkteken wel helemaal goed staat. Als een blok er ooit uit is geweest verbuigen ze gemakkelijk. Het is maar een blikken dingetje.
Verder. Stationair afstellen is minder betrouwbaar. Regel een stroboscoop en stel bij plm 5000 toeren af op het merkteken M. Das namelijk belangrijker dan wat er rond het stationaire toerental gebeurt.
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: wo mar 16, 2011 12:36
door GeeJee
Het blok is er inderdaad wel eens uit geweest, maar hoe kom ik erachter of het pijltje is verbogen?
Afstellen op M is inderdaad een goed idee. Want als ik hem toeren laat maken, haalt hij de M niet. Gaan we doen.
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: wo mar 16, 2011 15:18
door roel
Micrometer via het bougiegat van cilinder 1 en als hij helemaal boveninstaan (BDP) dan met het merkteken op de poelie precies P aangeven.
Roel
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: do mar 17, 2011 20:58
door GeeJee
Ga ik proberen, maar dan met een schuifmaat, want een micrometer heb ik niet. Ik heb hem nu op hoge toeren afgesteld op het merteken M, maar hij pingelt nog altijd.

RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: do mar 17, 2011 21:49
door GeeJee
Maar misschien moet ik wel supe tanken ipv normale benzine. Weet iemand welke doort er eigenlijk in hoort?
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: do mar 17, 2011 22:06
door Jens Hoorn
Op normale benzine lopen ze eigenlijk altijd goed.
Hoe is je vervroeging? Je zei dat ie de M niet haalt.. Misschien dat je vervroeging wel gewoon stuk is.
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: do mar 17, 2011 22:56
door GeeJee
Okee, normale benzine dus. De vervroeging werkt wel, want met de stroboscoop zie ik de merktekens verschuiven als ik het toerental opvoer. Maar misschien onvoldoende? Wat ik ook vreemd vind, is dat als de motor stationair draait, hij de meeste toeren maakt als ik de verdeler zo verdraai, dat het merkteken M boven komt te staan. Dus misschien is het pijltje inderdaad verbogen. Ik ga het morgen allemaal uitzoeken. Verslag volgt!
RE: merktekens op krukaspoelie Giulia
Geplaatst: vr mar 18, 2011 12:23
door GeeJee
Het eerste merteken staat tegenover het pijltje als de eerste zuiger in de hoogste stand staat, dus bdp is daadwerkelijk bdp.
Ik heb even de contacthoek gemeten en die bleek er 10 graden naast te zitten! 50 ipv 60 graden. En jawel: het pingelen is nu een stuk minder geworden! Nog niet honderd procent weg, maar ach, het is een ouwe wagen...
Allen hartelijk bedankt voor het meedenken!