Pagina 1 van 3

Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwoord?

Geplaatst: wo mar 16, 2011 08:56
door saludos
Voor de techneuten:

Ik heb een Twin spark in een 105 gebouwd. Leek ogenschijnlijk goed, maar na 2km rijden hield de auto in....

Zoeken, zoeken, zoeken, brandstofdruk gemeten, die is te laag. De auto loopt, als ik de retourslag een stuk dichtknijp, als een zonnetje...Drukregelaar vervangen, probleem niet opgelost.
Benzinepomp vervangen, probleem niet opgelost. Alles zit keurig, tank van spider 4, met een nieuwe pomp gemonteerd, op beide pompen heb ik keurig 12.8 volt, én tóch is de druk te laag, want als ik met een tang de retour een stuk dichtknijp, loopt de auto als een zonnetje...

Oplossing zou kunnen zijn om de retourleiding een stukje dicht te knijpen, maar wie weet wat er nu eigenlijk aan de hand is???

Ik zie graag een antwoord, ik ben redelijk technisch, maar begrijp hier niets meer van!!

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 09:11
door AlfettaOwner
Toevoer en retour soms verwisseld ?

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 09:29
door saludos
Nee, niet verwisseld... Ook dat is (uiteraard) gecontroleerd...

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 09:52
door ravado
benzinefilter goed gemonteerd?

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 10:33
door saludos
hmm, zelfs zonder filter geprobeerd...

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 11:05
door Stef33
Even een paar domme vragen. Onder het mom van je weet maar nooit: :-)

Je hebt de druk gemeten en zegt dat die te laag is. Wat is de druk die je gemeten hebt en waar heb je die gemeten?
Heb je het juiste type drukregelaar gebruikt?
Heb je het juiste type pomp gebruikt?
Waar (in welke slang) heb je de drukregelaar gemonteerd?
Als je op die plek de slang afknijpt, loopt hij dan wel goed?

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 11:19
door Giulia2000TS
Hoe heb je de 2 pompen (hydraulisch) aangesloten? En draaien ze tegelijk? Waarom twee? Ik neem aan dat het injectie betreft?

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 11:56
door saludos
Ja, het betreft een complete injectie.
@ Stef33: Nee, zijn geen domme vragen.

In eerste instantie dacht ik aan iets anders, dus BDP-sensor gewisseld, LMM gewisseld, maar dat hielp geen snars. Vervolgens dacht ik aan brandstof-circuit.
Druk gemeten, zoals het hoort, tussen de trillingsdemper en de galerij. 2 bar druk... Vlotte conclusie, regelaar of pomp stuk, dus andere opgezocht en gewisseld, maar dát hielp niet.
Drukregelaar zit op retourslang, overigens, 10x gecontroleerd, ook niet verkeerdom gemonteerd, want je gaat aan jezelf twijfelen...
Nieuwe regelaar besteld, Bosch 0 280 160 213, gemonteerd, helpt niet.
Nieuwe pomp dan? Dus nieuwe Bosch pomp 0 580 464 070 besteld , gemonteerd, maar ook dat helpt niet.

Pomp in tank is origineel nieuw. Alletwee de pompen heb ik opbrengst van gecontroleerd, opvoerpompje in tank geeft 120l/u (=2l./m) en hoofdpomp geeft 100l/u, (=1.6l./m)
Als ik retourslang, na de regelaar, dichtknijp, dan loopt hij prima..

auto heeft in beginsel een paar kilometer goed gereden, want anders zou ik bijna zeggen dat de retourleiding te groot is...

Om alle problemen te omzeilen heb ik een losse benzinekan gepakt, slang erin, pomp eraan, met een aparte 12V, slang naar galerij en van galerij via regelaar retour naar jerrycan geprobeerd, maar ook dan is het probleem hetzelfde, retour dichtknijpen en hij loopt goed.

Injectorgalerij eraf gehad, schoongemaakt ( want er zit toch geen vuil in, zeker?!?!), maar ook dat scheelt niets...

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 12:27
door Stef33
Een nieuwe 3 bar regelaar die maar 2 bar geeft? en dat is de 2e al?
Je zou haast zeggen dat jij de druk t.o.v. de omgevingsdruk meet en de regelaar absoluut 0 op z'n vacuum ingang heeft (wat natuurlijk onmogelijk is).
Wat meet je voor een druk met de vacuumaansluiting los?
Weet je zeker dat je drukmeter in orde is?

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 12:39
door saludos
Nee, ik meet vóór de regelaar iets meer dan 2 bar, met losse vacuumslang, dus zou de regelaar maximaal dicht moeten staan, toch?
Van drukmeter ben ik niet 100%zeker, die kan ik nog wel controleren, maar het blijft vaststaan, als ik de retour dichtknijp, en dus handmatig de druk naar iets over de 3 bar breng ( gedaan met de meter ertussen, maar is niet héél exact te meten, omdat ik met een tang de slang dichtknjip), dan loopt de motor prima.

Wordt ik dan door 3 verschillende regelaards gefopt? Dat lijkt me niet waarschijnlijk...

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 12:50
door Ruben
Je zou dan toch zeggen dat het in het drukregel gedeelte zit. De drukregelaar is een klepje die meer brandstof naar de retour stuurt indien de druk boven een bepaalde waarde komt.
Als je de retour dicht knijpt wordt de druk hoger want de motor gaat dan goed lopen, dus de pomp zou goed moeten zijn.
Op de drukregelaar zit een vacuumslang zodat de druk lager is bij vacuum (stationair draaien), heb je dit gedeelte gecontroleerd?

Je meet een druk van 2 bar bij stationair toerental, hoe hoog zou dit moeten zijn?

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 13:18
door wim V8
Het is natuurlijk een hele andere auto, en met mech. injectie, maar bij mijn montreal zit waar de retourleiding de tank in gaat een nozzle
in de tank vast met een bepaalde geknepen uitloop en regelt op deze manier de vaste tegendruk! (is ook een soort dichtknijpen)
En omdat je blok niet bij de tank hoort dacht ik, je weet t nooit.
Gr. Wim.

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 18:42
door giuliettaevo
Drukregelaar is de hoofdverdachte. Zelfs een nieuwe kan slecht zijn... je moet echt die 3 bar halen. Heb je trouwens die pulsdemper er nog tussenzitten, voor de injectorgallerij? Die zou misschien de aanvoer kunnen beperken. :?

Diameter retour maakt niet uit. druk wordt bepaald door de veer in de drukregelaar.

Drukregelaar kun je 'zwaarder' maken door er een deuk in te drukken met een dop in de bankschroef. :wink: dop over het aansluitgedeelte van de vacuumslang zetten en een paar mm samenpersen zodat je een mooie ringvormige deuk erin drukt. op die manier zet je de veer strakker als het ware. Kun je best proberen met een oude regelaar. :wink:

Maar even wat anders, zit er wel genoeg benzine in de tank? :oops:

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 19:12
door @lfa@lgra
Diameter van de retour is zeker van invloed op je tegendruk ! :wink:
Bij de L-Jetronic zit er daarvoor iig een restrictor in anders kan de drukregelaar het niet redden.

RE: Raadsel:Benzinedruk te laag, alles nieuw, wie weet antwo

Geplaatst: wo mar 16, 2011 19:23
door saludos
Even een paar antwoorden:

@ wim: Theroretisch zou dat kunnen, ware het niet dat ik een paar km zonder gezeur gereden heb...bovendien komt de tank uit een Spider4, die ook Motronic heeft.

@ giuliettaevo: ik heb nog een oude liggen, daar zal ik jouw truc eens mee overhoop halen. Pulsdemper zit ertussen, maar in "proefopstelling" zat deze er niet tussen en dat maakte ook niets uit.. Benzinetank zit lekker vol, benzinedop eraf helpt overigens ook niet...

@ @lfa@gra: Tsja, ik heb vanmiddag een stuk in de leiding platgeknepen, als restictor. Toerental gaat omhoog, motor loopt dan mooier stationair, maar levert niet het vermogen wat hij hoort te leveren...( lijkt wel een 1,6-je)

Vanavond verder op onderzoek uit, met "getunede"regelaar eens proberen...