PVerdult
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 22, 2010 20:47
Locatie: Bergen op Zoom

airbaglampje en sensor

wo apr 13, 2011 23:37

Mijn zoon heeft een 156 uit 1999, een pracht wagentje.
Echter het airbaglampje blijft branden.
Bij het uitlezen in de garage bleek dat er niet de originele stoelen in zitten, dus de sensors zijn en kunnen niet aangesloten worden.
Nu hebben wij een disussie hierover. Volgens mij werken dus de airbags niet, omdat de sensors niets registreren.
Als dit zo is hoe kunnen we deze sensoren overbruggen en moet dit met een bepaalde weerstand?

Ik hoor het graag.

Gebruikersavatar
Schaapm
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 922
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:50
Locatie: Voorthuizen
Contacteer: Website

RE: airbaglampje en sensor

do apr 14, 2011 18:43

Airbags werken inderdaad niet.
Rest moet ik je het antwoord schuldig blijven, want ik weet niet zeker of je dit simpel kan oplossen. Hooguit naar de sloop gaan en daar je missende onderdelen uit een oude 156 halen.
Stoelen snijden ze op de sloop meteen kapot om het schuim te verwijderen en volgens mij ben je voor een paar knaken klaar.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: airbaglampje en sensor

do apr 14, 2011 19:04

De bestuurdersairbag zal het altijd doen, ook al zeggen de sensoren dat de stoelen onbezeten zijn. De andere airbags zullen niet afgaan, omdat de computer die personen als "optioneel" beschouwt. Er zal altijd een bestuurder in zitten als je vaart hebt, dus die gaat wel ploffen. Volgens mij hadden ze in 1999 ook optionele zij-airbags (zaten die in de stoelen, of was het al "gordijn"?)

Het zal helpen als je aangeeft welk bouwjaar/model je 156 exact is. Dan is te achterhalen wat voor soort stoelen er precies in moeten. Ook is het mogelijk om de sensoren te emuleren met een paar weerstandjes. Dan zullen de airbags altijd afgaan bij een botsing, ongeacht of er mensen in zitten.

richard verdult
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: za dec 11, 2010 19:44
Locatie: bergen op zoom

RE: airbaglampje en sensor

do apr 14, 2011 22:36

het is dus mijn alfa, en wat ik gehoord heb zitten er in mijn bouwjaar (1999) inderdaad airbags in de stoelen. die ik dus niet heb in mijn stoelen.

voorderest is het een 1.6L en ergens heb ik gelezen dat men modelnummer 116 is.

toen ik het doorverbinden met weerstand voorstelden aan mijn garagehouder gaf hij ook aan dat het de juiste weerstand moest zijn.

weet iemand toevallig welke weerstand dit moet zijn? en/of kan iemand dit doormeten?

mvg. Richard Verdult
Alfa Romeo 1.6 1999

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: airbaglampje en sensor

vr apr 15, 2011 06:14

het is dus mijn alfa, en wat ik gehoord heb zitten er in mijn bouwjaar (1999) inderdaad airbags in de stoelen. die ik dus niet heb in mijn stoelen.

voorderest is het een 1.6L en ergens heb ik gelezen dat men modelnummer 116 is.

toen ik het doorverbinden met weerstand voorstelden aan mijn garagehouder gaf hij ook aan dat het de juiste weerstand moest zijn.

weet iemand toevallig welke weerstand dit moet zijn? en/of kan iemand dit doormeten?

mvg. Richard Verdult
De 116 is een transaxle uit de jaren 80. Wat ik bedoelde was meer of je een "lusso" of een "sportivo" of een of ander actiemodel/uitvoering zou hebben.

Geeft de airbagcomputer precies aan wat hij mist?

Je kan 2.2 ohm weerstanden gebruiken om airbags en gordelspanners te emuleren. De stoelsensor weet ik zo snel niet. Als je die emuleert, zal je ook de "gordel aan" schakelaar moeten kortsluiten, anders krijg je daar weer gedoe mee.

Terug naar “Algemene Technische vragen”