Pagina 1 van 2
166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: ma apr 25, 2011 20:30
door Dimpie
Vreemd zaakje..
Zaterdag de trotse eigenaar geworden van wederom een 166. Maarr...
Gister vertrok ik vanuit Utrecht ri. Groningen. Bij Emmeloord stond de temp.meter ineens op max. (130) en het lampje brandde. Stil gezet en kijken natuurlijk: koelvloeistof niveau was meer dan max. Dacht dat het daar al aan lag, dus heb wat vloeistof weg laten lopen.
Probleem blijft nu aanhouden, maar dan minder erg. Bij een snelheid boven de 100 kmpu loopt ie op. Rij ik in de stad of draait ie stationair, dan is ie netjes 90 graden. Raar natuurlijk, hij zou meer koeling moeten hebben bij een hogere snelheid. Het rijden zelf geeft verder geen problemen. Merk verder niks, maar zo'n hoge temp is niet goed natuurlijk.
Het kunnen vooralsnog mogelijk 2 dingen zijn, de waterpomp of de thermostaat.
Iemand dit ooit gehad, of enig idee wat het kan zijn?
Die 2 verschillen nogal in reparatie en kosten...
Groetjes,
Dimitri
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: ma apr 25, 2011 20:37
door Ron Gta
Pomp!
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: ma apr 25, 2011 21:37
door brolli21
inderdaad,waterpomp.
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: ma apr 25, 2011 21:45
door giuliettaevo
En de radiateur dan? Als die half vergaan/verstopt is ga je ook niet veel koelen. Bij de 156's is de radiateur ook vaak slecht dus dat zou bij de 166's ook wel eens niet zo best kunnen zijn.
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: ma apr 25, 2011 21:58
door pe1ryx
teveel lamellen verdwenen uit de radiator denk ik idd ook
als de pomp niet goed is merk je dat in de stad ook egg wel
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: ma apr 25, 2011 22:14
door Gtv4
Pompen gaan slippen van de v6'en waardoor je een minder goede circulatie hebt
Je hebt dan dezelfde symptomen als een slechte radiateur.
Dus beide kan.
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: ma apr 25, 2011 22:24
door GT 75V6
Laat een waterpomp van een GTV 3.0 V6 24V plaatsen, die heeft stalen schoepen (ipv kunststof) en dan komt dit probleem niet meer terug.
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: di apr 26, 2011 00:59
door WhizzMan
"teveel koelvloeistof" geeft ook het idee dat er wel eens een koppakking niet zo fris meer kan zijn. Heb je garantie op je nieuwe aanwinst?
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: di apr 26, 2011 19:31
door Dimpie
Nope, zonder garantie gekocht. Maar het zijn schappelijke lui waar ik hem gekocht heb. Ik ga morgen terug, dan gaan ze even kijken.
Waterpomp heb ik tot nu toe het meeste gehoord. Ik vrees het ergste.. Dan doen we de distributie ook gelijk maar.
Ik kan het beter nu hebben als aankomende zomer in Italia!
Re: RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: di apr 26, 2011 19:39
door Zaagauto
"teveel koelvloeistof" geeft ook het idee dat er wel eens een koppakking niet zo fris meer kan zijn.
Dat was dus ook mijn eerste gedachte....
Re: RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: di apr 26, 2011 21:44
door Gtv4
"teveel koelvloeistof" geeft ook het idee dat er wel eens een koppakking niet zo fris meer kan zijn.
Dat was dus ook mijn eerste gedachte....
Die stelling begrijp ik niet?
Bedoel je dan dat de extra druk van een lekke koppakking het water niveau hoger zet?
Of bedoel je dat er water verlies is en dat ze daarom extra veel gevuld hebben?
Re: RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: di apr 26, 2011 21:54
door WhizzMan
"teveel koelvloeistof" geeft ook het idee dat er wel eens een koppakking niet zo fris meer kan zijn.
Dat was dus ook mijn eerste gedachte....
Die stelling begrijp ik niet?
Bedoel je dan dat de extra druk van een lekke koppakking het water niveau hoger zet?
Of bedoel je dat er water verlies is en dat ze daarom extra veel gevuld hebben?
Als het gasdruk zou zijn, zou je waarschijnlijk ook wel bellen zien, hoewel die natuurlijk niet perse in het vaatje terecht hoeven te komen. Die bellen zouden ook stoombellen kunnen zijn door oververhitting, die bijvoorbeeld van een slechte/stukke pomp komt. Bellen zijn uiteindelijk bellen en de ruimte die ze innemen wordt opgevuld door het peil in het vaatje hoger te maken.
Als er olie bij komt gaat het peil omhoog en heb je na een poosje "mayonaise" in je koelsysteem en wordt het allemaal heel snel heel heet. De eerste symptomen zijn dan ook hoger peil en oververhitting.
Als ze teveel KVS hebben bijgevuld, zou dat er vanzelf wel uitgewerkt worden via het overdrukventiel en zou je geen oververhitting moeten krijgen.
Ik hoop voor je dat het opgelost wordt met de verkoper.
Re: RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: di apr 26, 2011 22:15
door Gtv4
Dat was dus ook mijn eerste gedachte....
Die stelling begrijp ik niet?
Bedoel je dan dat de extra druk van een lekke koppakking het water niveau hoger zet?
Of bedoel je dat er water verlies is en dat ze daarom extra veel gevuld hebben?
Als het gasdruk zou zijn, zou je waarschijnlijk ook wel bellen zien, hoewel die natuurlijk niet perse in het vaatje terecht hoeven te komen. Die bellen zouden ook stoombellen kunnen zijn door oververhitting, die bijvoorbeeld van een slechte/stukke pomp komt. Bellen zijn uiteindelijk bellen en de ruimte die ze innemen wordt opgevuld door het peil in het vaatje hoger te maken.
Als er olie bij komt gaat het peil omhoog en heb je na een poosje "mayonaise" in je koelsysteem en wordt het allemaal heel snel heel heet. De eerste symptomen zijn dan ook hoger peil en oververhitting.
Als ze teveel KVS hebben bijgevuld, zou dat er vanzelf wel uitgewerkt worden via het overdrukventiel en zou je geen oververhitting moeten krijgen.
Ik hoop voor je dat het opgelost wordt met de verkoper.
Klopt wat betreft de gas bellen, echter zou de motor afkoelen dan moet het peil weer terug zakken en zal dat lager moeten zijn. (komt het water echt te hoog dan zal het teveel ook uit het systeem gegooid worden) Het teveel aan water is al afgelaten, ik neem aan dat het gedaan is toen de motor afgekoeld was.
Het water zou tijdens afkoelen wss ook in de cilinder komen en slecht starten tot gevolg hebben.
Als er teveel gevuld is dan kan een beetje teveel wel blijven, kwart liter ofzo. En idd dat kan het warm lopen niet veroorzaken.
Dus koppakking is voor mij uitgesloten, tenzij het inmiddels het gevolg is van het echte warm loop probleem.
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: wo apr 27, 2011 07:01
door WhizzMan
Het is allemaal een boel filosoferen hier op het forum. Uiteindelijk zal er iemand naar moeten kijken als het niet gewoon een luchtbel is die er nog zit van het bijvullen van de vloeistof en zichzelf wegwerkt.
RE: 166 2.5 V6: temp. meter stijgt bij hogere snelheid.
Geplaatst: wo apr 27, 2011 09:25
door Zaagauto
Koelvloeistof vermeerdert zich niet op miraculeuze wijze... Dus als er niks bijgevuld is... komt het "ergens" vandaan... De beste kans is nog steeds een lekkende koppakking en dat er uitlaatgassen in je koelsysteem geblazen worden waardoor het niveau stijgt.
Ik zou er rap door een deskundig iemand naar laten kijken voordat de boel echt kapot loopt want dan wordt het (helemaal) prijzig....