16vee

Af en toe tik in motor van een 33 16v

di aug 23, 2005 01:16

Dag mensen van het goede leven,

Ik heb mijn 1.4 opgebouwd naar een 16v. Daarvoor heb ik een blok gekocht, wel met garantie en zeggens 89.000 km op teller..
Toen ik het blok voor de eerste keer starte liep deze mooi. Dat heeft ie ook een half uur gedaan. Op een gegeven moment na veel en vaak starten kwam er een aardige tik in. In de cilnderkop die het dichts in de buurt van de pasagier zit. Na de auto weer een half uur hebben laten lopen aan een stuk ging de tik eruit! Nu ben ik naar amerika gegaan voor stage, en start mijn zwager de auto om de 2 weken, En je raad het al, de tik zit er weer in. Nu denk ik zelf aan een klepstoter, maar kan dat nog iets meer zijn, Kan ik er wat aan doen? Olie verversen, of een goedje bijvoegen wat wel helpt. het laatste wat ik wil is me beroepen op de garantie, omdat ik dan het blok moet verwisselen. Maar daarintegen liever nu vervangen als dalijk met stukken staan?

Hopelijk veel en goede reacties!

Martin.

Huib
Guru
Guru

RE: Af en toe tik in motor van een 33 16v

di aug 23, 2005 12:22

Ik denk gezien jouw omschrijving ook aan een klepstoter.

Ik zou nog geen conclusies trekken nu je er nog niet mee rijdt. Van alleen ff starten en stationair draaien wordt de olie niet goed warm, dat kan er dus voor zorgen dat een klepstoter zich niet goed stelt.

Over olie-toevoegingen hoor je wisselende verhalen, bij mij heeft het nooit gewerkt.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Floor
Guru
Guru

RE: Af en toe tik in motor van een 33 16v

di aug 23, 2005 14:06

Ik heb wel goede ervaringen met een reinigingsmiddel in de olie. Half uurtje laten meedraaien met een stationair draaiende motor, en daarna olie en filter vervangen. Dit reinigde een verstopt oliekanaaltje kennelijk enigszins, omdat het tikken minder werd.
Oo==v==oO

Terug naar “Algemene Technische vragen”