Pagina 1 van 1
bevestigen schroef rolkooi
Geplaatst: di aug 23, 2005 09:15
door juultje
Ik heb een leen rolkooi voor een 75. Deze is op zijn plaats gezet (los in de auto).
Het valt me op dat de staanders (voor en in het midden) op de dorpels staan, het is een vaste bevestiging dus kan daar niets aan wijzigen.
Is het de bedoeling dat je draadeinden door de dorpels zet, dus draadeinden van een cm of 15 met een moer aan de onderzijde. Of zijn er ander mogelijkheden.
Lassen is geen optie daar het een leenkooi is.
gr
RE: bevestigen schroef rolkooi
Geplaatst: di aug 23, 2005 10:09
door vV
eigenlijk moet je een voet in de auto lassen, die voldoet aan de minimum afmetingen uit de FIA voorschriften. Dit moet op elke plek waar een verbinding met de auto is. Hier kan je dan moeren in vastlassen waar de montagebouten in vast komen te zitten.
RE: bevestigen schroef rolkooi
Geplaatst: di aug 23, 2005 10:13
door juultje
Dat zou inderdaad kunnen, maar omdat het geheel op de dorpels staat. Zit er haast geen ruimte meer tussen de kooi en het dak. (anders gaat ook de deur niet meer dicht)
Verder is de dorpel een stuk dikker/steviger van plaatwerk dan de bodem natuurlijk.
RE: bevestigen schroef rolkooi
Geplaatst: di aug 23, 2005 10:22
door TurboMarc
De pasplaat wordt aan de dorpel gelast, als een L profiel.
Als je de kooi goed plaatst, moet waarschijnlijk je dakbekleding en je deurbekleding eruit.....
RE: bevestigen schroef rolkooi
Geplaatst: di aug 23, 2005 10:47
door juultje
Ok Marc , nu wordt het duidelijk. Weet je zo hoe dit die plaat moet zijn ?
RE: bevestigen schroef rolkooi
Geplaatst: di aug 23, 2005 20:24
door TurboMarc
Citaat Fia Annex J
8.2.2.2) Bevestiging van rolbeugels aan carrosserie:
Minimum bevestigingen voor de veiligheidskooi:
1 voor iedere stijl van de hoofd- of zijrolbeugel;
1 voor iedere stijl van de voorrolbeugel;
1 voor iedere stijl van de achter-afsteuning (zie 8.2.2.3).
Iedere bevestigingsvoet van de voor- hoofd- en zijbeugel moet tevens een verstevigingplaat bevatten met een dikte van tenminste 3 mm welke niet minder moet zijn dan die van de pijp waaraan deze is vastgelast.
Iedere bevestigingsvoet moeten worden bevestigd door middel van tenminste 3 bouten op een stalen verstevigingplaat van tenminste 3 mm dikte, met een oppervlakte van 120 cm2, welke aan de carrosserie is vastgelast.
Voorbeelden hiervan worden getoond in tekeningen n° 253-18 tot en met n° 253-24 (voor tekeningen 253-18 en 253-20 hoeft de voetplaat niet noodzakelijkerwijs aan de carrosserie vastgelast te worden). Dit is niet van toepassing op de achter-afsteuning (zie hierna).
De te gebruiken bouten moeten tenminste M8 grootte en minimaal ISO-norm 8.8 of beter zijn. Moeren moeten zelfborgend zijn of voorzien van borgringen.
Dit zijn minimum vereisten. In aanvulling op deze vereisten mogen meer bouten worden gebruikt of de 451 ANNEXE J stijlen van de rolbeugel mogen direct op de verstevigingplaten worden gelast, of de rolkooi mag aan de carrosserie worden gelast. Rolbeugelbevestigingsvoeten mogen niet direct aan de carrosserie worden gelast
zonder een verstevigingplaat. Voor carrosserieën (of chassis) van aluminium is elke vorm van lassen tussen de kooi en de carrosserie verboden; alleen het verlijmen van de verstevigingsplaat is toegestaan.